Folk är fan inte kloka!

Man får väl bara göra det om brottet kan ge fängelse va? Fan det här borde jag veta.

Så kanske det är... Kanske tur att hon fick löpa innan jag började hålla fast henne. Nu hållde jag inte fast henne fysiskt utan stog bara ivägen,

Man får väl bara göra det om brottet kan ge fängelse va? Fan det här borde jag veta.

Smitning kan väl ge fängelse, men oavsett det så är väl det där snarast en tillämpning som tillkommit på senare hand isåfall. Att du får kvarhålla tills polis anländer gäller väl vad som, annars hade ju snattarna haft det bra mycket bättre.

Klart hon gjorde fel men du får inte hålla kvar henne fysiskt.

Jo, det får han.

Envarsgripande

Om den som misstänks ha begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar, så kallat "envarsgripande". Under förutsättning att den misstänkte gärningsmannen oavbrutet varit inom synhåll, vilket uteslöt risken för att fel person skulle gripas, har -- trots att tio minuter förflutit -- "envarsgripande" kunnat ske eftersom gärningsmannen påträffats "på bar gärning eller flyende fot".

Vid envarsgripande ska den gripne skyndsamt överlämnas till närmaste polisman.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gripande

Ska väl vara fängelse på straffskala. Det räknas väl i princip allt som är snatteri och uppåt (och då garanterat sparka in plåten på en asiatisk bil).

Synd att du blev stoppad. Annars hade det bara att springa efter och gjort till envarsgripande och tillkalla konstapeln!

Man kan ju åtminstone lyssna på vad båda parter har att säga. Om "galningen" är i färd med att ringa polisen och säger att kvinnan har sparkat in hans bildörr så kanske man inser att han inte tänker mörda eller våldta henne. Jag tycker man är rätt blåst ifall man håller kvar honom och släpper iväg henne i det läget.

Håller med. Rent automatiskt blir man väl lite skeptisk om en kvinna jagas av en ilsken man (är väl någon gammal uppfostran som sätter in, man ska inte slå de svagare typ...). Men jag hade nog snarare grabbat tag i killen och frågat vad fan det är som pågår, och kan han då sansat förklara att det är tjejen som gjort något fel och att han vill hålla kvar henne tills polisen anländer så hade jag antagligen hjälpt honom fånga henne:D

Fan det här borde jag veta.

Ja, det borde du:D

Last edited:
Skulle tro att det räcker med att fängelse finns på straffskalan, vilket det gör för skadegörelse.

Ja det står ju "på vilket fängelse kan följa". Det kan det göra vid snatteri om det handlar om upprepade snatterier, och det vet man ju inte förrän farbror blå rett ut saken. Med andra ord kan man nog hålla kvar vid de flesta brott.

Ja, det borde du:D

Jag hade en stark känsla av det, men var inte helt hundra. Blandade in nån annan regel om fängelse i minst ett år. Fast det handlade nog om något annat.
Jag vet bara att jag inte ska låta en jävel smita när jag är på jobbet. :D

Last edited:
Jag blir allmänt trött på att fotgängarna beter sig som en flock
bufflar på det övergångsstället! Hur jobbigt är det att bara stanna
i en halvminut och släppa förbi ett gäng bilar innan man går över??

Folk är så jävla egocentriska när det gäller övergångsställen...

Jag blir allmänt trött på att fotgängarna beter sig som en flock
bufflar på det övergångsstället! Hur jobbigt är det att bara stanna
i en halvminut och släppa förbi ett gäng bilar innan man går över??

Folk är så jävla egocentriska när det gäller övergångsställen...

Kommer det en ensam bil när jag är på väg mot ett övergångsställe brukar jag vinka fram bilen. Det är lättare för mig som gående att stanna än det är för en bilist. :)

Suck, ja våren verkar dra fram det sämsta ur folk......dessutom är det fullmåne.
Du skulle skjutit kärringen med en silverkula.

Måste komma ihåg att packa silverkulorna :) bäst att stoppa ner ett gäng i kutsen med!

Kunde du inte hålla fast en kvinna?

Du skulle hävdat att du var tjänsteman och i färd med att ringa en kollega(polisen).

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år