Vem har jobbat i Norge? D-nummer mm?

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Yeey!...

Nu har jag fått mitt anställningsavtal till Vestnes kommun i Norge. Men nu kvarstår det drygaste och mest komplicerade.

Skaffa D-nummer!

Kollat runder lite på olika sajter, men vissa säger att man måste söka det på plats i Norge, och andra säger man kan skicka det med posten och bifoga kopia på passet. :sissy

På norska skatteverket så kan man både ladda ner blanketter, men där står med på ett ställe att man måste ansöka om det på plats. Fattar inget..
:huvet

Någon som kan hjälpa mig att reda ut vad som gäller, ni har lite högre trovärdighet än lirarna på flashback, haha.

Så har ni tips, eller nån snabb "What to do when u get a job in Norway"-plan så är jag jätte nyfiken!

Sätt dig i bilen och åk till Norge. Ta med pass och plånbok. Besök skattetaten när du kommer till Norge så ordnar det sig med D-nummer. Minns inte helt, men har för mig att man fick nått papper av arbetsgivaren som säger att man ska jobba i Norge.

Tanka fullt innan du åker över gränsen. Bensin är inte billigare, trots att dom har en massa olja.

vart ska du jobba ? med vad ?

när jag var i lofoten (vaeröy) & jobbade med fisk, så gick vi bara till likningskontoret (skattekontoret) och skaffade norsk personnr (vilket jag fortfarande har kvar)

sedan e det bara att jobba på

så... du skaffar det på plats :tummenupp

Jobbar man i Norge måste man skaffa sig ett Norskt skattekort. Läs mer om lön och skatt i Norge. Många vill ordna det innan de åker till Norge för att jobba men det går inte så vitt vi vet. Ibland hjälper arbetsgivaren till att ordna norskt skattekort men det vanligaste är att man måste besöka något som heter likningskontoret på den ort där man arbetar. För att få ut ditt skattekort behöver du ha med dig ditt pass och ett svensk personbevis från skatteverket i Sverige. Det tar vanligen två till sex veckor att få det norska skattekortet beroende på vilken tid på året det är när man ansöker och hur mycket de har att stå i på det lokala likningskontoret. Detta är sällan något problem för de flesta som vill jobba i Norge. Något som många missar är docka att skattekortet skickas ut via post. Så man behöver en norsk adress som de kan skicka skattekortet till. För den som jobbar i Norge är det en smidig lösning att få skattekortet skickat till arbetsgivarens adress särskilt för den som inte har ordnat fastboende vid tidpunkten för ansökan om norskt skattekort.

http://www.arbetainorge.se/Norskt_skattekort_och_personnummer.php

Du flyttar upp och det första du gör är att ansöka om d-nummer, sedan skaffar du jobb. Du får jobba utan d-nummer men du får inga pengar utbetalda. Tar ändå minst 30 dagar tills du får din första lön, och då har du hunnit få d-numret.

Hoppas du, TS, har sett programmet om Svenska Förmedlingen och bananskalarna.

Hoppas du inte blir lurad till sådant slaveri.
Bor du dessutom i Skåne så är det inga problem att skaffa ett hyffsat jobb med okej lön.

Men du o tjejen skulle visst sticka tillsammans?

WW, jag ringer imorgonkväll när jag börjar närma mig.

När jag jobbade i Norge skötte min arbetsgivare allt sånt där, jag satte inte ens min fot innanför landets gränser under mitt första år. Det gick bra ändå.

vart ska du jobba ? med vad ?

när jag var i lofoten (vaeröy) & jobbade med fisk, så gick vi bara till likningskontoret (skattekontoret) och skaffade norsk personnr (vilket jag fortfarande har kvar)

sedan e det bara att jobba på

så... du skaffar det på plats :tummenupp

http://www.arbetainorge.se/Norskt_skattekort_och_personnummer.php

Ah det va så jag tänkte med, hehe. Vi ska jobba på ett sjukhem. Farmor bor där uppe så hon har kittat upp oss med jobb och boende <3 hehe

Hoppas du, TS, har sett programmet om Svenska Förmedlingen och bananskalarna.

Hoppas du inte blir lurad till sådant slaveri.
Bor du dessutom i Skåne så är det inga problem att skaffa ett hyffsat jobb med okej lön.

Men du o tjejen skulle visst sticka tillsammans?

WW, jag ringer imorgonkväll när jag börjar närma mig.

Satt och räkna på lönen igår, 178 kr/timmen sen med OB efter 17.00 ligger man på 230 kt/timmen. Så man ska inte gnälla ;) hehe..
Vi ska jobba på ett sjukhem, så det blir nog ganska lugnt. Utsikt över fjorden från boendet och massa sånt. Så det blir en jobba/slappe semester. Fiska, åka hoj och jobba =)

Last edited:
När jag jobbade i Norge skötte min arbetsgivare allt sånt där, jag satte inte ens min fot innanför landets gränser under mitt första år. Det gick bra ändå.

Jag behövde inte heller besöka något skattekontor i Norge när jag jobbade där, jag fyllde i en blankett som min arbetsgivare anvisade (innan jag jag åkte dit, för övrigt) och bifogade en vidimerad kopia av mitt pass vilket man lämpligen ordnar på sitt lokala, svenska poliskontor, minns ej om jag skickade den till arbetsgivaren eller direkt till Skatteetaten men iaf inga problem för mig i slutändan. Skulle tro att det löser sig så för dig också.

Vestnes rockar inte hårt, hoppas du inte är en partymänniska för då måste du ta dig till Ålesund eller Molde varje gång :) Jobbar själv i Vestnes.

*/ ?>
Back