Att köpa sommardäck. Vad ska jag undvika?

Refur

snelaste
Gick med
12 Dec 2009
Hoj
Yamaha Grizzly 700 -08
Att köpa sommardäck. Vad är bra?

Nu är det hög tid att köpa sommardäck! :)

Har tittat på Kumho, Yokohama och några billigare märken [marangoni, Falken]. Ska sitta på bruksbilen, finbilen har redan fått BF Goodrich. :) :yoparty

Lämna gärna erfarenheter och omdömen.

Last edited:
Om du kollar på billiga märken så undvik Sunny.
Råkade köpa det förra sommaren, dom funkar bra när det är torrt väglag men är det blött är fästet katastrof.
Inte att man vattenplanar men dom blir riktigt hala.
Till deras fördel få man väl säga att dom verkar vara slitstarka.
235x40x18 är dimensionen jag har.

Köpte nått kinesiskt skit till min förra bil, en audi s6a från -02 den va 4wd men va ändå nästan farligt på blöta vägar.. Va inte bara en gång man åkte genom en rondell på sidan utan att ens vilja :gnissla

Kostar inte så många slantar mer att köpa ett erkänt märke så jag hade satsat på Michelin, Pirelli eller liknande.

Visar sig ju i test efter test att de billigare däcken oftast är OK när det är torrt men så fort det blir blött är det katastrof.
Borde väl finnas ett däcktest som är aktuellt på nätet.

Kumho och Yokohama är vettiga, hyfsade däck till oftast bra pris.

Men komma på "kända märkens" lågprisalt. också.

Jag har Kumhos "Zetum" fram på min 740, greppar kanske inte riktigt som Michelin jag också haft, men är säkrare enl. mig då dom släpper mjukt, michelin bara smäller till så är allt fäste borta vid en viss gräns. Nu har jag beggade michelin bak, och dom är exakt likadana, grepp och grepp, sen tvärsläpp när gränsen är passerad.

Sen om man är mån om utseendet kan det vara värt att veta att jämfört med iaf Kumho och Yokohama så kräver Michelin mer balansvikter oftast.

Nokian har ju sitt "Nordman", som är rätt okej faktiskt.

Vet att Pirelli och Continental också har lågprisalt med gamla mönster, men som är okej...

EDIT: Gäller även för 2011 detta däcktestet
http://www.teknikensvarld.se/documents/dacktester/sommardackstest/2010-sommardack-10-st/index.xml

Last edited:
Gäller det den där gamla Volvon du frågat en del annat om eller? I så fall kan du slänga på nästan vilket skit som helst.

Falken är ju inte direkt billigt skräp :va

Håll dig borta från Goodyear, framförallt deras sk. "sportdäck". Körde slut på mina på en lördagkväll eheh :rolleyes:

Yokohama eller Pirelli, så kan det inte gå fel..

Seriöst menad fråga: Vilka sommardäck har sämst fäste?
Jag ska ha nya till min 940 T...

Sen om man är mån om utseendet kan det vara värt att veta att jämfört med iaf Kumho och Yokohama så kräver Michelin mer balansvikter oftast.

Jag skulle säga precis tvärtom, nya Michelin på bra Alufälgar behöver ibland inga vikter alls, behöver dom vikter räcker det oftast med 5g.

Däckverkstan jag jobbade på sålde även Falken/Ohtsu, riktigt bra för att vara lågprisdäck.

Körde med Hankook förut och dom var faktiskt riktigt bra...

Kan också intyga att Falken är prisvärda, dom verkar inte slitas alltför snabbt och greppar bra så fort dom fått upp värmen..

Kör 215/40 "17

Sky Pirelli P7 som pesten, stötiga, vattenplanar om någon spottar på en torr vägbana, låter som faan.
Vinterdäcken är tamigfaan bättre

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...