Experter se hit, topplockspackning

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Har gjort 3 försök med kopparpackning, och det blir aldrig tätt. Drar som ape rekomenderar 57nm med deras dragstänger och muttrar.

Cylinderraden är "o-ringad"

Vad jag kan se få finns det två alternativ

Köra med den 3 skiviga orginal packning och hoppas att pianotråden skär in i packning

Planfräsa, så att ytan blir plan och köra med orginalpackning

Vad säger experterna?

/

Fredrik

Bifogat

• FAN.jpg
    FAN.jpg
    109.1 KB · Visningar: 324
  • oringat.jpg
    oringat.jpg
    95.9 KB · Visningar: 270
Vad läcker till var? Kopparpacknigen skall klistras med VHT Copper-Spray-A-Gasket dvs Permatex 80697. Du ska använda nya o-ringar på pinnbultarna, alltid. Runt kamkedjetunneln brukar jag förstärka med ett tunt lager silikonpackning.

Kopparpackningen skall glödgas innan montering. Hur du kyler den spelar ingen roll. Splash ned i vattenbaljan shockar bort oxidlagret.

57nm, är det inte lite snålt?

Det är iaf vad ape säger, m10 stänger

Anders, det bubblar ut mellan topp och cylinderrad. Vid höga varv och laddtryckt så pissar det ur olja.

Har kört med ny DYR packning varje gång, samt nya o-ringar runt dragstängerna samt silikon runt kamkedjetunneln.

Dock ej värmt packningen innan, då jag har fått för mig att det enbart var nödvändigt om man skall återanvända packningen.

Hört talas om någon som använt orginal packningen?

Det är iaf vad ape säger, m10 stänger

Anders, det bubblar ut mellan topp och cylinderrad. Vid höga varv och laddtryckt så pissar det ur olja.

Har kört med ny DYR packning varje gång, samt nya o-ringar runt dragstängerna samt silikon runt kamkedjetunneln.

Dock ej värmt packningen innan, då jag har fått för mig att det enbart var nödvändigt om man skall återanvända packningen.

Hört talas om någon som använt orginal packningen?

Med vanliga 8.8 bult kan jag förstå det, men med typ 12,9 så borde det ligga runt 80-100nm. För det är inte så att du skall dra moment och sen grader?

Med vanliga 8.8 bult kan jag förstå det, men med typ 12,9 så borde det ligga runt 80-100nm. För det är inte så att du skall dra moment och sen grader?

Orginal är typ 35-40nm, och 57 med heavy duty stänger o muttrar.

Hade det fått plats så hade m12 stänger varit mumma:tummenupp

Som anders skrev tidigare i tråden, Glödgas

Hur går en sådan operation till? Värma med gas, eller räcker det att lägga den i ugnen på högsta värmen.

Orginal är typ 35-40nm, och 57 med heavy duty stänger o muttrar.

Hade det fått plats så hade m12 stänger varit mumma:tummenupp

Hur går en sådan operation till? Värma med gas, eller räcker det att lägga den i ugnen på högsta värmen.

Du behöver komma upp i 900 grader cirkus, så en bullugn kan du glömma.

Men jag hade dragit hårdare, men det är jag, dock så hoppas jag du har oljat in bultarna ordentligt före moment?

Kollade snabbt på moment och en 8.8 hamnar runt 50nm, en 10,9 på 65nm och en 12,9 på 80nm. Dock kanske inte resterande håller momentet, men däromkring ligger bultarnas iallafall.

Finns butangasbrännare på jula, brännarmunstycket kostar väl en 130 kr och gasflaskan till kanske en tjuga extra. Ska klara 1200 grader, borde räcka fint för dina behov.

Du behöver komma upp i 900 grader cirkus, så en bullugn kan du glömma.

Men jag hade dragit hårdare, men det är jag, dock så hoppas jag du har oljat in bultarna ordentligt före moment?

Kollade snabbt på moment och en 8.8 hamnar runt 50nm, en 10,9 på 65nm och en 12,9 på 80nm. Dock kanske inte resterande håller momentet, men däromkring ligger bultarnas iallafall.

Det sitter dragstänger. och drar man muttrarna hådare så blir det skrot av gängorna i blocket.

Känns konstigt att tillverkaren av packningen, säljer en produkt som man själv måste "glödga" Men får ta med en ny packning och köra med gasen på jobbet

Bifogat

• 1.JPG
    1.JPG
    61.3 KB · Visningar: 198
Möjligheten finns att du kanske har för grunda spår i fodren så att din o-ring av metall inte orkar deformera kopparen i packningen av åtdragningsmomentet så att toppen ligger och vickar ovanpå o-rings tråden. Jag använder inte 1 mm svetstråd utan använder AWG 18 koppartråd dvs 1.024 mm. Då deformeras både koppartråd och kopparpackning vid monteringen. Djupet i spåret bör väl ligga på ca 0.85 mm.

Möjligheten finns att du kanske har för grunda spår i fodren så att din o-ring av metall inte orkar deformera kopparen i packningen av åtdragningsmomentet så att toppen ligger och vickar ovanpå o-rings tråden. Jag använder inte 1 mm svetstråd utan använder AWG 18 koppartråd dvs 1.024 mm. Då deformeras både koppartråd och kopparpackning vid monteringen. Djupet i spåret bör väl ligga på ca 0.85 mm.

Bra tanke anders, har kollat på den gammla packningen. Och man ser tydligt att tråden har skurit in i packningen.

Skall även kolla så att toppen inte har slagit sig.

Permatex 80697 skall inhandlas, tips på ställen som kan tänkas sälja sådana prudukter?

Det sitter dragstänger. och drar man muttrarna hådare så blir det skrot av gängorna i blocket.

Känns konstigt att tillverkaren av packningen, säljer en produkt som man själv måste "glödga" Men får ta med en ny packning och köra med gasen på jobbet

Pinnbult.

Men du känner direkt om den är glödgad, den är riktigt mjuk, nästan så att du kan märka den med nageln.

Koppartråd + VHT Copper Cement. Funkar bevisligen på nitromotorer
Inte så att trycket över tråden gjort att foderna sjunker?

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!