Efter renovering problem med växlarna

succe

Hojtroll
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Offroad
Hello!! Jag har plockat ihop motorn efter en mindre renovering av motorn på min Kawasaki Kle 500. Beskriver vad som är gjort för att underlätta diagnosen!Bytte vevstakslager samtliga packningar ventiltätningar,slipat in ventilerna, nya kopplinsfjädrar,bytt kamskedja+Kamkedjestyrare då den gamla var sliten osv.
Har följt noga proceduren i manualen.lagt in lagrena för växeldrev samt utgående drev i de avsedda pinnhållen (nockpinns)samt lagerspåren.Skruvat med moment i ordningsföljd mm.Har noga hängt in växel låds hakarna på drevena och lagt i neutral läge i växelföraren.Växlarna går i då man testar när över och undersida är ihopskruvat men inte när man hänger in motorn och sätter på kedjan till utgående drevet då är det svårt att få i växlarna!Känns som det är #External Shift Mechanism"som det står i manualen som spökar, indikatorn bakom kåpan till växeldrevet ,där friläget läggs i.Den regleras med hakarna till växlarna.Är det ngn som vet vad som är felet...Har nu rivit motorn 3ggr och det blir likadant varje gång...Snart lämnar jag in denna till verkstad och de tar 900 spänn i timmen..

Är det någon skillnad om du rullar på hjulet, eller startar motorn?

Det är just det att jag inte har brytt mig om att starta motorn pga att inte växlarna gick i.Men om jag plockar dit allt annat och startar den då på friläge ser om det snurrar kanske..Vad tror du Ps har bara snurrat på hjulet.Kedjan var först ganska spänd och växlade lite men ändrade sig till att slacka utan att jag ändrat ngt på hjulaxeln skumt

Det är just det att jag inte har brytt mig om att starta motorn pga att inte växlarna gick i.Men om jag plockar dit allt annat och startar den då på friläge ser om det snurrar kanske..Vad tror du Ps har bara snurrat på hjulet.Kedjan var först ganska spänd och växlade lite men ändrade sig till att slacka utan att jag ändrat ngt på hjulaxeln skumt

Att växlarna inte går i när motorn är stilla är inget konstigt, eftersom tapparna på dreven kan hamna utför varandra och när inget snurrar gör det att dreven inte går att flytta i sidled.
Att växlarna går i när motorn är lös skulle kunna bero på att utgående axel då har lättare att röra lite på sig för att tapparna inte ska hamna utför varandra. Med kedjan inkopplad snurrar inte utgående axel lika lätt och då går inte växlarna i.
Hade jag varit dig hade jag testat att starta motorn, det behöver inte vara något fel.

Edit: Om du snurrat hjulet och växlarna ändå inte går i så beror det ju inte på det jag skrev. Jag hade ändå testat att starta motorn.

Last edited:
ta ur tändstiften.
sätt hylsa på svänghjulet.
koppla borrmaskin till hylsan.
Be polaren ha igång borrmaskinen och led med växlarna så skall du se att det funkar under rotation av svänghjulet...

Gjorde exakt så efter en renovering av växellåda ikväll för att se att alla växlar hoppar i lätt och smidigt. Funkar perfa.

ta ur tändstiften.
Be polaren ha igång borrmaskinen och led med växlarna så skall du se att det funkar under rotation av svänghjulet...

Gjorde exakt så efter en renovering av växellåda ikväll för att se att alla växlar hoppar i lätt och smidigt. Funkar perf
Tack för svaret! Ska testa!!!

Att växlarna inte går i när motorn är stilla är inget konstigt, eftersom tapparna på dreven kan hamna utför varandra och när inget snurrar gör det att dreven inte går att flytta i sidled.
Att växlarna går i när motorn är lös skulle kunna bero på att utgående axel då har lättare att röra lite på sig för att tapparna inte ska hamna utför varandra. Med kedjan inkopplad snurrar inte utgående axel lika lätt och då går inte växlarna i.
Hade jag varit dig hade jag testat att starta motorn, det behöver inte vara något fel.

Edit: Om du snurrat hjulet och växlarna ändå inte går i så beror det ju inte på det jag skrev. Jag hade ändå testat att starta motorn.

Tack för värdefull info...Här får man hjälp direkt sjysst.Ska nog testa att starta efter hyls tricket. he he

Last edited:
ta ur tändstiften.

Gjorde exakt så efter en renovering av växellåda ikväll för att se att alla växlar hoppar i lätt och smidigt. Funkar perfa.

TJOHOOO! Den startade idag med lite ny soppa i tanken och växlarna gick i! Så jag måste ha rivit ner motorn i onödan tidigare.Tack för tipset alla som svarade,detta gjorde att jag vågade testa att starta motorn..
Ps den gick knappt runt med hylsa/ borrmaskinstricket (körde med el )hade ingen kompressor! Nästa problen, kommer soppa ur dräneringslangen luftfilter samt att tomgången kan ändras efter att tag ..småfix antar jag!!!Rock on

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd