Göra diesel av alger?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Hur bra som helst! Både koldioxid och solljus har vi gott om och det är allt som behövs. Fan vad vackert med en tank bredvid något stålverk eller annat och bara pumpa in koldioxiden. Vänta tills det sjunker eller centrifugera det med vindkraftel.

Nödvändigheten av ett nytt koldioxid neutralt bränsle som har tillräckligt högt energivärde för att man ska kunna ta med det i bilen behöver vi inte diskutera.

Det jag undrar över om ni sitter på några roliga (trovärdiga) länkar som berör ämnet? Hur mycket dyrare blir det? Tar det för mycket plats i anspråk? Ja alla frågor som rör en mindre revolution av vårt användande av energi.

Ös på!

Det var det jag misstänkte, då hoppas jag verkligen att det inte går att genomföra kostnadseffektivt och konkurrera ut betydligt miljöfarligare bränsle :mad:

Räcker inte argumentet att vi i så fall slipper göda lillebror Norge?

Räcker inte argumentet att vi i så fall slipper göda lillebror Norge?

Det är inget vidare argument då det skapar arbetstillfällen för oss svenskar både direkt och indirekt. Och om de inte skulle ha oljan så skulle de bara komma hit och parasitera på oss :mad:
Och i min mening så borde de kallas storebror om man ser rent ekonomiskt på det...

Man kan göra sprit av potatis, eller ja, egentligen utav vad som helst.

Borde vi inte göra det? Det är både gott och man kan köra på det :)
Plus att om man blir stoppad för rattfylla så kan man skylla på läckande bränsleslangar. :va

Man kan göra bränslen för både bensin och dieselmotorer av väldigt många råvaror. Däremot kräver detta ofta ganska hög energiinsats kontra vad man får ut, iallafall jämfört med oljebaserade bränslen.
Fortfarande är miljövinsten odiskutabel, men frågan är om inte den största miljövinsten ligger i att gå ifrån dagens ineffektiva förbränningsmotorer.

Man kan göra bränslen för både bensin och dieselmotorer av väldigt många råvaror. Däremot kräver detta ofta ganska hög energiinsats kontra vad man får ut, iallafall jämfört med oljebaserade bränslen.
Fortfarande är miljövinsten odiskutabel, men frågan är om inte den största miljövinsten ligger i att gå ifrån dagens ineffektiva förbränningsmotorer.

Vadå ineffektiva, dom omvandlar en illaluktande vätska till en inte oansenlig framdrivning.

Elmotorer+lagom stora batterier+en dieseldriven generator med hög verkningsgrad. Effektivt och bra räckvidd. Ingen växellåda och mindre service.

Så blir det.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...