Laga extern HD

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Så jäkla surt. köpte en Iomega extern usb hårddisk på 2TB, kvittot är ju såklart helt borta, nånstans finns det men hittar det inte nu. och nu verkar skiten ha pajjat. Har visserligen inget jättekritiskt på den, annat än lite apps, och udda filmer(nä ingen porr(det har jag på en mer pålitlig drive), utan grafitti, och airbrush/motivlackerig, går att tanka hem igen men orka:( ).

För det första låter den skitmysko, typ står o tickar, sen vägrar datorn att hitta den.

Går det att laga den? vad kostar sånt typ? och vart lämnar man in.

Låter som att den får för lite ström..

Testa med en annan usbport, har du bärbar använd en nära datorn strömkälla, har du en stationär använd dem som är svårast att komma åt. och eller en kortare usbsladd gärna en med två kontakter att ansluta i datorn.
Finns det uttag för extern ström i disken? Använder du den?

Låter som att den får för lite ström..

Testa med en annan usbport, har du bärbar använd en nära datorn strömkälla, har du en stationär använd dem som är svårast att komma åt. och eller en kortare usbsladd gärna en med två kontakter att ansluta i datorn.
Finns det uttag för extern ström i disken? Använder du den?

japp det är extern strömkälla och den används ju såklart för att starta den. har den kopplad till min imac. inte i t-bordet utan på baksidan av skärmen. sladden i sig är inte speciellt lång heller.

Allt som oftast är det de fysiska skivorna eller mekaniska som börjat ge sig. Gammal HDD?

Ett tips som helt otroligt men faktiskt fungerade för mig var att lägga en extern HDD i frysen några timmar och sedan försöka få igång den - det i kombination med DiskWarrior (Mac OS X) så funkade allt fint igen. Var några månader sedan och den hårddisken har inte kraschat igen sedan dess, flyter på fint igen.

(var frysen och den kalla temperaturen ska göra vet jag inte, trodde knappt på det när jag fick tipset, men blev praktiskt motbevisad så jag klagar inte hehe)

(var frysen och den kalla temperaturen ska göra vet jag inte, trodde knappt på det när jag fick tipset, men blev praktiskt motbevisad så jag klagar inte hehe)
Kanske är så att läsarmarna böjt sig lite av värme och behöver kyla för att räta ut sig igen? :va:tungan

Kontrollera att strömkällan levererar i bollparken av spec. +- nån volt.

Fakta är att dwt upostör ett tickande ljud när de får för lite ström.

Det kan naturligtvis vara fel på disken(arna) där har du väl antagligen garanti. Om inte mot försäljningsstället så mot iomega.
Men enl min erfarenhet pajar nätdelar oftare än diskar.

Och frys knepet får support här ifrån också. Det funkar ibland.

Så jäkla surt. köpte en Iomega extern usb hårddisk på 2TB, kvittot är ju såklart helt borta, nånstans finns det men hittar det inte nu. och nu verkar skiten ha pajjat. Har visserligen inget jättekritiskt på den, annat än lite apps, och udda filmer(nä ingen porr(det har jag på en mer pålitlig drive), utan grafitti, och airbrush/motivlackerig, går att tanka hem igen men orka:( ).

För det första låter den skitmysko, typ står o tickar, sen vägrar datorn att hitta den.

Går det att laga den? vad kostar sånt typ? och vart lämnar man in.

Har den S.M.A.R.T.?

Har samma problem men min HDD men har ingen 230V-strömförsörjning utan en en USB-kabel med två uttag, parallellkopplat. Den står och tickar och när jag tröttnat och drar ut kabeln blir datorn i samma ögonblick "normal".

Jag hade samma fenomen som du beskriver på min digitalbox med inspelningsbar hårddisk. Boxen vägrade genomföra initieringsprocessen och det visades bara felkoder i displayen på boxen. Hårddisken stod bara och tickade.

Men efter att ha Googlat runt lite så fick jag nys om att det kunde vara fel på strömadaptern. Långsökt tänkte jag och letade upp en motsvarande här hemma (ironiskt nog en adapter till en av mina externa HDD).

Digitalboxen startade direkt!

Så om du inte har provat än, byt strömadapter.

Har den S.M.A.R.T.?

Hmm bra fråga. Ska kolla

Jag hade samma fenomen som du beskriver på min digitalbox med inspelningsbar hårddisk. Boxen vägrade genomföra initieringsprocessen och det visades bara felkoder i displayen på boxen. Hårddisken stod bara och tickade.

Men efter att ha Googlat runt lite så fick jag nys om att det kunde vara fel på strömadaptern. Långsökt tänkte jag och letade upp en motsvarande här hemma (ironiskt nog en adapter till en av mina externa HDD).

Digitalboxen startade direkt!

Så om du inte har provat än, byt strömadapter.

Tjejens brorsa har en likadan, fast äldre. Ska testa hans strömsladd

Last edited:
Eftersom det sitter en helt vanlig 3½" sata disk i den så kan du, om du inte är rädd om garantin, skruva upp lådan, plocka ur disken och montera den som en vanlig intern disk. Funkar den då så är har du åtminstone lokaliserat felet... Jag hade en extern 500GB Seagate som lade av, men den disken sitter numera som intern disk i servern och har snurrat där i över ett år nu.

Eftersom det sitter en helt vanlig 3½" sata disk i den så kan du, om du inte är rädd om garantin, skruva upp lådan, plocka ur disken och montera den som en vanlig intern disk. Funkar den då så är har du åtminstone lokaliserat felet... Jag hade en extern 500GB Seagate som lade av, men den disken sitter numera som intern disk i servern och har snurrat där i över ett år nu.

Jag har en imac ;) så det blir svårt att få in den där

Men du kanske känner någon som har en riktig dator?

det gör jag förvisso men den datorn är nog för gammal för att ha en sån hårddiskanslutning :D

testade med 2 andra strömkällor, en från en likadan iomega samt den från min WD disk. no result :(

nu ligger den i frysen...... hur länge ska den va där tycker ni?

Tills den är genomkall.
Ett par timmar. Smart är att ha den i en plastpåse när du tar ut den så att så lite kondensvatten som möjligt når den.

den låg väl 3-4tim i frysen i en fryspåse. men icke.... den gick inte igång.... :/

kan ju alltid testa så man verkligen vet, men grejjen är att han har ärvt datorn av mig, runt 2007 men jag kommer inte ihåg vad den hade för nåt för den meckade jag aldrig med. köpte den 2004-2005 nån gång kommer inte ihåg.

Har du material på den som du inte kan vara utan?
Annars skulle jag nog inte lägga ner så rackarns mycket energi på den, när den, precis som du beskriver tickar så är det i regel jävligt svårt att få någon rätsida på den.
Om du vill ha kvar själva kabinettet går det fint att köpa en annan disk och stoppa i.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år