Överföra LP-skivor till digitalfiler

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Har tänkt överföra diverse analog musik till digitalt format för enklare slölyssning. Det är ganska mycket så det ska helst bli hyggligt bra första gången.

Som ljudkort hade jag tänkt använda ett M-Audio Delta Audiophile 2496 som de flesta verkar tycka är riktigt bra för tvåkanals ljud.

http://www.m-audio.com/products/en_us/Audiophile2496.html

Superexperterna tycker dock att man ska ha 192 kHz samplingsfrekvens för att kunna återge upp till ca 90 KHz.

M-AUDIO-kortet har "bara" 96 kHz samplingsfrekvens, alltså lite mer än dubbelt jämfört med en vanlig CD. Nu tycker jag CD låter skit med väldigt "dött" ljud, tror det beror på att max frekvens är 20 kHz vilket klipper massvis med övertoner.

Undrar därför om någon här kan sånt här, räcker ovanstående kort eller behövs 192 kHz för att få med allt på en LP?

Köp annars en USB-vinylspelare?

Om du nu bara skulle lyssna enkelt

Edit:
Har inte CD 44.1khz ?

Har tänkt överföra diverse analog musik till digitalt format för enklare slölyssning. Det är ganska mycket så det ska helst bli hyggligt bra första gången.

Som ljudkort hade jag tänkt använda ett M-Audio Delta Audiophile 2496 som de flesta verkar tycka är riktigt bra för tvåkanals ljud.

Superexperterna tycker dock att man ska ha 192 kHz samplingsfrekvens för att kunna återge upp till ca 90 KHz.

M-AUDIO-kortet har "bara" 96 kHz samplingsfrekvens, alltså lite mer än dubbelt jämfört med en vanlig CD. Nu tycker jag CD låter skit med väldigt "dött" ljud, tror det beror på att max frekvens är 20 kHz vilket klipper massvis med övertoner.

Undrar därför om någon här kan sånt här, räcker ovanstående kort eller behövs 192 kHz för att få med allt på en LP?

Har du kollat bandbredden på dina öron?
Mina öron lägger av väldigt tvärt vid ganska precis 13kHz.
Hör du något över 20kHz?

Köp annars en USB-vinylspelare?

Om du nu bara skulle lyssna enkelt

Edit:
Har inte CD 44.1khz ?

Jo en CD har samplingsfrekvensen 44100Hz.
Normalt filtrerar man bort innehållet i den samplade signalen som ligger över halva
samplingsfrekvensen minus lite, dvs ca 20kHz för CD, om det var det som förvirrade.

Last edited:

Här är anledningen till att du tycker CD låter dött...

http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war

:huvet idioti på hög nivå från skivbolagens sida alltså. inget fel på cd-formatet.

Faktum är att man kan höra skillnad på ljud som innehåller mer övertoner över 20kHz. Ett cymbalslag får tex formen av en fyrkantsvåg när trumpinnen träffar. En fyrkantsvåg går inte att återge tillräckligt bra utan tillräckligt mycket övertoner som i sig är ohörbara, men som formar fyrkantsvågen. Med 44,1 kHz samplingsfrekvens så blir fyrkantsvågor i det övre diskantregistret till sinusvågor. Så för att få optimalt ljud är höga samplingsfrekvenser att föredra. Men den största boven till dött ljud är nog att man pajjat dynamiken enligt inlägget ovan.

Faktum är att man kan höra skillnad på ljud som innehåller mer övertoner över 20kHz. Ett cymbalslag får tex formen av en fyrkantsvåg när trumpinnen träffar. En fyrkantsvåg går inte att återge tillräckligt bra utan tillräckligt mycket övertoner som i sig är ohörbara, men som formar fyrkantsvågen. Med 44,1 kHz samplingsfrekvens så blir fyrkantsvågor i det övre diskantregistret till sinusvågor. Så för att få optimalt ljud är höga samplingsfrekvenser att föredra. Men den största boven till dött ljud är nog att man pajjat dynamiken enligt inlägget ovan.

Ett cymbalslag får inte formen av en fyrkantsvåg när trumpinnen träffar.

En fyrkantvåg är en matematisk modell som inte förekommer i ljud.

Vad som är en tillräckligt bra återgivning av en 20kHz signal, oavsett vågform, för att
avlyssnas av en normal människa är grundtonen och ingen överton.

Prova att lyssna på den högsta sinusfrekvens du kan höra.
Ändra sedan vågformen och du kommer inte att höra någon skillnad (som inte beror
på brister i ljudutrustningen).

Ett cymbalslag får inte formen av en fyrkantsvåg när trumpinnen träffar.

En fyrkantvåg är en matematisk modell som inte förekommer i ljud.

Vad som är en tillräckligt bra återgivning av en 20kHz signal, oavsett vågform, för att
avlyssnas av en normal människa är grundtonen och ingen överton.

Prova att lyssna på den högsta sinusfrekvens du kan höra.
Ändra sedan vågformen och du kommer inte att höra någon skillnad (som inte beror
på brister i ljudutrustningen).

I så fall blåljög min lärare i audioelektronik på KTH.

Givetvis blir det ingen knivskarp fyrkantsvåg eftersom det kräver i princip oändligt antal övertoner. Men varför skulle det inte bli en fyrkantsvåg av ett cymbalslag? Grundtonen sätts väl av storleken på disken och sedan blir det ju ett gäng övertoner och efter en stund blir det mer eller mindre ett kaos av olika frekvenser när svängningarna "krockar" och förstärker / försvagar varanda. Du kan ju inte likna ett slag på en cymbal vid en ren sinusvåg alstrad av en tongenerator. Det låter ju helt annorlunda.

Givetvis blir det ingen knivskarp fyrkantsvåg eftersom det kräver i princip oändligt antal övertoner. Men varför skulle det inte bli en fyrkantsvåg av ett cymbalslag? Grundtonen sätts väl av storleken på disken och sedan blir det ju ett gäng övertoner och efter en stund blir det mer eller mindre ett kaos av olika frekvenser när svängningarna "krockar" och förstärker / försvagar varanda. Du kan ju inte likna ett slag på en cymbal vid en ren sinusvåg alstrad av en tongenerator. Det låter ju helt annorlunda.

Sen ska högtalarna spela det också :)

Innan du kommit fram till ljudkortsproblematiken, vad har du tänkt använda för vinylspelare och nål? Är det skräp redan där lär inte ljudkortet göra någon skillnad.

Tack för synpunkter!

"enklare slölyssning" var slarvigt uttryckt, menar att via dator enkelt kunna spela upp allting utan att starta upp skivspelare, vända skivor etc. Ljudkvaliteten ska dock vara bra nog för att duga i många år framöver - överföringen sker ju i realtid och jag tänker inte göra om proceduren.

Bra övrig utrustning finns - bl.a. Linn och Forsell skivspelare med bra tonarmar och pickuper - så USB-skivspelare etc. är inte aktuella.

Öronens bandbredd är säkert inte så hög här heller men övertoner är viktiga för att musik ska låta naturligt. Orgelbyggare vet detta och har i många hundra år monterat pipor som spelar långt över de 20 kHz vi i bästa fall kan höra.

Loudness wars har säkert gjort CD-ljudet ännu sämre men även "audiofila" överföringar av bra LP låter döda i mina öron...

Så åter till ljudkortet: Behöver man högre samplingsfrekvens än 96 kHz för att få med allt på en LP?

Öronens bandbredd är säkert inte så hög här heller men övertoner är viktiga för att musik ska låta naturligt. Orgelbyggare vet detta och har i många hundra år monterat pipor som spelar långt över de 20 kHz vi i bästa fall kan höra.

Ja varför skulle de försöka ta bort ljud vi ändå inte kan höra?

Övertoner är jätteviktiga, de man kan höra alltså.
Övertoner som man inte hör (över 10kHz-20kHz), hör man inte.

Men egentligen är detta med grundtoner och övertoner bara ett, av flera, måttligt bra
sätt att beskriva vissa egenskaper hos ljud.
Somliga ljud låter sig beskrivas bra mha detta sätt, andra inte alls bra.

Last edited:
Interferens kan ge hörbar produkt från icke hörbara frekvenser. Enklast att greppa är t.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/Beat_(acoustics)

Ja precis.
Om man blandar (adderar, vad som händer i en ideal ljudutrustning) två ohörbara
frekvenser så hör man inte resultatet. Men om de två olika frekvenserna modulerar
varandra (dvs med inslag av någon sorts multiplikation, vad som händer i en
ljudutrustning som inte är ideal) kan man få blandningsresultat som är hörbara,
sk intermodulationsdistorsion. Det är därför som man får (för människa) bättre
ljudåtergivning om man filtrerar bort ohörbara frekvenser i ljudutrustningar.

Det ska till en riktigt bra skivspelare med pick-up för att slå en high end cd-spelare när det gäller ljudupplevelsen på en i övrigt likvärdig utrustning.

De allra flesta är van att lyssna på en medioker medföljande skivspelare som man fick på köpet när man köpte en ny stereo på 80-talet. Jämfört med det så var cd-spelaren en revolution när det kom till ljudkvalitet.

Kan tyvärr inte svara på frågan när det gäller överföring av LP skivor till datorn. Jag har sett att det finns USB skivspelare, men de lär väl knappast ha någon högre kvalitet överlag, men det kanske inte har någon betydelse om musiken ska användas som bakgrundsmusik.

Ett snabbt googlande hittade jag den här länken (inte läst mer än de första styckena själv). Kanske något vettigt tips där för den som vill föra över analoga LP skivor till datorn.

http://www.knowzy.com/Computers/Audio/Digitize_Your_LPs/USB_Record_Player_Turntable_Comparison.htm

Ytterligare en fråga är vad mastern höll för kvalitet, och vad du ska spara i för format?

Sweindyrt ljudkort och sen spara som 128kbs mp3a :)

Jag spelade in ett 50-tal LP-skivor på hårddisk omkring sekelskiftet. Från gammal fin vinylspelare till förstärkare till ljudkort, en på den tiden avancerad variant av Soundblaster.

Alltihop var rätt kul, fast ljudkvalitéten blev jag inte nöjd med, framförallt när jag hörde hur fint vinylskivorna lät direkt ut i högtalarna.

Allt resulterade iaf i att jag började använda min vinylspelare igen, tycker den låter underbart jämfört med cd.

Fast nu börjar Spotify bli en för hård konkurrent tom för min vinyl..., så mitt tips är, ta fram de gamla vinylgodingarna (kanske i sällskap med en scotch) och njut vid särskilda tillfällen ... :) Vid slölyssnande, använd Spotífy

Last edited:
*/ ?>
Back