Konkörningen

Shreddie

Gitarrist i Stormhold
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Någonstans där omkring
Hoj
1991, Kawasaki ZXR750R
Bara undrar lite hur många timmar ni lade ner på konkörningen för att få in den i hojåkandet inför uppkörningen? tja, om ni inte kört hoj hela livet vill säga.. för den är svåååår! börjar få lite koll på det nu efter 2 h, men fortfarande lite vingligt, körkortet känns lååångt ifrån varje gång man drar till konbanan! värsta är man bara kan öva med körskolan på det eftersom man kör sporthoj :/
 
Jag körde inte ett dugg konkörning. Klarat konbanan utan anmärkning.
 
Jag övade ganska mkt, dock köpte jag egna koner och byggde upp banan och tränade själv.

I körskolan körde jag en lektion sen la vi ner allt vad krypkörning heter i "kursplanen".

Bara för att du har sporthoj så betyder det inte att du inte kan öva krypkörning rent generellt, du behöver ju inte köra uppkörningskonbanan.

Snurra runt lite i krypkörningsfart med din hoj du, tekniken är den samma och blir du bra på att krypköra på din hoj så blir det ju bara ännu enklare när du väl sitter på körskolehojen.

Övning ger färdighet.
 
5 lektioner innan det satt för mig som var helt grön, inte ens åkt moppe innan.
När du väl slutar fokusera på konerna och håller uppe blicken blir det skitenkelt ska du se :)
 
Jag övade ganska mkt, dock köpte jag egna koner och byggde upp banan och tränade själv.

I körskolan körde jag en lektion sen la vi ner allt vad krypkörning heter i "kursplanen".

Bara för att du har sporthoj så betyder det inte att du inte kan öva krypkörning rent generellt, du behöver ju inte köra uppkörningskonbanan.

Snurra runt lite i krypkörningsfart med din hoj du, tekniken är den samma och blir du bra på att krypköra på din hoj så blir det ju bara ännu enklare när du väl sitter på körskolehojen.

Övning ger färdighet.

så sant som det är sagt! tack för tipset! får öka vidden på konerna, har egna nämligen, just det att när man svänger höger fullt ut på min hoj så låser gasen sig för man får näven mellan tank å handtag :S så är det inte på körskolans bandit :tungan

5 lektioner innan det satt för mig som var helt grön, inte ens åkt moppe innan.
När du väl slutar fokusera på konerna och håller uppe blicken blir det skitenkelt ska du se :)

hehe, samma här, har inte kört nåt vidare innan heller. Jo, det är ett jävla tjat om blicken alltså, hehe! hoppas på samma antal lektioner här alltså, har redan tagit 2.
 
Last edited:
Jag läste ett tips här på SH som hjälpte mig när jag övade och sedan körde upp. Det gällde undanmanövern. Där fick jag tipset att när man närmar sig konbanan i ~50 km/h så ska man hålla gashanden lite längre in på handtaget(när man närmar sig och åker i rätt fart) så att man kramar den den icke rörliga delen av gashandtaget. På detta sätt motverkar man att man oavsiktligt gasar mer när man närmar sig undanmanövern och under undanmanövern.

Lycka till
 
Jag läste ett tips här på SH som hjälpte mig när jag övade och sedan körde upp. Det gällde undanmanövern. Där fick jag tipset att när man närmar sig konbanan i ~50 km/h så ska man hålla gashanden lite längre in på handtaget(när man närmar sig och åker i rätt fart) så att man kramar den den icke rörliga delen av gashandtaget. På detta sätt motverkar man att man oavsiktligt gasar mer när man närmar sig undanmanövern och under undanmanövern.

Lycka till

tack! ännu ett bra tips jag ska lägga på hjärnan! :tummenupp
 
Konbana (lågfart) hemma: ca 30 tim, På körskola: 1 tim
Högfart: 2 timmar på körskola - inget hemma. (Har man bara linjen är det sketalätt.)
 
Behövde kanske förtydliga förra inlägget - behövde alltså inte 30 tim för att lära mig. Kanske 3-5 timmar innan det gick bra. Men har man övningsbanan precis utanför hemmet så kan man ju lika gärna bli säker och få ett stort självförtroende...
 
Svårt att säga hur många timmar det krävs, är helt individuellt. Men jag hade som många andra möjlighet till att bygga en egen konbana hemma och tränade på den. Men tog inte lång tid innan den satt men är skillnad på att klara banan och sätta den utmärkt. Det är bara att nöta på så kommer du klara den varenda gång lika galant. Tänk på blicken och arbeta med gas, koppling, bakbroms och till sist kroppen som många glömmer. Genom att arbeta med kroppen som lite motvikt på lågfarten istället för att sitta stel som en gubbe på hojen blir det genast mycket lättare.

Gällande högfarten så är det i princip bara lära dig hitta rätt spår och träna på undanmanövern, sen brukar resterande av banan lösa sig själv. Brukar vara lättare än lågfarten, var inte rädd att prova i högre farter än 50 km/h. Om du sätter den i 60 och lite till så kommer du tycka att 50 känns riktigt långsamt. Glöm även här inte att blicken, den är a och o i hojkörning. Lycka till! :)
 
Öva hemma på din sporthoj.

Jag körde den igår bara för skoj skul med ninjan, allt funkar utom vändningen på högfartsbanan för då tar vägen slut.
 
Skit i lektionerna det ger inget. Jag tog inte en lektion och klara det gallant. Det är bara nöta och nöta. Finns ju ett par stället där banorna är uppmärkta, åk dit på kvällar och helger sätt upp egna konor och öva på. Inget annat funkar. Kom ihåg att du skall försöka att undvika helt att bromsa på lågfartsbanan.
 
Det är ju sagt massor av gånger redan men tänk på blicken.
Jag tog en intensivkurs. Trodde aldrig att jag skulle klara krypkörningen. Men sista dagen före provet lossnade det. Gav mig fan på att hålla blicken i horisonten och skita i konorna. Då va det ju hur enkelt som helst. Efter att knappt ha klarat en gång på flera lektioner satt jag knappt ner en fot på en hel lektion.
 
Brukade åka ner var eller varannan kväll till konbanan och köra en timma eller så. Var inga större svårigheter när väl uppkörningen kom. Sammanlagt blev det väl ca 10 timmar.
 
Snurra runt lite i krypkörningsfart med din hoj du, tekniken är den samma och blir du bra på att krypköra på din hoj så blir det ju bara ännu enklare när du väl sitter på körskolehojen.
Precis! Man kan nästan lika gärna träna med trampcykel, balansen och blicken är ju densamma. Lite svårare med cykeln dock, för dels har man ingen tröghet i massan på den, och dels flyttar man ju vikten varje gång man "gasar". Nackdelen är väl att man inte tränar så mycket på kopplingsslir och finlir med gasen, men det känns som den enkla biten iaf.
 
Någon som vet om det finna ngn lågfartsbana i kristianstad eller därikring som man kan öva själv på?
 
Jag körde 3st 5h (totalt 15h ungefär) lektioner på gillinge, dvs. bromsövnings lågfart och högfart. Kanske var lite overkill men då kunde man det riktigt bra.
 
Jag körde säkert 20 timmar, utan överdrift. Men då hade jag egen hoj att köra på inhägnat område :-) Det är även mitt tips till alla som tar körkort, att köpa en billig jävel, öva på skiten hemma på gatan eller något, och sedan sälja för att få tillbaka (nästan) alla pengarna.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top