Nu önskar jag jä-as

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Har av olika anledningar ett öppet trådlöst nät hemma...(bor i villaområde, fråga inte varför)
De är en bra bit bort till övriga boende så vanligen så kan man inte nå andra routrar.
Men i helgen så har en dator "loggat in" på min router fler ggr. (Har hänt tidigare från samma dator
Så snart jag ser det tar jag ner routern..
Eg är frågan kan jag på nåt enkelt sätt accessa/nå/ta över/nåt annat en annan(s) dator på min router?
På 192.168.2.xy..
Med tanke på historiken och tidigare vinkar borde "format c:" på fulinloggarens dator vara optimalt men...
Nu laddar tydligen denne person ner kraftigt och den extra belastningen märks...
Vi ska dessutom flytta i veckan så lite extra bonus till fulinloggaren vore bra...:D
(Jag kör inget viktigt som involverar lösenord etc på detta oskyddade nätet, förstås)

Jorå, visst går det. Förutsatt att han inte patchar sin maskin och tillåter inkommande anrop så behöver du bara ta reda på vilket operativ han kör och sen hacka dig in.

Lycka till!

Seriöst förslag är att du, om routern har möjligheten, stryper hastigheten rejält för MAC-adressen i hans dator. Då kommer han säkert lägga en del tid för att försöka lista ut varför internetaccessen är så långsam. Lite flax så rör han sig närmare ditt hus och du kan gå ut och "prata" med honom...

Få se?

Du har misslyckats med att säkra ditt trådlösa nätverk, någons dator loggar in och använder nätet och nu vill du lägga energi på att jävlas?

Lägg din energi på att säkra ditt nätverk eller lev med inloggningarna.

Personen som använder ditt nätverk kanske inte ens är medveten om det, hans eget nät kan ju gå ner sig av belastning och datorn ansluter automatiskt till öppna nätverk.

Där jag bodde tidigare lämmnadde jag medvetet mitt nätverk öppet då det var en lekpark brevid där det ofta satt dagmammor på dagarna och ungdomar på kvällarrna och behövde låna lite bandbredd.

Där jag bor nu finns inget folk inom mitt nätverks räckvidd.

Last edited:
Har du helt oskyddat nätverk så skickas allting okrypterat. Borde gå att logga alla hans inloggningar till webmail etc och efter det sätter bara fantasin begränsningar för hur du kan jävlas.

Personen som använder ditt nätverk kanske inte ens är medveten om det, hans eget nät kan ju gå ner sig av belastning och datorn ansluter automatiskt till öppna nätverk.

Moderna telefoner och datorer varnar när man ansluter till ett oskyddat nätverk enligt ovan just för att det innebär en säkerhetsrisk. Tror inte för fem öre på att någon gör det av misstag. Har själv gjort det för fem-sex när min fru (då flickvän) envisades med att inte ha internet hemma samtidigt som jag var kraftigt beroende, men jag drog så lite jag bara kunde.

Om du nu prompt måste ha ditt nät öppet, vilket inte känns som en bra idé alls. Så lås iallafall vilka mac adresser som får logga in.

Använder nu de tråkiga lösningen med att spärra bort "fel IP".
Snabbaste lösningen..
Som jag skrev, Jag VET vad oskyddat nät betyder och innebär!

Snabbaste lösningen..

Varför kör du oskyddat då?

Finns det några bra skäl alls?

Jag gjorde det för att jag ville dela med mig, korkat i sig kanske.

Där jag bor nu kommer ingen åt mitt nätverk med mindre än att dom promenerar in på gården, och folk på gården kan väl få låna lite bandbredd till telefoner och laptops.

Moderna telefoner och datorer varnar när man ansluter till ett oskyddat nätverk enligt ovan just för att det innebär en säkerhetsrisk.

Det går att klicka bort den varningen.

Min dator växlade friskt mellan mitt och grannens nätverk där jag bodde förr.

Last edited:
Är det ens olagligt / moraliskt fel att logga in på ÖPPNA nätverk? Lämnar nån ett nätverk öppet antar jag att det är för att denne vill dela med sig av sin uppkoppling. Precis som GuW gjorde så gjorde också min lillebror.

Jag tror att du begår ett värre brott än han som loggar in på ditt nät om du jävlas med honom. Vill du inte att han ska logga in så finns ju lättare sätt att fixa det än att formatera hans hårddisk. Spärra mac-adressen eller skydda nätet.

Är det ens olagligt / moraliskt fel att logga in på ÖPPNA nätverk?

Det gör jag hela tiden med telefonen, så det hoppas jag verkligen inte.

Lite irriterande är ju att folk har börjat låsa sina nätverk, för bara ett par år sedan hade jag flera användbara på jobbet, nu finns det inga...

ÅAS så kan jag ju dela ut telefonen med wifi...

Snabbaste lösningen..

Lättare att hjälpa dig med en bra lösning om du säger varför det ska va öppet. Verkar ju inte som att du vill dela med dig så då är det väl bara spärra alla mac adresser utom de du använder dig av.

Lättare att hjälpa dig med en bra lösning om du säger varför det ska va öppet. Verkar ju inte som att du vill dela med dig så då är det väl bara spärra alla mac adresser utom de du använder dig av.

Varför inte WEP/WPA med lösenord?

Jag har en bekant som klyddar med listor med MAC adresser och skit, men jag har aldrig förstått varför, är folk så driftiga att dom knäcker WEP/WPA lösenordet så kan dom säkert spoofa MAC adresser också...

WEP kan man lika gärna hoppa över om det nu inte bara är för att hindra grannen från att koppla upp till fel wlan av misstag.

Men jo, vill du veta saker du kan göra med folk som ansluter på ditt wlan så sök på Man in the Middle attack... Det finns hur mycket som helst att göra. Du kommer få tag på allt du vill om personen sålänge de är dumma nog att använda ditt nät för att logga in på saker.
Egentligen behöver du inte ens göra något så avancerat, utan du kan helt enkelt bara plocka all trafik rakt ur luften genom att lyssna på den. Men med MitM finns i princip inga begränsningar.

WEP kan man lika gärna hoppa över om det nu inte bara är för att hindra grannen från att koppla upp till fel wlan av misstag.

Men jo, vill du veta saker du kan göra med folk som ansluter på ditt wlan så sök på Man in the Middle attack... Det finns hur mycket som helst att göra. Du kommer få tag på allt du vill om personen sålänge de är dumma nog att använda ditt nät för att logga in på saker.
Egentligen behöver du inte ens göra något så avancerat, utan du kan helt enkelt bara plocka all trafik rakt ur luften genom att lyssna på den. Men med MitM finns i princip inga begränsningar.

Näedå, WEP stoppar nog 90% av alla datoranvändare i landet.

10% vet att det finns tools för att knäcka lösenordet 3% skulle ta det steget för att nyttja någon annan nät.

Jag skulle inte det, har någon satt något form av lösenord så är det inte öppet längre, alltså skulle jag inte försöka.

Näedå, WEP stoppar nog 90% av alla datoranvändare i landet.

10% vet att det finns tools för att knäcka lösenordet 3% skulle ta det steget för att nyttja någon annan nät.

Jag skulle inte det, har någon satt något form av lösenord så är det inte öppet längre, alltså skulle jag inte försöka.

Ska du ändå skydda det så kan du ju lika gärna göra det ordentligt. Men han ville ju ha det öppet verkar det som då kan man ju låsa bort mac adresserna iallafall för att slippa oönskade gäster.

Med hjälp av Backtrack4 och programmen Openvas och metasploit kan man komma långt :-) Bara att hålla tummarna och hoppas att han/hon inte har ett up-to-date system. Lycka till!

Problemet nu löst.
Vi har flyttat och det (öppna) trådlösa (och anledningen) finns inte längre...

Fö är det fler än många som kör oskyddat. I somras var jag på besök i "en sydlig stad" och i centrum bara på en plats hittade jag minst 3-5 st helt öppna privata nät.
"Lånade" från den som hade 36mbit bandbredd ledigt - han märkte nog inget av lånet...

Problemet nu löst.
Vi har flyttat och det (öppna) trådlösa (och anledningen) finns inte längre...

Fö är det fler än många som kör oskyddat. I somras var jag på besök i "en sydlig stad" och i centrum bara på en plats hittade jag minst 3-5 st helt öppna privata nät.
"Lånade" från den som hade 36mbit bandbredd ledigt - han märkte nog inget av lånet...

Vill höja ett varningens finger för att bara "låna" ett öppet nät. Om du skall göra det så bör du helst köra en vpn-lösning så att du krypterar din trafik.

Det är nämligen hur enkelt som helst att "spela" in din trafik och fiska lösenord till olika websidor etc. Tro mej, jag har mitt nät "öppet" (enbart i utbildningssyfte) och loggar all trafik som går till/från min gateway. Kan tex roa mej med att få upp i min browser exakt samma web-sidor som mitt "offer" surfar på...

Man bör ha i åtanke att alla "öppna" trådlösa nät är inte konfade av okunniga individer.

Ska du ändå skydda det så kan du ju lika gärna göra det ordentligt. Men han ville ju ha det öppet verkar det som då kan man ju låsa bort mac adresserna iallafall för att slippa oönskade gäster.

att köra mac filtrering är ju då ett ypperligt sätt på hur man inte skyddar sig ordentligt.

Vill höja ett varningens finger för att bara "låna" ett öppet nät. Om du skall göra det så bör du helst köra en vpn-lösning så att du krypterar din trafik.

Det är nämligen hur enkelt som helst att "spela" in din trafik och fiska lösenord till olika websidor etc. Tro mej, jag har mitt nät "öppet" (enbart i utbildningssyfte) och loggar all trafik som går till/från min gateway. Kan tex roa mej med att få upp i min browser exakt samma web-sidor som mitt "offer" surfar på...

Man bör ha i åtanke att alla "öppna" trådlösa nät är inte konfade av okunniga individer.

Haha, har en kompis som parkerar sin kombi lite här och i den en utdelad accesspoint, allt loggas och sen kan han sitta hemma med lite arkiv-x känsla och snoka i folks liv :D

Back