Vobbel på bakhjul, säkert klassisk fråga.

~Öjje~

mu
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Halmstad
Hoj
KTM RC8 R -12
Jag har inte hittat något 100% svar.

När jag kör bana:
Kan vobbla lite svagt i bakhjul i slutet av kurva.

Gata:
Vobblat lite svagt någongång när jag kört bakhjul, ca 100 km/h och balanspunkten.

Kör Yamaha r1 09, enbart gått 300 mil.

Däck: Michelin pilot power. Skalll bytas om 100-150 mil.

Däcktryck 2,6 bak.

Någon som har svar varför det kan vobbla? Kanske bara är jag som är ovan?

vh öjje
 
har typp samma problem men kan inte säga att det är vobel. Känns mer som att det gungar lite känns som att svingen glider lite till höger o lite till vänster eller???
 
Köp en Kawa Öjje :tummenupp:tuttar

Dock känner jag igen att de kan vobbla lite i utgång ur kurvor, men då hade jag slitet bakdäck (pilot power) så jag antar att det berodde på det.
 
Vobbel i bakhjulet beror troligen på kronslut lager :rolleyes: Däremot kan man drifta undan med bakdäcket om man är för pigg på gasen, eller så lättar framhjulet precis så att det bara småduttar i backen, det kan kännas lite skumt tills man har vant sig :)
 
har typp samma problem men kan inte säga att det är vobel. Känns mer som att det gungar lite känns som att svingen glider lite till höger o lite till vänster eller???

Ja, något sådant. Inget snabbt vobbel, utan gungande känsla i sidled.

But why?
 
Vobbel i bakhjulet beror troligen på kronslut lager :rolleyes: Däremot kan man drifta undan med bakdäcket om man är för pigg på gasen, eller så lättar framhjulet precis så att det bara småduttar i backen, det kan kännas lite skumt tills man har vant sig :)


Hojen är ny.

Tror inte att jag har för mycket gas.

Fel sittställning, fel dämparinställningar, dåligt däck, fel däcktryck, fel gaskontroll, bland annat. Antingen en av dom, alla eller några :)

Vad är egentligen rätt däcktryck? Enligt yama ska det vara 2,9. Folk säger att man ska ha lägre för bana. Men hur lågt?

Ska börja justera lite på dämparna. Men vad är rätt där?

Köp en Kawa Öjje :tummenupp:tuttar

Dock känner jag igen att de kan vobbla lite i utgång ur kurvor, men då hade jag slitet bakdäck (pilot power) så jag antar att det berodde på det.

Kör du hoj? Jag börjar tvivla... :arsele
 
Last edited:
Vad är egentligen rätt däcktryck? Enligt yama ska det vara 2,9. Folk säger att man ska ha lägre för bana. Men hur lågt?

Ska börja justera lite på dämparna. Men vad är rätt där?

Vad gäller däcket så ska du inte lyssna på Yamaha, kolla med däcktillverkaren istället. Dunlop o Michelin (säkert de andra också) har tabeller för sina olika däck till olika hojmodeller och åkstilar. Kolla där.

För fjädring, läs: http://www.sportrider.com/suspensio...up/146_0402_suspension_setup_guide/index.html
 
Vad är egentligen rätt däcktryck? Enligt yama ska det vara 2,9. Folk säger att man ska ha lägre för bana. Men hur lågt?
Det är en ren myt, som bygger på att man har lägre tryck i slicks, och då tror folk att man ska ha lägre tryck i däcken generellt på bana. Varför skulle du ha sämre fäste på allmän väg, om du så att säga rekommenderas fel tryck för landsvägskörning? Ha det tryck som däcktillverkarn/hojtillverkarn rekommenderar för dom däck du har. Sen om det är 2,9 eller 1,6 är sak samma, så länge det är rätt för just det däcket.

Kolla dock däcktrycket ofta, det kan ändras, och då beter sig däcket annorlunda. Oftast sjunker ju trycket och då blir däcket för varmt, eller säckar ihop och blir konstigt.

Eller så har du fått upp sånt tempo att gatdäck inte är rätt sulor för dig? Du kanske ska gå över till mer bananpassade däck? Jag överhettade Pilot Power, det va inge kul alls :näsblod Det bredstället i depåkurvan på Gelleråsen, och det styrfladdret var en klar pulshöjare :gnissla

Ska börja justera lite på dämparna. Men vad är rätt där?
Se till att justera in rätt häng till att börja med, det finns guider både här och på nätet, googla lite. Sen nollar du dämpning och retur och börjar jobba därifrån, med hjälp av någon som verkligen kan om du vill ha ut optimal väghållning. Att bara gå på hörsägen från folk som har hört något vid korvmojjen blir aldrig bra!
 
Vad gäller däcket så ska du inte lyssna på Yamaha, kolla med däcktillverkaren istället. Dunlop o Michelin (säkert de andra också) har tabeller för sina olika däck till olika hojmodeller och åkstilar. Kolla där.

För fjädring, läs: http://www.sportrider.com/suspensio...up/146_0402_suspension_setup_guide/index.html

Tackar:)

2.3 ska det tydligen vara ist!

Det är en ren myt, som bygger på att man har lägre tryck i slicks, och då tror folk att man ska ha lägre tryck i däcken generellt på bana. Varför skulle du ha sämre fäste på allmän väg, om du så att säga rekommenderas fel tryck för landsvägskörning? Ha det tryck som däcktillverkarn/hojtillverkarn rekommenderar för dom däck du har. Sen om det är 2,9 eller 1,6 är sak samma, så länge det är rätt för just det däcket.

Kolla dock däcktrycket ofta, det kan ändras, och då beter sig däcket annorlunda. Oftast sjunker ju trycket och då blir däcket för varmt, eller säckar ihop och blir konstigt.

Eller så har du fått upp sånt tempo att gatdäck inte är rätt sulor för dig? Du kanske ska gå över till mer bananpassade däck? Jag överhettade Pilot Power, det va inge kul alls :näsblod Det bredstället i depåkurvan på Gelleråsen, och det styrfladdret var en klar pulshöjare :gnissla


Se till att justera in rätt häng till att börja med, det finns guider både här och på nätet, googla lite. Sen nollar du dämpning och retur och börjar jobba därifrån, med hjälp av någon som verkligen kan om du vill ha ut optimal väghållning. Att bara gå på hörsägen från folk som har hört något vid korvmojjen blir aldrig bra!

fan va skönt med go info:)
 
Last edited:
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top