Smäller i vänster fotpinne

zigurd

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2009
Hoj
cbr600f -99
Hej, förra sommaren bytte jag motor i motorcykeln. Cbr 600 F 1999.
Allt blev bra bortsett från en liten sak och det är när jag ska iväg från stillastående eller låga varvtal. Jag upplever som det "smäller" eller känner något i vänster fotpinne. Kedjan är spänd, men jag kanske får kolla över det igen. Men jag har fått för mig att kedjan när den går från "neutral" till växel via kopplingen slår till mot fotopinnen och det är det jag känner. I fart eller med växel i på lite varv går det bra, men det "smäller" som sagt lite i vänster fotpinne när jag trycker in koppling och ska släppa upp kopplingen igen.

Jaja, någon teori?
Mina teorier,

Bakdäck inte i linje, motorn snett isatt? låter märkligt..
Slitet drivpaket?

zigge

Det brukar vara rätt omöjligt att få i motorn snett, så det kan du nog stryka. Du säger att du har spänt kedjan, det låter illavarslande, har du spänt den hårt, eller har du rätt spel på den? Sitter bakhjulet rakt som sagt? Har du dragit åt alla motorfästen?

Men jag har fått för mig att kedjan när den går från "neutral" till växel via kopplingen slår till mot fotpinnen och det är det jag känner.
Då borde det väl synas nått på insidan där fotpinnen är närmast kedjan.
Svårt att se? Tejpa kanske fast en pappersremsa på insidan av fotpinnefästet. Slits den loss så slår kedjan emot.

Jag hade liknande problem på förra hojen och då var det framdrevet som var slut så det skull kunna vara slitet drivpaket. Sen kan det i kombination med att bakdäcket inte är i linje samt att kedjan dessutom för spänd kännas i vänster fotpinne.

Hade samma symtom som du förra våren och problemet för mig var en för hårt spänd mycket sliten kedja. Slutatde med att kedjan gick av under färd, så kolla att kedjan inte är för hårt spänd eller har kärvande länkar.

Ställde upp hojen idag på centralstödet.. rullade runt hjulet och noterade små knäpp från kedjan. Fin smörjolja spruta jag hela kedjan med och så var problemet borta.

Tack alla för hjälpen med synpunkter och hoppas någon annan får hjälp av tråden.

/zigge

Ställde upp hojen idag på centralstödet.. rullade runt hjulet och noterade små knäpp från kedjan. Fin smörjolja spruta jag hela kedjan med och så var problemet borta.

Tack alla för hjälpen med synpunkter och hoppas någon annan får hjälp av tråden.

/zigge

Bra. Du har eliminerat problemet för ett kort tag. Med fin olja kommer du kladda ner fälg och annat. Förmodligen har du en eller flera länkar som skurit. Bästa botemedlet är att byta drivpaket. Been there, done that .:tummenupp

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!