NITRO X FUEL COMMANDER någon som testat?

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Har lite problem med att XT'n dör lite olägligt (förutom standardfelet att den är förbannat ryckig på låga var), verkar vara tändningen. Efter lite googlande så ser det ut att vara ett vanligt fel på modeller före 07 då ecu'n blev lite mer avancerad.
Verkar som att en Power Commander är den bästa lösningen på problemet, men eftersom det kostar satan och lite till så funderar jag på om det är idé att snåla och testa någon avart likt denna:

http://cgi.ebay.co.uk/NITRO-X-FUEL-...orcycle_Parts_Accessories&hash=item563cb4eaea

Så frågan är om någon testat detta och har synpunkter?

:tummenupp
Men har du lust att utveckla lite för den oinvigde? Vad gör PC som denna billiga grunka inte klarar?

Därför att den där är bara en glorifierad potentiometer du kan köpa för 40 öre på Elfa. Det enda den gör är att den förvränger värdet som lufttrycksensorn i luftburken känner av. Ökat lufttryck= mer syre i luften= dags att spruta in mer soppa tror datorn. Haken är bara att den fetar upp lika mycket precis överallt och det är inget vi vill ha.

I den bifogade bilden kan du se en mapp jag gjort till en KTM 990 i bänk. X och Y är varvtal och trottelöppning. Z är uppfettning respektive avmagring. Som du ser är det både uppfettning och avmagring och i starkt varierande omfattning. Att då mappa med denna produkt som ger ex +5% i hela diagrammet är bara korkat och ger absolut ingenting förutom ökad bränsleförbrukning...

Bifogat

• mappning.jpg
    mappning.jpg
    11.9 KB · Visningar: 58
Därför att den där är bara en glorifierad potentiometer du kan köpa för 40 öre på Elfa. Det enda den gör är att den förvränger värdet som lufttrycksensorn i luftburken känner av. Ökat lufttryck= mer syre i luften= dags att spruta in mer soppa tror datorn. Haken är bara att den fetar upp lika mycket precis överallt och det är inget vi vill ha.

I den bifogade bilden kan du se en mapp jag gjort till en KTM 990 i bänk. X och Y är varvtal och trottelöppning. Z är uppfettning respektive avmagring. Som du ser är det både uppfettning och avmagring och i starkt varierande omfattning. Att då mappa med denna produkt som ger ex +5% i hela diagrammet är bara korkat och ger absolut ingenting förutom ökad bränsleförbrukning...

Tack för en otroligt lättbegriplig förklaring :tummenupp
Får nog bli att leva på nudlar ett tag framöver så man har råd med en PC, eller kanske en Dynojet (några erfarenheter där?) :huvet

Att köpa en powercommander på ebay är inte så himla dyrt.

Beror väl lite på vad man tycker är dyrt eller inte. Men jag känner att jag redan lagt ut 6000spänn på lite reparation och ett par nya brallor till hojen. Då är det lite surt med 3000+ kr för en PC3. Måste ha pengar över till annat också :rolleyes:
Å andra sidan har jag svårt att hitta en modellanpassad PC3 till min hoj på ebay av någon konstig anledning :confused:

Beror väl lite på vad man tycker är dyrt eller inte. Men jag känner att jag redan lagt ut 6000spänn på lite reparation och ett par nya brallor till hojen. Då är det lite surt med 3000+ kr för en PC3. Måste ha pengar över till annat också :rolleyes:
Å andra sidan har jag svårt att hitta en modellanpassad PC3 till min hoj på ebay av någon konstig anledning :confused:

Det brukar dyka upp begagnat. Jag köpte min PC5 för under 3000kr inkl frakt till dörren.

Kolla både ebay.uk och ebay.usa

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...