Ktm 690

Inte ännu. Men jag är i planeringsstadiet, och en 690 SM är ju ganska mycket billigare än en SMC. Så jag överväger att köpa en sån och pimpa iordning och ha tills ekonomin tillåter att man köper en SMC som man pimpar iordning ;o)

Och vad jag har förstått så är (förutom piporna som självklart byts ut) luftburken det som "stryper" 690:orna mest.

vet åtminstånde två pers som har ersätt burken med ett konfilter och mappat om med tuneboy.
köp en smc direkt istället för att lägga pengar på tuneboy osv :tummenupp
 
tja
var ute och körde för några dagar sen,
och lekte runt och på vägen hem när jag tog det långt så hörde jag att kopplingen hade börjat slå lite och det känndes även i greppet,
släper man kopplingen inte ett ljud på friläge eller på växlar
men när man trycker in det så kommer det och går,
den rycker ej heller när man smyger iväg,
hittade även lite svarta och typ mässings spån i oljan,
så jag tömde ur och rev ner kopplingen men hittade inget spec
slitage på lager eller liknande,
någon som har en ide vad det kan vara,
hojjen har gått ca 700 mil, och det är inget övrigt missljud i maskin,
 
vet åtminstånde två pers som har ersätt burken med ett konfilter och mappat om med tuneboy.
köp en smc direkt istället för att lägga pengar på tuneboy osv :tummenupp

Tanken var isf att göra samma sak med SMC:n om det blev en sån. Men då blir ju grundpriset ca 20000 kr högre. Man kan ju pruta till sig en SM för ca 40000 kr och en SMC för ca 60000 kr.
 
Den är ju så otroligt mycket snyggare med SMC:ns framlampa och framskärm och med uppdragna pipor så man kan knappt tro att det är samma hoj. Att inte alla gör så med sina SM:ar går mig fullständigt förbi. Det är det första jag skulle göra och så blir det en högdragen SC-pipa så är det redan en 800%-ig förbättring av utseendet. Och vikten är minskad med 9kg på kuppen. :yoparty
 

Bifogat

  • ktm_690_special.jpg
    ktm_690_special.jpg
    38.1 KB · Visningar: 1,419
har du testat en SM? stor skillnad mot en smc.

Jag har testat SMR:en och den är ju i princip identisk med SM:en, och med dom modifieringarna som jag beskrev tidigare, plus öppen luftburk och lite aggresivare drevning så borde den bli helt OK tror jag. SMC:n har jag haft och fullständigt älskade efter man öppnade luftburk, skumfilter, acra-pipa och -1 kugge fram.

Men som sagt... som fattig student, som just har bränt ca 750000 kr på utbildning, så får man försöka få så mycket hoj som möjligt för så lite pengar som möjligt, och då känns SM:en som en bra kompromiss.
 
Jag har testat SMR:en och den är ju i princip identisk med SM:en, och med dom modifieringarna som jag beskrev tidigare, plus öppen luftburk och lite aggresivare drevning så borde den bli helt OK tror jag. SMC:n har jag haft och fullständigt älskade efter man öppnade luftburk, skumfilter, acra-pipa och -1 kugge fram.

Men som sagt... som fattig student, som just har bränt ca 750000 kr på utbildning, så får man försöka få så mycket hoj som möjligt för så lite pengar som möjligt, och då känns SM:en som en bra kompromiss.

i see. jo SMen är jäkla mkt hoj för pengarna.
ang varför alla inte bygger om froten på SMen lär ju bero på att det sitter väldigt mkt sladdar och relän i mätarhuset / bakom lampan på anknäbben.
 
:va Fyfan, 750 000 kr på en utbildning... Det var inte illa pinkat.
Får man fråga vad du har studerar/studerat till?

Jadå, det får man. Och svaret är kommersiell helikopterpilot. Räknar med att vara klar vid midsommar ungefär.

i see. jo SMen är jäkla mkt hoj för pengarna.
ang varför alla inte bygger om froten på SMen lär ju bero på att det sitter väldigt mkt sladdar och relän i mätarhuset / bakom lampan på anknäbben.

Har dom lagt mer el bakom anknäbben än bakom framlampan på SMC:n alltså?

Oavsett så borde det ju gå att "trolla bort" på nåt vis. Det har ju han som har hojen på bilden gjort.

Kom just på att jag har gjort en liknande operation tidigare. När jag byggde om min 640 SM i bl.a. fronten. Det var en -02:a och den hade en herrans massa relän och sånt bakom lampan. Jag tog bort/ersatte mätaren och knödde ihop all el bakom en lampa från 450 EXC -07. Det var ruskigt tajt men det gick. :)
 
Last edited:
Jadå, det får man. Och svaret är kommersiell helikopterpilot. Räknar med att vara klar vid midsommar ungefär.



Har dom lagt mer el bakom anknäbben än bakom framlampan på SMC:n alltså?

Oavsett så borde det ju gå att "trolla bort" på nåt vis. Det har ju han som har hojen på bilden gjort.

Kom just på att jag har gjort en liknande operation tidigare. När jag byggde om min 640 SM i bl.a. fronten. Det var en -02:a och den hade en herrans massa relän och sånt bakom lampan. Jag tog bort/ersatte mätaren och knödde ihop all el bakom en lampa från 450 EXC -07. Det var ruskigt tajt men det gick. :)

Fast hojen på bilden du la upp har ju till och med 530ns framlampa, så det borde inte vara några större bekymmer att trolla bort all el.
 
Nu är det äntligen dags att anmäla sig till Klubbens Bandagar 18-19 Augusti på Linköpings Motor Stadion - http://www.lmsroadracing.se

Torsdag-dag är KTM’s dag för de som köpt nya KTM. (samma event som Gelleråsen förra året)
Det brukar finnas plats för alla som vill och kan, anmälan till denna görs via återförsäljare och KTM själva!

Torsdag-kväll 17:00 – 19:00 har klubben kvällskörning, grillning och filmvisning + allmänt mys.
Fredag 09:00 – 17:00 är det klubbkörning.


Vi kommer försöka hålla oss så nära självkostnadspris som det bara går och då landar vi på en kostnad av 900 kr/person.
I det priset ingår kvällskörning torsdag (17-19) och heldagen på fredag.
Utöver det har vi fixat så att vi får låna klubbstugan på banan, där finns bastu, kök och ett golv att sova på för den som vill.



Körningen är uppdelad på 3 grupper (Långsam, medel och snabb!) med 15 personer i varje, då blir det 20 minuters pass på banan vilket är ganska lagom.

Max antal 45 pers

http://www.ktmclubscandinavia.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=82
 
Last edited:
Är det någon som vet om det går att montera KTM 950SE-hjul på en KTM 690 och tvärt om?
Fram borde funka men bak är jag osäker.
 
Fick lite felkoder på hojen när jag var ute och körde idag så körde hem.

FI blinkar 8ggr vilket tydligen är:
Throttle position sensor - input signal to high/low

någon som vet vad detta innebär eller hur man löser det?

undertiden jag körde hem så lyste FI konstant vilket jag inte har hittat vad det är, några ideer?
 
Hur bär ni er åt när ni ska lyfta upp hojarna med crosslyft? Tänkte pallra upp en polares hoj imorn och hiva av bakhjulet men kom på att avgassystemet går ju under motorn.

Måste jag meka loss systemet först eller hur gör ni? Lägga en kloss på andra sidan? Känns ju inte helt bra att lyfta på röret.
 
Hur bär ni er åt när ni ska lyfta upp hojarna med crosslyft? Tänkte pallra upp en polares hoj imorn och hiva av bakhjulet men kom på att avgassystemet går ju under motorn.

Måste jag meka loss systemet först eller hur gör ni? Lägga en kloss på andra sidan? Känns ju inte helt bra att lyfta på röret.

Jag skulle inte vilja lyfta direkt på motorn...

Testa
61029055400_4077.jpg
 
Har just köpt en 690SM som det är dags att byta bakdäck på. Det sitter fortfarande orginaldäcken på hojen och framdäcket tänkte jag ha kvar tills vidare. Orginalmonterat sitter det Bridgenstone Battlax BT090.
Undrar därför om jag bör köpa ett lika dant bakdäck igen, eller om jag kan köra med olika. Jag har även tänkt att köra en del bana med hojen och hade relativt snabbt tempo med min förra SuperDuke i alla fall.
Vad rekommenderar ni för däck till 690?
 
Har just köpt en 690SM som det är dags att byta bakdäck på. Det sitter fortfarande orginaldäcken på hojen och framdäcket tänkte jag ha kvar tills vidare. Orginalmonterat sitter det Bridgenstone Battlax BT090.
Undrar därför om jag bör köpa ett lika dant bakdäck igen, eller om jag kan köra med olika. Jag har även tänkt att köra en del bana med hojen och hade relativt snabbt tempo med min förra SuperDuke i alla fall.
Vad rekommenderar ni för däck till 690?

Du behöver inte ha samma bak som fram. Angående däck är ju smaken som baken. Men jag tycker personligen att Michelin Pilot Power 2CT funkar bra om man ska köra båda gata och bana. Bra bett och släpper kontrollerat och fint. Slits dock ganska så snabbt.
 
Du behöver inte ha samma bak som fram. Angående däck är ju smaken som baken. Men jag tycker personligen att Michelin Pilot Power 2CT funkar bra om man ska köra båda gata och bana. Bra bett och släpper kontrollerat och fint. Slits dock ganska så snabbt.

:7peta Alla däck slits snabbt när man burnar dom :tummenupp

Håller med moddan om att pp2 är bra. Livslängden tycker jag också är bra, men å andra sidan burnar jag aldrig mina däck heller.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top