Problem med dator köpt hos Mediamarkt!

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
Tänkte höra om de är någon som har koll på ens rättigheter vid problem som uppstår när man köper elektronik!

Köpte en macbook pro 13 för ca 2 månader på mediamarkt i Västerås, efter 2 veckor upptäckte jag att damm kom in bakom glaset på displayen. Jag tänkte inte så mkt på de men sen kom de in mer och då vände jag mig till mediamarkt och berätta felet. Då hade jag ägt den i 4 veckor ca. Den blev sedan iväg skickad på service. De tog ca 4 veckor innan jag tappa tålamodet och ringde upp och kolla vad som hade hänt... ingen visste något, jag ringde till apple och de sa att de skulle ta max 5 dagar för de felet och allt annat är oacceptabelt. Sen ringde jag tillbaka till mediamarkt och bad dem kolla upp vad som hänt. Då visa det sig att den först skickades till en verkstad i Västerås och sen vidare till en annan verkstad i Växjö.. Men inte först vecka 4 påbörjades arbetet på den... har alltså legat på mediamarkt en stund.. Men mediamarkt ringde och sa att de skulle lägga den som prio efterom ja kunden väntat så länge.. Sen idag efter 5 veckor har jag fått tillbaka den äntligen!! Men så upptäckte jag skador på hörnet på datorn! Ordentliga skrapmärken. Och nu ska den skickas tillbaka för nya reparationer! mediamarkt menar att de inte är deras fel utan verkstaden i växjö... :huvet Jag blev så sjukt förbannad!

Har jag rätt att häva köpet efter sån lång tid? någon som är kunnig i området? Känns ju så fel, jag har köpt datorn hos mediamarkt och får tillbaka den skadad...
 
Står de tinte i konsumentköplagen att butiken har 2 gånger på sig att göra rätt för sig? Om jag har rätt så kan du häva köpa om den kommer tillbaka med fel igen. Frågan är dock om det enligt lagen måste vara samma fel. Lite ideer vart fall men tyvärr inga visdomord av tyngre vikt.
 
Nu vet jag inte vad konsumentlagen säger om just det här men stå på dig och kräv ordentligt kompensation åtminstone, oavsett utgång.
Det brukar gå att snacka till sig det mesta, och funkar inte det så letar du reda på numret till någon ansvarig på butiken och förklarar hur jävla dåligt bemött du har blivit och kommer gör allt för att folk ska få veta det. Så gjorde jag när Bauhaus klantade sig med ett badkar jag hade beställt, slutade med att de betalade en budfirma 2100:- för att badkaret skulle stå vid min dörr senast lunch dagen därpå. Allt för att jag fick tag på numret till någon på huvudkontoret.

Mina erfarenheter av Mediamarkt är att de är väldigt måna om sitt rykte och senast (januari) jag var där med en vara som inte funkade tillfredsställande så skulle jag också få vänta på service och skit. Efter ca 15 minuters påstridande från min sida så fick jag en helt ny på plats istället trots att de absolut inte gjorde så enligt den stackars tjejen. Fick även tillbaka 200:- i näven för att jag påpekade att min bil inte gick på luft och att jag hade 5 mil dit.
Förvisso bara en ministereo för 1500:- men tydligen så är förfarandet samma sak om du köper en rakapparat för 300:- eller en dator för 11k...

Så härja som en tok, börja snällt och funkar inte det så går får du bli skogstokig och vägra flytta dig ur kön till reklamationer. Åtminstone tills ordningsvakten kommer :rolleyes:
 
Alla ni som köper en Macintorsk, LÄMNA INTE in den på firman där ni köpte den - om det nu inte samtidigt är ett auktoriserat serviceställe för Apple-produkter.

Man ska först ringa Apple-supporten i Stockholm och få ett ärendenummer och när det är bekräftat att man har garanti på produkten så kontaktar man själv ett auktoriserat Apple rep-center som Apple i Stockholm kan meddela om t.ex. Macoteket etc. Med hjälp av Apples ärendenummer ger rep-centret dig ett SRO/RMA-nummer som du ska märka paketet med datorn du skickar till rep-centret.

/han som själv fått agera mellanhand 3 ggr mellan kund och apple enbart denna vecka
 
Fullständigt idiotiskt där man som kund anvisas att lämna i produkten till ett annat ställe än där man köpt den och till råga på allt själv måste ringa runt och få ärendenummer och sköta all administration :mad:

1) Produkten skall återlämnas till den butik du köper varan när det gäller garantiärenden.

2) Kund ska få en estimerad tid när denna kan åka tillbaka till butiken där produkten har genomgått reparation/utbyte. Gärna ett telesamtal om tidsplanen av nån anledning spricker.

3) Affären där produkten köptes skall sköta alla kontakt/administration med tillverkaren, varför ska kunden göra det oavlönade arbetet?

4) Kund ska inte vara mellanhand, kund är kund. Ansvaret hos kund ligger endast i att betala produkten korrekt summa och i tid, inget annat.

5) Bojkotta denna sorts butiker som inte kan implementera vettig ansvarsfördelning.
 
Last edited:
Konsument köplagen säger att den ska lagas inom skälig tid annars har du rätt till en ny. Så i ditt fall skulle jag kräva en ny dator av butiken.
 
Detta är ungefär som om Lidl hade sålt Ducati. Är det några problem så vill man ju inte lämna in den på Lidl igen.
 
Detta är ungefär som om Lidl hade sålt Ducati. Är det några problem så vill man ju inte lämna in den på Lidl igen.

Ja, det är ganska precis så... :arsele

Varför lämmna in till en butik som ändå bara lägger grejorna på hög och sedan skickar till servicestället någon gång i framtiden?

Dels kan den bli repig hos butiken, dels kan den bli liggande länge.

Men sedan har butiken 3-4 försök på sig att laga ursprungsfelet innan du kan kräva en ny vara, och repor på skalet var väl inte ursprungsfelet.

Slutligen det är en död tingest, ett fodral med elektronik inuti...
 
Fullständigt idiotiskt där man som kund anvisas att lämna i produkten till ett annat ställe än där man köpt den och till råga på allt själv måste ringa runt och få ärendenummer och sköta all administration :mad:

Jag är ju varken din handläggare eller rådgivare utan bara en privatperson som berättar hur man kan göra för att få igenom ett Apple-garantiärende på snabbast möjliga sätt med minsta möjliga problem - dvs "själv är bästa dräng" som ordspråket lyder. Det är likadant med alla andra datorfabrikat, vill man undvika att blanda in ointresserade och likgiltiga mellanhänder tar man kontakt med tillverkaren själv. Det borde fungera annorlunda och bättre men...
 
Så surt allt känns, skickas tillbaka för ny service, nu får de byta ut hela unibody skalet och display delen.. ytterligare massa tid. Jag försökte häva köpet, stod nog 40 min och tjafsa, sen orka ja inte mer! fick låna en macbook under tiden och eventuellt får jag nån form av kompensation!

...hota med Anders! :hihi

hahaa

Konsument köplagen säger att den ska lagas inom skälig tid annars har du rätt till en ny. Så i ditt fall skulle jag kräva en ny dator av butiken.

jo men de gick inte, de gav sig inte, policy blabla butiken har 3 ggr på sig att rätta till felet osv
 
Last edited:
Så surt allt känns, skickas tillbaka för ny service, nu får de byta ut hela unibody skalet och display delen.. ytterligare massa tid. Jag försökte häva köpet, stod nog 40 min och tjafsa, sen orka ja inte mer! fick låna en macbook under tiden och eventuellt får jag nån form av kompensation!



hahaa



jo men de gick inte, de gav sig inte, policy blabla butiken har 3 ggr på sig att rätta till felet osv

Ja de har rätt att försöka åtgärda felet ett visst antal ggr. Men du kan kräva att det görs inom skälig tid. Är du riktigt less så gör du färdigt en anmälan till arn som du tar med till dem. Fråga om de vill att du ska gå vidare med den eller om ni ska lösa det på plats.
 
Ja de har rätt att försöka åtgärda felet ett visst antal ggr. Men du kan kräva att det görs inom skälig tid. Är du riktigt less så gör du färdigt en anmälan till arn som du tar med till dem. Fråga om de vill att du ska gå vidare med den eller om ni ska lösa det på plats.

Skälig tid har vid tidigare fall varit en månad, så totalt tre månader utan dator alltså...

Det kan ju gå fortare om man inte är gapig med kundtjänsten...
 
Skälig tid har vid tidigare fall varit en månad, så totalt tre månader utan dator alltså...

Det kan ju gå fortare om man inte är gapig med kundtjänsten...

Ja om man har otur. Skälig tid brukar ju ligga på en måndad som sagt. överskrider de det första gången så ska man ju ha rätt till en ny produkt redan där.
 
Ja om man har otur. Skälig tid brukar ju ligga på en måndad som sagt. överskrider de det första gången så ska man ju ha rätt till en ny produkt redan där.

Jo, fast nu är ju produkten utlämnad utan krav på ny vara, att den sedan ska lämnas in igen och för ett nytt fel blir ju ett nytt ärende....

Är man dessutom jättegrinig när man lämnar in den så får man kanske igen den med flänsost på tagenterna.

Alla ska sköta sina arbeten korrekt, men kunden ska bete sig som folk också och inte skrika om ny vara för minsta lilla..
 
Jo, fast nu är ju produkten utlämnad utan krav på ny vara, att den sedan ska lämnas in igen och för ett nytt fel blir ju ett nytt ärende....

Är man dessutom jättegrinig när man lämnar in den så får man kanske igen den med flänsost på tagenterna.

Alla ska sköta sina arbeten korrekt, men kunden ska bete sig som folk också och inte skrika om ny vara för minsta lilla..

Missade att den kommit tillbaka och åkt in igen. Ja då är det nog tyvärr bara vänta och se glad ut.
 
Alla ni som köper en Macintorsk, LÄMNA INTE in den på firman där ni köpte den - om det nu inte samtidigt är ett auktoriserat serviceställe för Apple-produkter.

Man ska först ringa Apple-supporten i Stockholm och få ett ärendenummer och när det är bekräftat att man har garanti på produkten så kontaktar man själv ett auktoriserat Apple rep-center som Apple i Stockholm kan meddela om t.ex. Macoteket etc. Med hjälp av Apples ärendenummer ger rep-centret dig ett SRO/RMA-nummer som du ska märka paketet med datorn du skickar till rep-centret.

/han som själv fått agera mellanhand 3 ggr mellan kund och apple enbart denna vecka

Tror tom. det är enklare än så. Jag har två gånger lämnat in Apple-produkter för garanti-ärenden; i ena fallet ringde jag Apple direkt som kom och hämta datorn hemma hos mig och andra gången tog jag grejerna till en Apple-butik i stan, där jag INTE köpt den ursprungligen. De slår på serienumret och gör en garantianmälan därifrån, inget strul whatsoever.

I första fallet tog det tre dagar, andra tog väl en vecka.
 
Tror tom. det är enklare än så. Jag har två gånger lämnat in Apple-produkter för garanti-ärenden; i ena fallet ringde jag Apple direkt som kom och hämta datorn hemma hos mig och andra gången tog jag grejerna till en Apple-butik i stan, där jag INTE köpt den ursprungligen. De slår på serienumret och gör en garantianmälan därifrån, inget strul whatsoever.

I första fallet tog det tre dagar, andra tog väl en vecka.
Håller med helt. Jag köpte min MBA i Japan och hade iinne den på rep i en butik i USA. De bytte fläkt på plats, utan gnäll. :tummenupp
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top