Buell-tråden

  • Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date
@Jonskij: Hade du race-ECM:en innan, eller originalburken? Hade varit kul att höra en jämförelse.

Förra året var min hoj 100% original men i vintras drog jag som sagt om vevhusventilationen, satte i ett K&N filter, samt bytte till 07:ans luftburk som släpper in betydligt mer luft än 06:ans.
Provkörde denna setup med original ECM:en och hojen gick mkt. bra, men det blev en markant skillnad efter bytet till EBR ECM:en!
Jag upplever att hojen blev mera följsam och att den går jämnare på låga varv, men den stora skillnaden kommer när man gasar lite. Jag kan ana en "flat spot" vid precis 3000 varv men vid 3300-3500 sticker den som ett litet svin! Motorljudet och känslan när detta händer är klart beroendeframkallande och direkt livsfarligt för körkortet...
På BadWeather forumet är folk smått lyriska över EBR ECM:en men vissa upplever problem med ovan nämda flat spot.
 
Förra året var min hoj 100% original men i vintras drog jag som sagt om vevhusventilationen, satte i ett K&N filter, samt bytte till 07:ans luftburk som släpper in betydligt mer luft än 06:ans.
Provkörde denna setup med original ECM:en och hojen gick mkt. bra, men det blev en markant skillnad efter bytet till EBR ECM:en!
Jag upplever att hojen blev mera följsam och att den går jämnare på låga varv, men den stora skillnaden kommer när man gasar lite. Jag kan ana en "flat spot" vid precis 3000 varv men vid 3300-3500 sticker den som ett litet svin! Motorljudet och känslan när detta händer är klart beroendeframkallande och direkt livsfarligt för körkortet...
På BadWeather forumet är folk smått lyriska över EBR ECM:en men vissa upplever problem med ovan nämda flat spot.

Oki, nej, jag bara funderar på skillnaden mellan EBR-ECM:en och den gamla race-ECM:en; den jag har har också en platå, nämligen, så det kan hända att det är mer eller mindre samma parametrar i dem, om det inte t o m är så att de är helt identiska.
Men kul att du är nöjd - det är som det ska vara! :tummenupp
 
Observera att jag ej talar av egen erfarenhet utan endast läst mig till följande då jag själv tidigare funderat att byta system, men jag skulle välja Remus!
Här får du en högkvalitets pipa som är street legal (med rätt insats i - medföljer!) och som du tom. kan besikta med. D&D vet jag faktiskt inget om, och Jardine har jag nästan bara läst dåliga omdömen om. Tydligen så behöver dessa packas om efter ett visst antal miles och flera har varit med om de helt enkelt bara gått i bitar! Jardine tror jag dock är billigast och de förekommer då och då på amerikanska Ebay till bra priser.
Ett Remus-tips är att kolla Tyska Ebay. Skapliga priser men framförallt human frakt och du slipper bekymra dig för tull och moms :banana

Hojen fungerar bra, tack för tipsen, gjorde en komplett service på verkstad och det som gjorde att kopplingen slirade var kolsvarta och brända lameller. När den förra ägaren underhållservade den så hade han fyllt på ny olja, dessutom fel olja så det var bara att byta. Nu fungerar den klockrent och jag har redan avverkat 60 mil.

Behöver jag göra något mer efter jag monterat det tilltänkta Remus systemet? Effektmässigt är jag inte ute efter någon direkt ökning, positivt om det blir någon men har inte det som mål utan mest för ljudets skull.

Läst en del och det verkar som folk mappar och har sig men är detta någon man "måste" göra för att cykeln ska fungera som den ska eller är det bara att montera sen tuta och köra?

Mvh Max
 
Äntligen....

Hämtade hem hojen igår.....jepp.....verkstaden hade en mek där som kunde lämna ut den.
Var alldeles nyss på väg att beställa ett TorqueHammer från twin i Holland....men vad FAN....de hade höjt priset sen sist (någon vecka sen) så nu vetifan om det inte blir något annat.
Någon som har bra tips på nytt luft/avgas?? Vill ha mer ljud, gärna lite mer pulver också!!
 

Bifogat

  • 20110424108.jpg
    20110424108.jpg
    49 KB · Visningar: 90
  • 20110424112.jpg
    20110424112.jpg
    59.7 KB · Visningar: 105
  • 20110424118.jpg
    20110424118.jpg
    58.9 KB · Visningar: 91
Hämtade hem hojen igår.....jepp.....verkstaden hade en mek där som kunde lämna ut den.
Var alldeles nyss på väg att beställa ett TorqueHammer från twin i Holland....men vad FAN....de hade höjt priset sen sist (någon vecka sen) så nu vetifan om det inte blir något annat.
Någon som har bra tips på nytt luft/avgas?? Vill ha mer ljud, gärna lite mer pulver också!!

Lackat om hojen ser jag.
Blev ruggit snyggt! :tummenupp

Mvh
Andreas
 
Lackat om hojen ser jag.
Blev ruggit snyggt! :tummenupp

Mvh
Andreas

Tack!!
Nu är det inte bara lacken som är ny.
Free Spirits kåpor i framänden, ensitskuts, styrändsblinkers, mindre (snyggare och sämre) backspeglar....men vem vill titta bakåt???
Men hursomhelst så har jag hitttills bara fått positiva kommentarer och omdömen.
 
Hallå Buell ägare.
undrar om det finns någon som har höjt sitt varvtal
på en xb12 -05??

Undrar hur mycket isf?

MVH Björn
 
Hämtade hem hojen igår.....jepp.....verkstaden hade en mek där som kunde lämna ut den.
Var alldeles nyss på väg att beställa ett TorqueHammer från twin i Holland....men vad FAN....de hade höjt priset sen sist (någon vecka sen) så nu vetifan om det inte blir något annat.
Någon som har bra tips på nytt luft/avgas?? Vill ha mer ljud, gärna lite mer pulver också!!

Tror det lutar åt ett sånt här....inte det "noice legal" utan det "road legal".....nån som vet vad "incl. cat.conv" betyder och vad det innebär i skillnad mot ett som inte är det

http://www.harleycustom.co.uk/L2-Re...l_1125R,_XB12_and_XB9_Motorcycles-36-674.html
 
"incl. cat.conv" borde väl vara "med katalysator"

Tanken slog mig.....men inte trodde jag att det kunde vara så enkelt!!! :D
Hursomhelst så ställde jag frågan till leverantören.....väntar på svar, antagligen så beställer jag pipan under dagen.
 
Tror det lutar åt ett sånt här....inte det "noice legal" utan det "road legal".....nån som vet vad "incl. cat.conv" betyder och vad det innebär i skillnad mot ett som inte är det

http://www.harleycustom.co.uk/L2-Re...l_1125R,_XB12_and_XB9_Motorcycles-36-674.html

Måste bara fråga om du beställt från ovanstående företag någon gång? De hade ett bra sortiment och med tanke på £-kursen är de ett intressant alternativ. Har dock aldrig hört någon som handlat från dem och skulle vilja ha lite input innan man kanske slår till på nåt skoj...
 
Måste bara fråga om du beställt från ovanstående företag någon gång? De hade ett bra sortiment och med tanke på £-kursen är de ett intressant alternativ. Har dock aldrig hört någon som handlat från dem och skulle vilja ha lite input innan man kanske slår till på nåt skoj...

Nej, jag har aldrig handlat där. Är ju ganska godtrogen av mig och har sällan blivit blåst. Jag återkommer med "input" när jag vet hur det gått!!
 
Hogkiller
Har du modifierat det inre locket till luftburken ? o satt igen det nedre luft intaget eller kör du med båda öppna ? eller kör du med det inre borttaget ?
Bor 2,5 km in på en grusväg o den korta skärmen hindrar ju inte så mycket av gruset att komma in i luftburken, så är lite inne på att göra nån mod själv
 
Hogkiller
Har du modifierat det inre locket till luftburken ? o satt igen det nedre luft intaget eller kör du med båda öppna ? eller kör du med det inre borttaget ?
Bor 2,5 km in på en grusväg o den korta skärmen hindrar ju inte så mycket av gruset att komma in i luftburken, så är lite inne på att göra nån mod själv

Jag har inte gjort ett skvatt, mer än att jag köpte hojen fabriksny förra året.....körde 200 mil innan jag krockade, fick hem den i söndags...lätt customiserad :D. Tips tages tacksamt emot vad det gäller moddning. Just nu vill jag ha ett avgas som andas lite bättre....och antagligen ganska snart vill jag även få in lite mer luft också. Scoopet på airbox-covern är än så länge för syns skull....men det borde gå att utnyttja bättre.
 
tjena! Ska äntligen köpa mig en Buell igen efter några års uppehåll.
Har varit och kikat på en xb12s -05 och en xb12scg -09. Men skulle gärna vilja ha lite råd angående vilka årsmodell man ska välja.
 
Tror det lutar åt ett sånt här....inte det "noice legal" utan det "road legal".....nån som vet vad "incl. cat.conv" betyder och vad det innebär i skillnad mot ett som inte är det

http://www.harleycustom.co.uk/L2-Re...l_1125R,_XB12_and_XB9_Motorcycles-36-674.html

Nu är det beställt.....men adressen stämmer inte, den sidan är för "UK-customers only" för oss i övriga Europa så gäller .nl-adress istället. Då får man betala i EURO istället för GBP.....vilket i mitt fall innebar en femhundring extra. Vad den femhundringen består i har jag inte orkat kolla men antagligen annorlunda moms-sats, annan fraktavgift men det är det värt för att inte få massa strul. Hörde på omvägar att beställa från England (om företaget uppmanat köparen att beställa från annat land) kan innebära mycket strul med betalning och leverans. Jag har även haft en telefonkontakt med företaget för att räta ut frågetecken, de verkar helt reko......får se om jag tycker likadant om 1 vecka eller 2.... :va
 
Scoopet på airbox-covern är än så länge för syns skull....men det borde gå att utnyttja bättre.[/QUOTE]

Hur såg det ut innanför kåpan, är det förberett för luffarturbo ?
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top