Mörk vs ljus tröja

Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
Snart är det sommar och därför dags för sommarjobb. Jag kommer att tillbringa arbetsdagarna i en pikétröja som ovillkårligen leder till en schysst:rolleyes: bonnbränna. Jag kan välja mellan en vit eller en mörkblå tröja, men jag har ingen aning om vilken som ger minst bonnbränna. Är det den mörka som jag inbillar mig absorberar ljuset, eller är det den vita som reflekterar ljuset?

Svaret är säkert väldigt enkelt, men jag är värdelös på att tänka:mad:

En vit t-shirt brukar motsvara ca 25 i solfaktor, har jag läst nånstans. Smörj in skallen och händerna med densamma så är du väl homesafe?

Tror ljus släpper igenom mest sol, men framförallt är den svalare att ha på sig :tummenupp

Jag tror att färgvalet är i stort sett oväsentligt, du får samma skugga av en vit tygbit som du får av en svart så länge de inte har olika tät väv/densitet. eller? Själv går jag i svart för det mesta, eftersom ljusa plagg alltid tenderar att bli fruktansvärt skitiga när jag har såna på mig. Men ska du stå ute i gassande sol dagarna i ända så är det nog behagligare med ljus tröja. Bränner så mysigt på skinnet med mörka plagg:gnissla

Rubriken fick mig flashbacks från "Mingves" tid här på forumet.
Dock så var din frågeställning annorlunda...:)

Det får bli en vit tröja, även om jag inte blir av med kanten på överarmarna så är det trevligt att hålla sig sval om dagarna :)

En vit t-shirt brukar motsvara ca 25 i solfaktor, har jag läst nånstans. Smörj in skallen och händerna med densamma så är du väl homesafe?

Det är nonsens...

Jag levde i solskyddsfaktor 30 vid ekvatorn och jag brände mig nästan, men under min vita t-shirt vad jag vinterblek.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år