Metzeler Sportec M3, bra eller anus?

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
När jag köpte min hoj så var hennes kille väldigt skysst och slängde med ett Metzeler Sportec M3 framdäck med fint mönster.
Däcken som sitter på nu är Michelin Pilot Power men kommer nog behöva byta i sommar så jag beställde ett Metzeler Sportec M3 bakdäck.

Jag har bara åkt på Michelin tidigare och var lite missnöjd med gräppet i Pilot Road 2ct vid nedläggning men kändes mycket bättre med Power Pure om det är nått att jämföra:)

Jag sökte runt i forumet men hittade bara trådar om Sportec M5, om jag fattat rätt är efterföljaren men finns nån som provat Sportec M3 så får ni gärna berätta vad ni upplevde dåligt respektive bra.

Gjorde jag dåligt köp eller bra?:gnissla

Med tanke på hur jag körde min VFR för ett par år sedan med M3:or på så tror jag inte du kommer få några problem, ifall du inte är en fartfantom. Jag var nöjd med greppet i både vått som torrt.

Jag har ett M3 bak på motarden. Tycker det funkar bra. När det släpper så är det enkelt att kontrollera både i vått och torrt.

Jag körde m3 på min Cbr 600 på trafikövningar på Sviestad jag kan inte säga något negativt om dem inga konstiga släpp och jag körde i snabba gruppen.:yoparty

kanon, jag är ingen fartgalning men jag hoppas på lära mig knäskrapa denna sommar och vill gärna ha däck jag kan lita på:brinnerup

Jag hade Racetech K3 på R1:an förut.. snorhala när de var kalla och helt sjukt snorhala i blött.. men Sportech M3 kanske är annorlunda..?

Jag hade Racetech K3 på R1:an förut.. snorhala när de var kalla och helt sjukt snorhala i blött.. men Sportech M3 kanske är annorlunda..?

Konstigt för jag har racetec K3 på min r6 nu å de funkar klanderfritt men då kör jag med däckvärmare iof

Racetech är inte samma sak som Sportec, helt riktigt. Olika egenskaper har de också, det ena främst ett bandäck för högre temp och det andra ett sportigt gatdäck med mer allroundegenskaper. Klart bättre våtgrepp i M3...

Sent from my U20i using Tapatalk

Last edited:
Hade ett M3 bak på min 640, funkade fint på Gotland ring och jaga sporthojjar med... Höll förvånansvärt bra oxo, kom säkert 200 mil på det ;)

kanon, jag är ingen fartgalning men jag hoppas på lära mig knäskrapa denna sommar och vill gärna ha däck jag kan lita på:brinnerup

Lovar, det räcker M3 däcken bra för. Det är väl mer om du får upp farten på en stor bana som däcken kanske inte räcker till, men dom varnar snällt.

Kör Sportec M3 på 998:an. De fungerar alldeles utmärkt både till gata och bana. De släpper väldigt mjukt och förtroendeingivande. Greppet räcker väl till mina behov.

en av dom bättre sulorna till en hoj.

Bra fäste i blött och lätt att få upp tempen i dom.

Okej jag får återkomma och berätta vad jag tyckte om dom senare i sommar, men det låter som jag kan lita på sportec M3 ska fungera utomordentligt bra för min typ av körning, ska försöka åka lite gokartbanor i sommar och kanske lite sviestad men det borde bli fint:)

Okej jag får återkomma och berätta vad jag tyckte om dom senare i sommar, men det låter som jag kan lita på sportec M3 ska fungera utomordentligt bra för min typ av körning, ska försöka åka lite gokartbanor i sommar och kanske lite sviestad men det borde bli fint:)

Gör ett litet trådlyft på min gamla tråd om Sportec M3, KANONDÄCK.

Blev inge gokart banor, endast sviestad och jag vet inte om jag kan säga att det är däckens hjälp men jag tror absolut att dom hade med saken att göra.

Jag började i gröna gruppen med michelin pilot power, jag blev ifrån åkt av alla.. jag skojjar inte, jag var sämst!

Till andra bandagen hade jag fått på Metzeler Sportec M3 hade då lite strul med obalans i framhjulet för det ar inte balanserat korrekt.

Jag tror det vart 7 trafikövningar gick bara bättre och bättre och jag hoppade till gul grupp och vidare till röd grupp.
Jag gillar bana så mycket att nästa år ska jag bara köra bana och kanske kan det bli några rookietävlingar:tummenupp

Jorrå Jag skrapade knäna utan aphäng^^,

sista åket jag gjorde så skrapade jag tillochmed fotpinnar och då har jag rieser som höjer fotpinnarna ungefär 1,5cm från org:yoparty

Last edited:
Från grön grupp till licens och rookie-tävlingar efter ett däckbyte?

Fakking hell. Måste vara sjukt bra däck, det.

HAHA!. Jorrå kör på metzeler och bli räser direCkt!

Ne men som sagt tror jag dom hade lite med saken att göra för dom var inte oroliga, inte ens vid nerlägg så fotpinnen skrapade:rolleyes:

Från (posör)knäskrap till jättefort är det ett rätt stort steg. Du har nog inga problem med några moderna sportiga däck, och problemet som uppstår tids nog är då överhettning, vilket kräver hyfsat högt tempo över ett antal varv innan du får problem.

Jag åkte vanliga Pirelli Diablo (inte Corsa, inte SC, inte strada.. bara diablo) i början av min banåka-karriär. Funkade kanon till tempot började komma upp sig, då funkade det också kanonbra, men bara 4-5 varv sen började det bli snorigt där bak.

Sen dess har jag åkt Qualifier RR (som bytts ut till sportsmart nu, vet inte om de klarar mer eller mindre faktiskt) som var skitbra i det tempo jag höll iaf (<1.20 på åsen, < 1.10 på sviestad.)

Sen bytte jag hoj, och fick Power Pure med hojen. Och nog för att mkt hänger på mig som pilot, och andra säkert kan åka mkt fortare (och mjukare) på samma material. Men de släpper både fram och bak och halkar runt i var och varannan kurva, varv efter varv när jag åker ca 1.05.xx på sviestad. Gå säkert att åka 1.02 med också, men då måste man sluta "slarva bort" massa tid här och där :(. Känns dock trist att bli frånåkt när man känner att man har mer att ge, och att däcken blir begränsningen där.

Kort sagt.. Har du inte tempot i kroppen och åker minst över halvan av snabb grupp, så duger de flesta däck alldeles utmärkt. Sen beter sig olika däck olika, hojen kan bli mer snabbsväng eller stabil och svara bättre på spårändringar osv.. DET skulle jag prioritera högre isf.

Frälst, och med bra erfarenheter skulle jag oavsett rekommendera Dunlop Sportsmart. Jag har tom ett i garaget du kan få köpa ;).

Edit: My bad.. Svarade innan jag läst alla inlägg :död

Last edited:
Från (posör)knäskrap till jättefort är det ett rätt stort steg. Du har nog inga problem med några moderna sportiga däck, och problemet som uppstår tids nog är då överhettning, vilket kräver hyfsat högt tempo över ett antal varv innan du får problem.

Jag åkte vanliga Pirelli Diablo (inte Corsa, inte SC, inte strada.. bara diablo) i början av min banåka-karriär. Funkade kanon till tempot började komma upp sig, då funkade det också kanonbra, men bara 4-5 varv sen började det bli snorigt där bak.

Sen dess har jag åkt Qualifier RR (som bytts ut till sportsmart nu, vet inte om de klarar mer eller mindre faktiskt) som var skitbra i det tempo jag höll iaf (<1.20 på åsen, < 1.10 på sviestad.)

Sen bytte jag hoj, och fick Power Pure med hojen. Och nog för att mkt hänger på mig som pilot, och andra säkert kan åka mkt fortare (och mjukare) på samma material. Men de släpper både fram och bak och halkar runt i var och varannan kurva, varv efter varv när jag åker ca 1.05.xx på sviestad. Gå säkert att åka 1.02 med också, men då måste man sluta "slarva bort" massa tid här och där :(. Känns dock trist att bli frånåkt när man känner att man har mer att ge, och att däcken blir begränsningen där.

Kort sagt.. Har du inte tempot i kroppen och åker minst över halvan av snabb grupp, så duger de flesta däck alldeles utmärkt. Sen beter sig olika däck olika, hojen kan bli mer snabbsväng eller stabil och svara bättre på spårändringar osv.. DET skulle jag prioritera högre isf.

Frälst, och med bra erfarenheter skulle jag oavsett rekommendera Dunlop Sportsmart. Jag har tom ett i garaget du kan få köpa ;).

Edit: My bad.. Svarade innan jag läst alla inlägg :död

jag har tyvärr ingen laptimer men det var en som tog tid på 1.09 sviestad nått random varv, vet inte vilket så kanske åkte 1.07 nått varv och enda gången jag hade släpp var på blött och när jag skulle växla ner in i torparn, Twin plus en dålig mellangas:död

Har hört mycket bra om stortsmart men kör du cbr600 med sportsmart oxå?

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025