Triumph Speed Triple-tråden

Angående drevningen så vet jag inte om s3an går så jävla mycket bättre med större bakdrev. Jag bytte drivpaket i höstas och satte på orginal. Tidigare ägare hade kuggat upp 2 eller 3 bak tror jag. Tyckte hojen gick fan så mycket bättre efter bytet, bättre acc. Det kanske hade och göra med att gamla paketet stal mer effekt men så upplevde jag det iaf.
Vet inte hur slut en kedja måste vara för att stjäla så pass, men med drevning upp eller ned så ändrar man ju utväxlingen. 2-3 kugg upp bak blir en "piggare" drevning än original, svårt att komma ifrån det. Säker på att det var 2-3 upp och inte 2-3 ned? En del busar inte så mycket bakhjul och liknande och drevar istället för att spara bränsle och få lite behagligare varv vid landsvägskörning.

Själv kör jag med 17/45 för närvarande, dvs en ned fram och tre upp bak. Men då har jag en Daytonamotor med alldeles för hög toppfart för en nakenhoj så det blir busigt och bra.
 
Vet inte hur slut en kedja måste vara för att stjäla så pass, men med drevning upp eller ned så ändrar man ju utväxlingen. 2-3 kugg upp bak blir en "piggare" drevning än original, svårt att komma ifrån det. Säker på att det var 2-3 upp och inte 2-3 ned? En del busar inte så mycket bakhjul och liknande och drevar istället för att spara bränsle och få lite behagligare varv vid landsvägskörning.

Själv kör jag med 17/45 för närvarande, dvs en ned fram och tre upp bak. Men då har jag en Daytonamotor med alldeles för hög toppfart för en nakenhoj så det blir busigt och bra.

Jag bytte drivpaketet nu vid 4000 mil.... Och det blev en väldig skillnad men det märktes mest av ryckfria växlingar och mindre ryck vid gaspådrag. Annars tycker jag att drevningen som är original funkar bra för både bus å bana.
Tjong.
 
Hänger det inte ihop med hur varvvillig en motor är också? S3an varvar inte så mycket och man kan åka mycket på vridet och bottendraget. Då kanske man det är optimalt med orginaldrev? Jag kanske har otur när jag tänker...
 
Hänger det inte ihop med hur varvvillig en motor är också? S3an varvar inte så mycket och man kan åka mycket på vridet och bottendraget. Då kanske man det är optimalt med orginaldrev? Jag kanske har otur när jag tänker...
Motorkaraktären som sådan ändras inte. Har du max vridmoment vid 5100 varv som på S3an så ligger det ju kvar där. Dock så ändras hastigheten du håller genom växlarna när du når 5100 varv.

Med original drevning håller du ungefär 76 km/h vid 5100 varv på tvåan. Dreva upp 3 kugg bak och du kommer att hålla 71 km/h istället. Omvänt så kan man säga att kör du på en 70-väg på tvåan med original drevning så håller du cirka 4700 varv. Upp tre kugg bak och du kommer att hålla cirka 5000 varv i 70 km/h.

Bottendraget kommer att finnas kvar, men lite "mer" av det. Dock så kommer växlarna att upplevas som kortare då den varvar ur i lägre hastighet. Som du säger så är Speedyn ganska bra utväxlad original, den är ju tänkt som en lågfartsbuse, men det går ju alltid att optimera efter egen smak.
 
Tjena tjena, jag är numera ägare till en speed triple -02. Första cykeln med fart i för min del, tog körkortet förra året och åkte då på en klassiker DR800(finnes fortfarande i garaget). Fick upp ögonen för det fantastiska med att åka båge förra sommaren så är rätt färsk på både åka och skruva, kommer säkert att komma med lite novisa frågor här i framtiden :) hoppas det ska gå bra.
 
Tjena tjena, jag är numera ägare till en speed triple -02. Första cykeln med fart i för min del, tog körkortet förra året och åkte då på en klassiker DR800(finnes fortfarande i garaget). Fick upp ögonen för det fantastiska med att åka båge förra sommaren så är rätt färsk på både åka och skruva, kommer säkert att komma med lite novisa frågor här i framtiden :) hoppas det ska gå bra.

Grattis till en fin hoj. :tummenupp
 
Tack tack :) riktigt rolig cykel, synd bara att mitt exemplar kanske inte är top notch, tror jag gick på den gamla klassikern "jätte fin hoj, helt genomgången" som försäljaren med det slipade munlädret körde med hehe. Men jag har varit ner och sagt ett saningens ord så hoppas det löser sig nu. "Aldrig svårt att övertala den som vill bli övertalad"
 
En vanlig 19 som man slipar eller svarvar en kona i framänden brukar funka fint.Annars så har de sålt såna som passar på motorbolaget vet att de svarvade ner dem så att de passade fast de har inte kvar nån svarv så jag vet inte ifall de har kvar några hylsor.
 
God kväll på er killar och tjejer!

Det är så att jag håller på och ta MC-Kort just nu och det jag har kikat mest är alltså en Triumph Speed Triple.

Anser ni det är en bra "Nybörjarhoj"? Har kört Cross ett par år men vill testa på lite mer racer nu =)

En polare till mig ska sälja sin nu (länken under) och jag tänkte höra med er vad ni tror om den? priset?

Är det stor skillnad på att köra en -00 och en -05 tex?

Ha det gött!
 
Nån länk ser jag inte men det är en grym skillnad jag gillar bägge men 00:a är råare växlar & känns råare. -02 fick ny motor med helt annat insprut & mycket finare gång. Jag gillar bägge så tror jag att de hade kommit med ny design på lilländan på vevstakarna som rasar på de äldre (fast på min håller det). Så provkör bägge de är pissroliga på småvägar osv.
 
Nån länk ser jag inte men det är en grym skillnad jag gillar bägge men 00:a är råare växlar & känns råare. -02 fick ny motor med helt annat insprut & mycket finare gång. Jag gillar bägge så tror jag att de hade kommit med ny design på lilländan på vevstakarna som rasar på de äldre (fast på min håller det). Så provkör bägge de är pissroliga på småvägar osv.

har hittat 2 st strypningar en på gasspjället samt en i luftburken
är det ngt du känner till est ?
 
Nope det får du nog lägga upp bild på

Du får min för samma pris:tummenupp
 
Ja då har någon mupp varit i farten för det finns inga plåtbitar i burken & spjället ska ju gå att öppna helt. Har du kört den så??
 
Där är länken....
Av någon anledning så får jag för mig att den är ganska högljudd. :hihi

Jag har inte kört någon speedy äldre än 02, men de är generellt sett väldigt lättkörda så att ha en som förstahoj ska inte vara något problem. Tack vare att de har en ganska rejäl motor och är busiga och trivsamma i övrigt så räcker de också länge i motsats till att köpa någon "instegshoj" som man ganska snart vill byta till något värre.
 
Ja då har någon mupp varit i farten för det finns inga plåtbitar i burken & spjället ska ju gå att öppna helt. Har du kört den så??

mm tyvärr , men nu ska det bli ändring på den saken ;)

nytt avgas samt bättre luftflöde borde kunna ge en del
spjället borde ge en del på fullgas

va o prata med pöjka på motorbolaget om mappningen
det va inga större bekymmer
 
Det brukar inte vara nåt problem ifall Matte har lite tid & är fikasugen, hälsan från Dan i Örebro.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top