KTM 690 Smc 2008

Känner mig dum med sådana här frågor :rolleyes:
Det var min tankte att det kunde vara batteriet. Cykeln har stått i kallgarage och inte blivit körd. Får satsa på nytt batteri..
Tackar för svar..
 
Testa att ladda batteriet ordentligt, ctek laddarna har ibland "recovery" funktion som man kan välja med en enkel knapptryckning.

Ta gärna in batteriet i värmen och ladda.

Starta inte hojen i garaget upprepade gånger utan att köra.
Var start drar juice ur batteriet tills det inte orkar längre.
 
Tjena!
Har sökt på forumet men ej funnit något svar.
Har för ett par månader sedan köpt en 690 SMC som stått i garaget i väntan på att säsongen ska börja. Några dagar efter jag köpte den och skulle visa upp den för brosan gick den inte igång. Den tändes upp som den skulle men när jag skulle starta igång den "knäppte" det bara som när batteriet nästan är dött. Tog ju inte lång tid innan han var heldöd. Testade att ladda batteriet med en CTEK laddare några timmar och då hoppade han igång utan problem. Har startat upp den några ggr nu dom senaste tio dagarna (utan att köra) och han har hoppat igång. Nu ikväll när jobbarkompisen var förbi och ville höra ljudet tändes den upp med nyckeln men går inte igång när jag ska starta den.

Är det så enkelt att batteriet är slut? eller att batteriet inte blivit tillräckligt motionerat? Eller är det något med hojen?

Mvh Kapten Rödskägg

Jag har också råkat ut för detta och har numer CTEK-laddaren på hela vintern, faktiskt även på sommaren om det råkar bli en längre stund mellan körningarna. För en tio år sen pratade jag med grundaren till C-TEK och han påstod då att ett bli/mc-batteri klarar ca 25 urladdningarna innan det är helt kass och för varje urladdning så når den aldrig upp till den toppladdning den hade innan. Med två urladdningar borde det gå att få fart i det. Låt laddaren stå på.

Är det en nyare laddare som "Jönsson" skriver kan det ju finnas ett Recond-läge som bättrar på batteriet.

Mc-batteri-trådar finns det tretton på dussinet här på SH och alla vet bäst,,,, även jag.:D
 
Last edited:
F-n!!!:gnissla

I helgen tänkte jag montera Akra-dämparen på min SMC. Det hade handlaren glömt att göra när jag hämtade och tog en dämpare från hyllan. Nu passade den inte! Den är troligen till en 450. Av bilder på nätet att dömma är det ingen KTM över 600 cc som ser ut att ha en sådan här. Handlaren lovade att skicka en till mig innan Påsk.
Åhh,,, jag skulle ju har premiärkört denna helgen. Hoppas, hoppas, nästa, nästa helg,,,,
 
Tömma tanken,,,,

På min förra hoj så var det inga problem att få ner en handpump och tömma tanken om man ville det.

men 690,n har ju sjuuuukt tight vid tanklocket och ner till bensintanken.

är det någon som har en bra teknik/verktyg för att enkelt och (hyffsat) snabbt kunna tanka ur innehållet i bensintanken?

(nej, jag vill inte behöva suga på en slang och få munnen full med sopppa)

tips/råd?

/P
 
På min förra hoj så var det inga problem att få ner en handpump och tömma tanken om man ville det.

men 690,n har ju sjuuuukt tight vid tanklocket och ner till bensintanken.

är det någon som har en bra teknik/verktyg för att enkelt och (hyffsat) snabbt kunna tanka ur innehållet i bensintanken?

(nej, jag vill inte behöva suga på en slang och få munnen full med sopppa)

tips/råd?

/P

http://biltema.se/sv/Bat/Motor-tillbehor/Bransle-tillbehor/Pump-for-bransleslang/
 
Last edited:
Det är ingen som vet måtten på batteriet? Sökt i instruktionsboken men ej funnit några mått. Och sitter inte i närheten av bågen för att mäta. Tänkte köpa ett biltema batteri och pröva. Nån som köpt därifrån och kan ge tips?
 
brukar ni bara köra eller sköta om plasten på nåt sätt, så den håller sig blank och fin? har för mig att ja läste nånstans att man kunde he på siliconespray? är det det bästa för obehandlad plast? man vill ju inte snöra på nåt som skadar dekalerna på kåporna med.
 
brukar ni bara köra eller sköta om plasten på nåt sätt, så den håller sig blank och fin? har för mig att ja läste nånstans att man kunde he på siliconespray? är det det bästa för obehandlad plast? man vill ju inte snöra på nåt som skadar dekalerna på kåporna med.

Jag körde silikonspray på min 660 och har alltid gjort på plastdetaljer på bilen. "Återfuktar" plasten så att den får tillbaka sin lyster. Försvinner dock när det skavs/regnas bort. på den nya hojjen tycker jag att schampoo med vax ger tillräckligt fin yta än så länge iallafall :)
 
Det är ingen som vet måtten på batteriet? Sökt i instruktionsboken men ej funnit några mått. Och sitter inte i närheten av bågen för att mäta. Tänkte köpa ett biltema batteri och pröva. Nån som köpt därifrån och kan ge tips?

Jag sitter i samma båt.Tidigast till helgen jag kan kolla upp det.
Blir med ett Biltema gel batteri om där finns nåt som passar.

Har bara positivt än att säga om Biltemas gel batteri,funkar fint på min stora hoj.När orginal BMW batterierna - 2 st lagt av,trots att BMW lämnar garanti på batterier.
 
brukar ni bara köra eller sköta om plasten på nåt sätt, så den håller sig blank och fin? har för mig att ja läste nånstans att man kunde he på siliconespray? är det det bästa för obehandlad plast? man vill ju inte snöra på nåt som skadar dekalerna på kåporna med.

Polera en motard, wtf? :va
 
Jag sitter i samma båt.Tidigast till helgen jag kan kolla upp det.
Blir med ett Biltema gel batteri om där finns nåt som passar.

Har bara positivt än att säga om Biltemas gel batteri,funkar fint på min stora hoj.När orginal BMW batterierna - 2 st lagt av,trots att BMW lämnar garanti på batterier.


Låter spännande! :tummenupp
 
brukar ni bara köra eller sköta om plasten på nåt sätt, så den håller sig blank och fin? har för mig att ja läste nånstans att man kunde he på siliconespray? är det det bästa för obehandlad plast? man vill ju inte snöra på nåt som skadar dekalerna på kåporna med.

Jag kör alltid med biltemas siliconspray på min hoj. :yoparty

Dels får plasten en fin lyster och blir inte lika matt. Det hjälper även till vid renhållningen, smutsen sätter sig inte lika lätt på plasten då det är en tunn silikonhinna som hindrar smuts att få fäste.

Se bara till att inte spraya sitsen, då kan de bli lite halt för rumpan :D
 
Jag kör alltid med biltemas siliconspray på min hoj. :yoparty

Dels får plasten en fin lyster och blir inte lika matt. Det hjälper även till vid renhållningen, smutsen sätter sig inte lika lätt på plasten då det är en tunn silikonhinna som hindrar smuts att få fäste.

Se bara till att inte spraya sitsen, då kan de bli lite halt för rumpan :D

jag har också provat silikon.Blänker fint ett tag!
 
precis, torde vara billigaste/enklaste sättet, varför ska du tömma?

onödigt att köra full tank om man ska köra bana.
vet man att man ska köra 20 varv, ett varv suger i sig X antal dl så kan man ju räkna fram hur mycket soppa man behöver.
Då slipper man slaska runt med onödiga kg,n i form av soppa man inte behöver just det passet.

är man inte snabb naturligt får man försöka med allt annat!
:tummenupp

/P
 
Finns det någon mjukare variant på sadel till 690 SMC?
 
Ja det finns en så kallad komfortsadel :) Snacka med karlströms dom har. Kostar inte många kronor
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top