Honda SP1-tråden

Flyttat det, det sitter numera under på undertailen...



Så har jag aldrig fått, nått knas verkar det som, hur varm är den vid körning?

Ligger jag på motorvägen är den stabil på 75grader.
Inne i stan så har den enstaka gånger varit uppe i 102 men fläkten drar ner den till 94 på mindre än en minut. På 50väg ligger den på 80-85grader.
Kanske är det packningen i kylarlocket eller fjädern i locket som har blivit för svag. Vad tror du?
 
Ligger jag på motorvägen är den stabil på 75grader.
Inne i stan så har den enstaka gånger varit uppe i 102 men fläkten drar ner den till 94 på mindre än en minut. På 50väg ligger den på 80-85grader.
Kanske är det packningen i kylarlocket eller fjädern i locket som har blivit för svag. Vad tror du?

Skulle kunna vara det... Antar att du kollat nivån oxå¨så det inte är för mycket i bara?
 
Hej!
Det blev ingen affär, men jag letar. Är lite sugen på repsol sp1an som finns här på annons. Är det nån som vet om det spelar någon roll om den är importerad, typ försäkring?

Nej det spelar ingen som helst roll.

Sen kan jag tycka att 53 är väl häftigt för en omlackad hoj, i synnerhet om det inte är originalkåpor, men det är jag det....:tummenupp
 
Tack för tipsen.
Ska ev. åka i morgon och kolla på repsol sp1an.
Återkommer om det blir affär

För nåt år sen så va det nån som åkte runt med en sp2 repsol här i stockholm. Lever den, nån som vet?
 
Tack för tipsen.
Ska ev. åka i morgon och kolla på repsol sp1an.
Återkommer om det blir affär

För nåt år sen så va det nån som åkte runt med en sp2 repsol här i stockholm. Lever den, nån som vet?

Ok, titta kan man göra iaf... SACCE heter han som iaf hade repsol SP2... Han hade rätt färg på tanken och dekaler där oxå, ser tyvärr inte ut som repsol SP1 har samma färg på tanken som kåporna...
 
Nått speciellt man ska kika efter när man kollar på en SP1:a? Hur är dom att köra? Har hört att dom är ganska tunga och inte så smidiga att manövrera... Vad tycker ni som äger dom?
 
Nått speciellt man ska kika efter när man kollar på en SP1:a? Hur är dom att köra? Har hört att dom är ganska tunga och inte så smidiga att manövrera... Vad tycker ni som äger dom?

Ska du sitta och gnida i stan så blir den lite bångstyrig men rullar du på lite så är den underbar att köra. Jag har mycket att jämföra med och jag tycker Sp1,an är superkul att köra. Den kan upplevas som lite het just när du börjar ge gas i en kurva. (Obs, detta är mitt personliga tycke, prova en och bedöm själv)

Lycka till!
 
Tack för tipsen.
Ska ev. åka i morgon och kolla på repsol sp1an.
Återkommer om det blir affär

För nåt år sen så va det nån som åkte runt med en sp2 repsol här i stockholm. Lever den, nån som vet?

Var en kille här som hade den, minns att han bodde i Haninge men kommer inte ihåg hans nick. Har för mig att den är såld och rullar inte i de här trakterna längre.

Jo SACCE heter han,:tummenupp
 
Last edited:
Nått speciellt man ska kika efter när man kollar på en SP1:a? Hur är dom att köra? Har hört att dom är ganska tunga och inte så smidiga att manövrera... Vad tycker ni som äger dom?

Med tailraiser (höjning bak plus sänkning fram) blir det en ny hoj att manövrera!!! Inte alls klumpig men allt är en vanesak... Stabil som f-n i chassit och väldigt välbyggd över lag! kanon hoj helt enkelt, ett minus är väl körställningen om man är lång och sen är sitsen inte den skönaste att åka långt på....
 
Nått speciellt man ska kika efter när man kollar på en SP1:a? Hur är dom att köra? Har hört att dom är ganska tunga och inte så smidiga att manövrera... Vad tycker ni som äger dom?

Ska försöka vara objektiv (även om det är smärtsamt:D)

Allt är relativt och en vanesak men visst, jämför du en standard SP1 med en dussinhoj som Fireblade eller gixxer 1000 så upplever du säkert de hojarna som kvickare i reaktionerna. Speciellt i låga farter kan SP1 uppfattas som rätt "rå": körställning, hög 1a, ett visst på/av i sprutet och stum fjädring.

Å andra sidan är SP1an inte gjord för att ligga i bilköer, rejsa mellan rödljusen i stan eller toura till Tyskland. Den ska köras aktivt, bestämt, och ju mer du pressar den desto bättre och följsammare blir den. Få hojar är så välbyggda och bär sina mil med sån lätthet som SP1, byggkvaliteten är odiskutabel. Chassit är bergstadigt och matchar motorn perfekt.

Några modellspecifika fel finns inte, det är den vanliga begkollen som gäller när du shoppar sporthojar med några år på nacken. En servicebok är a och o, ventilkoll görs vid 1800 resp 2400 mil. En del här har haft lite skumma elfel (elen är tajt dragen och en kontakter sitter rätt oskyddade) men jag har aldrig haft något strul med mina hojar.

Första årsmodellen (-00) börjar logga rätt många tusen mil men en fin hoj i originalskick (-00 fanns bara i rött, 01 även i silver) kommer ha ett stabilt andrahandsvärde i många år framöver.

02 kommer SP2an som är uppgraderad på ett antal punkter. SP2 är en raritet och svensksålda hojar är i stort sett omöjliga att få tag på, oavsett årsmodell. 02 togs 20 hojar in, 03-04 inga alls och 05 9 st. Detta var också sista året för denna fantastiska modell i det svensk modellprogrammet.

Lycka till:tummenupp
 
Last edited:
Ska försöka vara objektiv (även om det är smärtsamt:D)

Allt är relativt och en vanesak men visst, jämför du en standard SP1 med en dussinhoj som Fireblade eller gixxer 1000 så upplever du säkert de hojarna som kvickare i reaktionerna. Speciellt i låga farter kan SP1 uppfattas som rätt "rå": körställning, hög 1a, ett visst på/av i sprutet och stum fjädring.

Å andra sidan är SP1an inte gjord för att ligga i bilköer, rejsa mellan rödljusen i stan eller toura till Tyskland. Den ska köras aktivt, bestämt, och ju mer du pressar den desto bättre och följsammare blir den. Få hojar är så välbyggda och bär sina mil med sån lätthet som SP1, byggkvaliteten är odiskutabel. Chassit är bergstadigt och matchar motorn perfekt.

Några modellspecifika fel finns inte, det är den vanliga begkollen som gäller när du shoppar sporthojar med några år på nacken. En servicebok är a och o, ventilkoll görs vid 1800 resp 2400 mil. En del här har haft lite skumma elfel (elen är tajt dragen och en kontakter sitter rätt oskyddade) men jag har aldrig haft något strul med mina hojar.

Första årsmodellen (-00) börjar logga rätt många tusen mil men en fin hoj i originalskick (-00 fanns bara i rött, 01 även i silver) kommer ha ett stabilt andrahandsvärde i många år framöver.

02 kommer SP2an som är uppgraderad på ett antal punkter. SP2 är en raritet och svensksålda hojar är i stort sett omöjliga att få tag på, oavsett årsmodell. 02 togs 20 hojar in, 03-04 inga alls och 05 9 st. Detta var också sista året för denna fantastiska modell i det svensk modellprogrammet.

Lycka till:tummenupp

Finns det några siffror på hur många Sp1or det finns? Tycker att det är en ganska ovanlig cykel på alla annonssajter.
 
Äntligen!

Nu vart kåporna på:banana:banana

Dock bara orginal kåpor men nu kan man rulla till besiktningen:yoparty

Kan behöva nya däck innan bara:huvet

Frågan är bara Pirelli Michelin eller dunlop.....

Lutar åt Michelin Power Pure eller Power One.

Tips någon
 
Finns det några siffror på hur många Sp1or det finns? Tycker att det är en ganska ovanlig cykel på alla annonssajter.

Jag har inte kollat hur många SP1 Honda Sverige tog in 2000 och 2001 men det är nog inga problem att få reda på. Försökte däremot få fram en del siffror om hur många som faktiskt rullade i Sverige via fordonsregistret för något år sedan men det är marigt. Det finns ett halvdussin olika beteckningar: SP1, SP1S, SPS1 etc. Men någon dussinhoj är den inte som sagt: 2000 kostade den 142 000 (Firebladen kostade 125 000), det avskräckte nog de allra flesta, i synnerhet som bladen var både lättare och starkare.
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top