Vad är det för fel på dagens ungdom?

Fan när jag körde moppe (ca 1989) körde vi runt & bullrade, men inte fan ställde vi till massa fanstyg, & mig veterligen var den ingen som försökte döda husdjur....

Jag har en kollega som jobbat som högstadielärare i Helsingborg. Han slutade för att börja inom kriminalvården. Med lägre lön. Det säger allt om dagens ungdom.

undra om han stöter på några gamla elever inom jobbet i framtiden. lite komiskt isf.

Av naturen härmar barnen sina föräldrar, trots deras försök att lära dem bra uppförande.

Barnen av idag är tyranner. De säger emot sina föräldrar, glufsar i sig maten, och tyranniserar sina lärare.

Våra dagars ungdom älskar lyx. Den uppträder ohövligt, föraktar auktoritet, har ingen respekt för äldre människor och pratar när den borde arbeta. De unga reser sig inte längre upp när äldre personer kommer in i ett rum. De säger emot sina föräldrar, skryter på bjudningar, glufsar i sig efterrätten vid matbordet, lägger benen i kors och tyranniserar sina lärare.

Den som gör det lätt för de unga gör det svårt för dem.

Den som inrättar sig efter en ung mans råd, bör förvänta sig olycka.

Dessa uttryck myntades för över 2000 år sedan.
Våldet har nog blivit råare, men jävelskap har alltid existerat.

Denna är grym: En yngling bör betraktas med respekt. Hur kan du veta att hans framtid inte är detsamma som vår nutid?

Det som störde mig mest var att killen som kastade sten var 50 kilo lättare än mig & 20 år yngre, men vågade ändå stå & käfta....knarkar dom eller?

Det som störde mig mest var att killen som kastade sten var 50 kilo lättare än mig & 20 år yngre, men vågade ändå stå & käfta....knarkar dom eller?

Du måste agera mer efter dina känslor. Nu knöt du näven som vilken dickless svensk person som helst och gnäller över det på internet.

Yes, vi börjar här min vän :)

Istället för att skriva en tråd om nånting som alla vetat nu i låååångt över 5tusen år, riktiga fem tusen år alltså, så skulle du totalstormat din ytterdörr och kutat a la Usain Bolt mot dem och siktat på första/bästa med en flying dropkick och sen hade han varit helt ur spel.
Sen tar du bara tag i en annan av dem och går sakta in i ditt hus med uppspärrade ögon. Dregla gärna överdrivet och halta om du kan.

Sen frågar du bara honom varför de skulle jävlas tills han börjar gråta. Då tar du fram din helautomatiska armborst och laddar den framför honom samtidigt som du ber honom springa för sitt och sina kompisars liv.
När bågen e laddad tänker du skjuta dem allihop säger du.

Sen kommer de dra.

DET hade varit en tråd :tummenupp

Hahaha! tack för garvet...skäms tamejfan för att jag var så jävla flat.....:rolleyes:

Ringer dig nästa gång så får du komma med dregglande mungipor & laddat armborst! :D

Rent allmänt så gör hormonstormarna under tonåren att man i princip har en psykisk störning. Och jo, de är uppkäftiga, men det är bara att vara vuxen och uppfostra dem på stående fot. Förklara gärna för dem att en av dem får stå till svars för allt eventuellt bus som uppkommer som hämnd, och ta hans regnr. ;)

Ja, dagens ungar är mer avtrubbade än vad vi va för 20 år sen. Visst, vi ställde väl till rackartyg, va uppkäftiga och tjafsade också, men vi skadade ingen, hade inte sönder saker och kom någon vuxen å sa till oss så skämdes vi som blöta hundar.

En gång satt jag och en polare och blåste ärtor på bilarna som åkte förbi, hyggligt harmlöst, tills en av oss råkade träffa en raggarbil. Två killar i 10-12-årsåldern springer inte ifrån en amerikanare :fakta 2m tatuerad raggare i 35-40-årsåldern kan bli väldigt arg, och blir det bevisligen av att någon blåser ärtor på hans bil. Han märker dessutom knappt att en flickvän hänger i ena benet och ber honom skona ungarnas liv.

Men vi blåste aldrig någonsin ärtor på bilar igen :fakta

Det tragiska är att idag hade han åkt dit, vi blivit offer och fått veta att han gjorde fel, å så hade vi blåst ärtor på bilar dan efter igen :(

Fan när jag körde moppe (ca 1989) körde vi runt & bullrade, men inte fan ställde vi till massa fanstyg, & mig veterligen var den ingen som försökte döda husdjur....

Tja. Felet sitter nog tyvärr hos några av dina äldre skolkamrater som ynglat av sig och sen inte kan ta han om skiten....

Curlingbarn -Z- Curlingföräldrar....

Det är i största mån föräldrarnas fel att en unge blir sådär retarderad.
Sen försöker man hitta på massa olika diagnoser att skylla sitt egentligen EGNA misslyckande på. Vad fan ska det då bli av ungen? "Ja, han har ju SHSXL"

Last edited:
Tänk om det bara är en sån enkel grej som libanesgenen? :lol

Det är för att de vet att i samma ögonblick som du höjer näven för en tillrättaviselse så blir du nersprungen av en 5-6 curlingmammor.

Är över 20 år sen jag var 15 (fan vad gammal jag är :gnissla), men även om jag själv aldrig gjorde något dylikt så fanns det folk på min skola som skröt över likartade saker. Välmående område, inga "libanesgener" då det var en av dom kommuner som i praktiken inte tog emot flyktingar. Polarens plastbrossa sköt med luftgevär en tjej på cykelbanan bara för att testa.

Så nä, jag tror inte det är något nytt fenomen. Men det har säkert blivit värre, som allt annat. Men lika illa som på Sokrates tid är det lyckligtvis inte.

Ungar mår bra av måttliga doser pryl..

Prygel.

Klart att ungar har hittat på djävulskap genom alla år men de opererar helt klart på ett annat sätt än förr. Det är min åsikt jag raljerat länge med att folk överlag är allra minst smyg-WT nästan allihop numer. Men nej, jag är en ond idiot med hemskt människosyn. Fy skam för mig som ställer krav.

Last edited:
Barn och ungdomar individuellt eller i grupp har i alla tider hittat på dumheter när deras föräldrar eller andra vuxna inte har varit i närheten. Våldet har antagligen blivit råare med åren, men småhyss och sådant har alltid förekommit. Sätt er på lurpass vid en ankdamm eller en insjö med svanar så ska ni se vad barn och ungdomar kan hitta på med stenar och slangbellor. Redan när jag var liten minns jag hur andra pratade om att sätta djur i micro för att se vad som hände eller på annat sätt plåga dem. En del visste mer än de borde vid så låg ålder. Det här var ca 25 år sedan.

Jag tror egentligen det är så enkelt att vi har blivit äldre och börjat se världen med andra ögon och då fasas vi över när vi ser dagens ungdomar går runt planlöst där de ibland förstör egendom och skadar djur. Toleransnivån var antagligen lägre förr och vuxna var inte rädda att sätta ner foten även om det rörde andras barn. Jag tror att det hade varit bra om vuxna hade kunnat ta ett större ansvar när de ser barn och ungdomar göra fel. Då kanske respekten för vuxna hade varit mer etablerad i ungdomarna än idag. Ibland om man säger till dem verkar de faktiskt tacksamma, så någonstans djupt där inne finns respekten. Gäller bara att göra det på ett fint sätt.

Granntanten här hemma har haft problem med ungar som "hittar på bus". Hon är i 60-årsåldern, ensamstående och slöjdlärare. Innan jag och min sambo flyttade hit hade en unge gått för långt och skjutit luftgevär genom fönstren och det hade varit ett jävla liv.
I fjol somras satt vi i uterummet när det kom två ungar i 12-13-årsåldern på kickboards och de hade varsin plastkasse med något i. Vi antog att de sålde nåt till en klassresa eller nåt. Plötsligt började de kasta omogna plommon på tantens hus. De var helt sjövilda och kastade så det dånade i rutorna. Vi skrekr till dem att lägga av, vilket de också gjorde. Den "tuffaste" skrek nåt om att det ju inte var vårt hus innan de kickboardade iväg.
Cirka en timme senare kommer genierna tillbaks smygandes. Vi såg dem lång innan de var framme vid hennes hus så vi la upp en taktik. Jag smög ut i garaget och startade hojen.
Försiktigt rullade jag ut ur garaget och tog ett varv runt kvarteret innan jag körde upp vid hennes hus. Jag dök upp precis när ungarna skulle börja jävlas igen. Varvandes som en galning skrek jag på ungarna att de skulle ge fan i att hitta på hyss och sticka därifrån.
De blev livrädda och pinnade därifrån på sina kickboards med mig "jagandes" dem.
Tur att jag hade hjälm på min så att ungarna inte såg hur jag skrattade när jag låg bakom dem och varvade. Han som hade varit mest drivande skrek "Förlåt förlåt förlåt".
Ungarna har aldrig tackat mig för adrenalinruschen. Lite taskigt tycker jag. Den är ju halva nöjet med att hitta på bus. :D

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år