Superduke-tråden

Porr. :slicka
 

Bifogat

  • rizoma1.jpg
    rizoma1.jpg
    37.7 KB · Visningar: 82
  • rizoma2.jpg
    rizoma2.jpg
    233 KB · Visningar: 86
Så då är det ny olja i moppen och ett acra monterat... Var precis ute i det underbara vädret och njöt av avgassången och värmen ett tiotal mil, nu längtar man efter semestern ordentligt.

Förresten... Hur anger ktm sin effekt? Motoreffekt eller på hjulet? För nu ska jag svära lite i kyrkan men upplevelsen är att effekten inte känns så mycket mer än i min gamla er6a :va. lite mer men inte mycket...
 
Last edited:
Hur anger ktm sin effekt? Motoreffekt eller på hjulet?

Motoreffekt. Självklart olika beroende på yttre omständigheter samt vilken bänk du kör den i, men ~105hk på slangen original. Nån häst till för Akra + mapp men ingen dramatisk ökning av toppeffekt. Öppen luftburk och riktig mappning så landar du på strax under 115hk på slangen, mer om du flyttar varvstoppet.
 
Så då är det ny olja i moppen och ett acra monterat... Var precis ute i det underbara vädret och njöt av avgassången och värmen ett tiotal mil, nu längtar man efter semestern ordentligt.

Förresten... Hur anger ktm sin effekt? Motoreffekt eller på hjulet? För nu ska jag svära lite i kyrkan men upplevelsen är att effekten inte känns så mycket mer än i min gamla er6a :va. lite mer men inte mycket...

Hoppas du skämtar, provkörde en er6a en gång. Kändes som att köra en thailandsmoppe. Full gas på alla växlar rakt igenom i stan var inga problem och det bara rasslade.

Dra full rulle på 1an och 2an så känner du skillnad. Men då finns risken att du ligger på backen :)

Min SD 07a är bänkad till 108 på slangen. Då är den moddad av butik och det sitter power commander på den. Det ska vara 120 i motorn enligt pappret.
 
Så då är det ny olja i moppen och ett acra monterat... Var precis ute i det underbara vädret och njöt av avgassången och värmen ett tiotal mil, nu längtar man efter semestern ordentligt.

Förresten... Hur anger ktm sin effekt? Motoreffekt eller på hjulet? För nu ska jag svära lite i kyrkan men upplevelsen är att effekten inte känns så mycket mer än i min gamla er6a :va. lite mer men inte mycket...

Vet inte hur din SD går men min är betydligt vassare än en er6a..går inte ens att jämföra. Du må ha en som inte går som det ska kanske, rätt mapp? Har du testat att slå på full gas? :)
 
Har lite startbekymmer jag med...

Jag måste direkt vid uppstart vrida gasrullen och varva lite under någon sekund, annars faller varvet direkt och motorn dör. Startar igång jättefint men dör som sagt direkt om den inte får lite varv. Går jämnt och fint på tomgång när den väl är igång! När allt är varmkört är det inga problem, men just första starten är tjurig. Något som vet varför Duken beter sig så här och vad man kan göra åt det? Är det bara vårkänslor som spökar...
 
Hoppas du skämtar, provkörde en er6a en gång. Kändes som att köra en thailandsmoppe. Full gas på alla växlar rakt igenom i stan var inga problem och det bara rasslade.

Dra full rulle på 1an och 2an så känner du skillnad. Men då finns risken att du ligger på backen :)

Min SD 07a är bänkad till 108 på slangen. Då är den moddad av butik och det sitter power commander på den. Det ska vara 120 i motorn enligt pappret.

bänkad på claessons motor till 118,5hk för drygt 3 månader sen med orginaldämparen.
Har dragit fullt på 2an från 4000 varv många ggr, visst går den men är aldrig rädd direkt.... Känns som det är betydligt mycket mer luftmotstånd i sd:n (har iofs en mikroskopisk vindruta)
Skulle inte gå så långt att säga att er6 känns som en thaimoppe, tycker den är riktigt välbyggd för dom pengarna och rasslar inte (duken rasslar däremot i kopplingen) men det är inte det frågan handlade om.
Så du vågade köra 220 genom stan med en "thaimoppe" :rolleyes:?
Får väl slänga in en annan mapp o testa men att dra på ettan känns lite moppeaktigt, man har ingen riktig nytta av det i vardagstrafik.
 
Man ska inte stirra sig blind på Hk ..Duken kanske inte har så jätte många pållar men snabb är den dock .

Vann 9 av 10 race vid Barkaby flygfält 0-402 m då det begav sig :)
Samt vridmomentet i motorn gör att den kommer iväg med bra fart ur kurvor ..

Sådeså :)
 
bänkad på claessons motor till 118,5hk för drygt 3 månader sen med orginaldämparen.
Har dragit fullt på 2an från 4000 varv många ggr, visst går den men är aldrig rädd direkt.... Känns som det är betydligt mycket mer luftmotstånd i sd:n (har iofs en mikroskopisk vindruta)
Skulle inte gå så långt att säga att er6 känns som en thaimoppe, tycker den är riktigt välbyggd för dom pengarna och rasslar inte (duken rasslar däremot i kopplingen) men det är inte det frågan handlade om.
Så du vågade köra 220 genom stan med en "thaimoppe" :rolleyes:?
Får väl slänga in en annan mapp o testa men att dra på ettan känns lite moppeaktigt, man har ingen riktig nytta av det i vardagstrafik.

Det finns någon spärr vid 2ans växel (samt ettans också?). Jag antar att du har fått den borttagen redan. Vet inte vad för sorts spärr dock.
 
bänkad på claessons motor till 118,5hk för drygt 3 månader sen med orginaldämparen.
Har dragit fullt på 2an från 4000 varv många ggr, visst går den men är aldrig rädd direkt.... Känns som det är betydligt mycket mer luftmotstånd i sd:n (har iofs en mikroskopisk vindruta)
Skulle inte gå så långt att säga att er6 känns som en thaimoppe, tycker den är riktigt välbyggd för dom pengarna och rasslar inte (duken rasslar däremot i kopplingen) men det är inte det frågan handlade om.
Så du vågade köra 220 genom stan med en "thaimoppe" :rolleyes:?
Får väl slänga in en annan mapp o testa men att dra på ettan känns lite moppeaktigt, man har ingen riktig nytta av det i vardagstrafik.

Rädd blir man väl inte, ska vara många hundra hästar under tanken innan man blir det med SDn har i mitt tycke alldeles lagom många kusar. Hade det varit fler så hade den varit svårtyglad vid "lugn" körning. Om du vill ha mer effekt och samtidigt en twin så är det väl en ducati streetfighter som gäller. Annars är det bara att övergå till rad4a/v4 gänget tyvärr. Förhoppningsvis kommer det en ny SD snart med lite fler hästar..20 till skulle räcka. Om du har 118,5 hk på bakhjulet tycker jag inte att du ska vara missnöjd. Det är nästan dubbelt så många än vad en er6a har (då orörd). Över till ditt "problem" så finns det nog inte så mycket mer att göra om du inte vill lägga ut stora pengar.

Är problemet att du tycker att den inte accelererar tillräckligt eller att du inte får den att slanga vid gaspådrag..?
 

nej nej, orginal mapp så jag antar att det är i motorn:)

Var mest nyfiken eftersom jag hört att ktm skulle ange sin effekt i hjulhk men då antar jag att det inte stämmer.. därför tyckte jag att det var konstigt att det inte var större skillnad mot en med hälften så många hjulhk.

Spärrarna plockade jag bort i vintras innan jag hade provkört den första ggn, steg två blir att lägga in en ny mapp för jag åkte bara runt med std mapp när jag slängde på acrat härromdagen.
Sen funderar jag på att avlägsna sekundärspjällen, har bara goda erfarenheter av att bli av med sånt junk som gör det mer ryckigt.
 
Sen funderar jag på att avlägsna sekundärspjällen, har bara goda erfarenheter av att bli av med sånt junk som gör det mer ryckigt.

Det har, via helt ovetenskapliga tester, visat sig vara bättre att sätta dit två mindre spjäll än att plocka bort dom helt. Jag fimpa dock mina helt och njöt av insugsljudet istället :yoparty
 
Uppkörning

Tja!

Är i fullgång med att ta mc kort och har bara uppkörningen kvar. Då jag är intresserad av att köpa en superduke och även köra upp med den, är frågan om det är en bra hoj att köra konbanan, lågfartsprovet m.m med?
Eller tycker ni att jag ska jag satsa på en enklare hoj.
Mvh mayeah
 
Tja!

Är i fullgång med att ta mc kort och har bara uppkörningen kvar. Då jag är intresserad av att köpa en superduke och även köra upp med den, är frågan om det är en bra hoj att köra konbanan, lågfartsprovet m.m med?
Eller tycker ni att jag ska jag satsa på en enklare hoj.
Mvh mayeah

Tjena!

Det går säkert att köra upp på en SD, men den kan vara lite ryckig på låga varv. Men spela lite med kopplingen så ska det nog gå.

Lycka till med kortet!

// Gurre
 
Tja!

Är i fullgång med att ta mc kort och har bara uppkörningen kvar. Då jag är intresserad av att köpa en superduke och även köra upp med den, är frågan om det är en bra hoj att köra konbanan, lågfartsprovet m.m med?
Eller tycker ni att jag ska jag satsa på en enklare hoj.
Mvh mayeah

Frågan är om nån som redan har körkort får runt den i rutan när man ska lågfartsvända?! Jag är tveksam då vändradien är bra mycket sämre än t.ex Kawa Z750 som vissa körskolor brukar ha.
 
Tack Gurre,
Vore grymt om någon vänlig själ kunde köra en test omgång om ni får möjlighet, o sen rapportera till mig.
 
Tack Gurre,
Vore grymt om någon vänlig själ kunde köra en test omgång om ni får möjlighet, o sen rapportera till mig.

Om det inte funkar så köper du en iaf, roligare gathoj är svårt att hitta! Sen lånar du körskolans hoj till träningen på lågfarten och kör upp på den :tummenupp
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top