Honda CBR1100XX SUPERBLACKBIRD-tråden

Laddningsregulator

Tjena,
misstänker att min regulator har gett upp (inte alldeles ovanligt har jag förstått?).

Jag har mätt över batteriet vid tomgång och sedan upp till 5k varv, börjar på blygsamma 12,4V för att landa vid 12,2V då jag ligger på 5k. Enligt Haynes så borde jag sett värden på en bit över 14V.

Bekräftar detta min misstanke om att det är dags att byta laddningsregulatorn?

Och om så är fallet, är det någon som har en över till försäljning, årsmodell på hojen är -98?
 
Tjena,
misstänker att min regulator har gett upp (inte alldeles ovanligt har jag förstått?).

Jag har mätt över batteriet vid tomgång och sedan upp till 5k varv, börjar på blygsamma 12,4V för att landa vid 12,2V då jag ligger på 5k. Enligt Haynes så borde jag sett värden på en bit över 14V.

Bekräftar detta min misstanke om att det är dags att byta laddningsregulatorn?

Och om så är fallet, är det någon som har en över till försäljning, årsmodell på hojen är -98?

Problem solved!
 
Va det regulatorn? Kan vara bra ifall någon annan har samma problem. Framförallt om det va något annat fel än regulatorn.

Klokt...
Jag fick hjälp att mäta och dona av en kompis som har en mindre centralt placerad tumme än jag själv. Regulator beställd, skickas imorgon.

Dessvärre är jag osäker på om jag hinner testa den innan nästa vecka, sticker på minisemester med barnen på torsdag.

Men jag rapporterar utfallet så fort jag testat!
 
Tjena gott folk!

Det blev 4300k till halvljus och 6000k till helljus.
Vilken jävla skillnad!!:yoparty

Svingen Fick jag pulverlackad matt svart som ramen.
Detta tycker jag gör att Birden ser lite "nyare" ut.

Ska fixa en bild när jag tvättat nästa gång.
Regnade HELA vägen hem från jobbet i dag:huvet

Coolt väntar med spänning :)

Regn äro en styggelse:mad:
 
Hej!

Jag slog till på en Blackbird i helgen, än så länge känns det riktigt bra! :)

När jag skulle serva den noterade jag två saker, oljan verkar inte bli svart trots att den körts endel. Hojen har över 6000 mil på mätaren och ventilspel borde justeras men dessa ligger inom toleranserna. Det verkar dessutom vara EXAKT samma ventilspel på alla ventiler (inom in och ut raderna dårå). Jag vet att förre ägaren inte justerade ventilerna. Är detta typiskt för BB:n, det verkar ju för bra för att vara sant? :)

På min suzuki gsf 1200 behövde alltid nån ventil justeras efter 1000 mil och oljan blev svart direkt!

/Hejhej

Både oljan och ventilerna är normalt.
Motorerna är mycket välbyggda! :tummenupp
 
Va det regulatorn? Kan vara bra ifall någon annan har samma problem. Framförallt om det va något annat fel än regulatorn.

Kan bekräfta att det var regulatorn. Plockade bort den gamla, jackade i den nya (begagnad visserligen) och vips så hade jag på tomgång en bit över 14v över polerna på batteriet. :tummenupp

Om någon med liknande problem vill ha moraliskt stöd i sitt felsökande är det bara att hojta till...
 
Kan bekräfta att det var regulatorn. Plockade bort den gamla, jackade i den nya (begagnad visserligen) och vips så hade jag på tomgång en bit över 14v över polerna på batteriet. :tummenupp

Om någon med liknande problem vill ha moraliskt stöd i sitt felsökande är det bara att hojta till...

Det är alltid regulatorn det är fel på om det är något med elen.. :)
 
Ett tips för att lättare kunna krypköra samt det viktigaste: att minska "luckan" vid gaspåslag är att höja tomgången. Jag ligger på ca 1600 rpm om jag inte missminner mig.
 
Tjena gott folk!

Vad har ni för däck tryck?

I Haynes boken står det 2,5 f/b.
 
Tjena gott folk!

Vad har ni för däck tryck?

Däcken är Michelin Pilot Road2 2CT.

Trycket är 2,9 bar fram och bak enl rek. Detta har jag med passagerare, ensam har jag 2,7 bak och mellan 2,7 till 2,9 fram beroende på typ av körning.

:tummenupp

Du har ju en insprutare...

Förvisso... Men 1600 rpm är väl nästan döv-varning på det varvtalet :gnissla
Skiljer de sig så pass på låga varv mellan förknasare o o inspruttsmorot :va
 
Last edited:
Förvisso... Men 1600 rpm är väl nästan döv-varning på det varvtalet :gnissla
Skiljer de sig så pass på låga varv mellan förknasare o o inspruttsmorot :va

Främsta skälet att hoja tomgången är att den inte kvammnar som sagt.
Grymt irriterande att det är "fördröjning" på gasen..!
Krypkörningen är bara en bonus.
 
Däcken är Michelin Pilot Road2 2CT.

Trycket är 2,9 bar fram och bak enl rek. Detta har jag med passagerare, ensam har jag 2,7 bak och mellan 2,7 till 2,9 fram beroende på typ av körning.

:tummenupp



Förvisso... Men 1600 rpm är väl nästan döv-varning på det varvtalet :gnissla
Skiljer de sig så pass på låga varv mellan förknasare o o inspruttsmorot :va


Okej, jag har 2CT bak och sportsmart fram. Fram hjulet ska köras in i kväll så att det är redo för SVT i morgon:tummenupp

Jag har osså höjt min tomgång till 1500-1600 så man slipper "glappet".

//Breiz
 
Okej, jag har 2CT bak och sportsmart fram. Fram hjulet ska köras in i kväll så att det är redo för SVT i morgon:tummenupp

Jag har osså höjt min tomgång till 1500-1600 så man slipper "glappet".

//Breiz

Men, fick du inte det inkört på avrostningen? :rolleyes: :)

Då det är olika typer av däck påverkas de också olika av tryckjustering.
Michelins är stomlöst, medans Dunlop har en stomme. Michellin blir betydligt sladdrigare om man tömmer för mycket medans Dunlopet formar sig mer efter stommen vid minskat tryck.

Kör man med rekommenderat tryck, har du respektive däcks fulla/beräknade egenskaper för fram resp bak. Av erfarenhet skall man inte tömma ett michelin nämnvärt från det rekommenderade.

Ses imorn! :tummenupp
 
Hejsan alla blackbirdägare

Imorgon ska jag åka och kolla på en blackbird från -99.
Den blev besiktigad idag u.a. gått 2700.

Vad bör jag titta efter ändå?
Nåt speciellt som slits krånglar mm?
Är det lätt att kolla under kåporna?

tacksam för alla tips och råd.

Ska köpa en blackbird det vet jag.. vill bara hitta en som är riktigt bra.

mvh/Mattias
 
jahaja... då äger man en blackbird då.
blev en -99 med 2700 mil.
några småskavanker men gick bra i motor och växellåda.

ska bli kul att fräscha till den.....


har nån tips på bra hemsidor som säljer tillbehör/styling till blackbirden..

mvh/Mattias
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top