Problem med att lägga i växel Kawasaki ?!

Greenbear

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2010
Hoj
Kawasaki ZXR 89
Jag har ett problem med min hoj. Det är en Kawasaki ZXR 750 -89. Problemet är det att det inte går att lägga i växeln. Inga problem att starta, men när man ska lägga i ettan så hoppar den bara till lite och stannar.

Kopplingen känns väldigt slapp/svampig trots att jag luftat.
Jag har luftat kopplingen och bytt huvudcylindern som sitter vid styret för kopplingen då jag först trodde det var det som kanske var felet, men det hjälpte inte.

Köpte cykeln i vintras "lite grisen i säcken kan man säga" då den hade stått 1 år utomhus. Men har nu stått i varm garage sedan december.

Nu undrar jag vad felet skulle kunna vara? :confused:

Tacksam för svar

Om du sett över kopplingen och dess lyftaranordning och vet att dessa funkar så är min gissning hopklibbade lameller. Testa att montera isär hela kopplingen med lameller och tryckskivor och se till att allt är välsmort och inte rostigt/klibbigt.

Låter som att lamellerna har kläggat igen. Hade liknande fenomen med en cykel jag köpte nyligen, avputsade lameller och mellanskivor så funkade den klockrent.

Edit: Sen som vanligt...

Ihoppklibbade lameller...

Jag brukar låta motorn bli genomvarm och oljan, sedan ser jag till att få hojen i rörelse och lägger i ettan. När jag sedan kör på ettan drar jag in kopplingen och varvar till, då brukar lamellerna släppa. Funkar för mig. Toyman

Du har förstås petat upp sidostödet innan du försöker lägga i 1an?

Jag brukar låta motorn bli genomvarm och oljan, sedan ser jag till att få hojen i rörelse och lägger i ettan. När jag sedan kör på ettan drar jag in kopplingen och varvar till, då brukar lamellerna släppa. Funkar för mig. Toyman
Japp, jag brukar göra samma sak om det behövs, varm motor och några dragracingstarter, mycket enklare, och roligare, än att skruva isär grejerna :)

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!