Hjälp med Passat 115hk PD diesel

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Hoj
919 turbo
Har haft in bilen på verkstad. Otäta oringar till insprutningsventiler som det står efter felsökningen.
Bilen går ryckigt när man gasar på, i uppförsbackar och när man ska accelerera upp i hastighet.
Enligt verkstan behöver troligtvis toppen bytas eftersom de är ett känt fel på dessa motorer (endast 115hk motorn tydligen?)
Bilen har motorkod AJM/ATJ

Nån dieselguru som kan detta?
har bokat tid för byta av oringarna för 2600:- för att chansa att man slipper byta topp. är det att kasta pengarn i sjön? bör jag gå på en beggad topp direkt?
kollade även med samma verkstad var ett toppbyte skulle gå på, har ingen aning om vad de räknat på men de ville ha 60.000:- :huvet
har dock hittat en beggad för 5000:- på en skrot.

va tror ni..?

Är det tätningarna topp-spridare dom syftar på?

Ser isåfall inte hur det skall rycka vid acc. antar att saker som soppafilter osv. är bytta?

Känns jävligt saftigt.

Nu vet jag inte hur spridarna sitter på just denna bilen,men det handlar väl om att ta ur spridarna och byta en tätning.

Ny topp för 60 000?

Känns som att det är bättre att kolla vad det kostar att renovera din befintliga topp, närmsta motorfirma kan säkert ge dig ett bättre förslag (detta gäller även spridarna).

Är det tätningarna topp-spridare dom syftar på?

Ser isåfall inte hur det skall rycka vid acc. antar att saker som soppafilter osv. är bytta?

Ja det är tätningar topp-spridare dom menar.
Den rycker inte vid detta fel menar du?
Soppafilter är bytt, luftmassemätare bytt, mapsensor bytt (allt av mig)

VAG verkstan hävdar alltså att de beror på oringar/tätningarna.

Känns jävligt saftigt.

Nu vet jag inte hur spridarna sitter på just denna bilen,men det handlar väl om att ta ur spridarna och byta en tätning.

Ny topp för 60 000?

Känns som att det är bättre att kolla vad det kostar att renovera din befintliga topp, närmsta motorfirma kan säkert ge dig ett bättre förslag (detta gäller även spridarna).

Det är den sk. PD motorn i denna. alltså inte en "vanlig" dieselpump, utan en spridare som bygger upp en eget (mkt högt) tryck med hjälp av en "kamaxel" alltså mekaniskt för att sedan öppna eletroniskt (ungefär som en commonrail diesel)

Verkstan påstar att toppen kan ha tagit skada av att ha kört för länge med detta fel och att även fast man byter tätningar förblir det otätt..

Edit: Jag tycker den beter sig som om den får för lite soppa.
om de beror på att spridaren är glapp eller liknande (pga. oringen) eller något annat vet jag inte.. låter konstigt att oringarna är otäta. då borde den "kompa" ut under ventilkåpan väl?

Last edited:
Ja det är tätningar topp-spridare dom menar.
Den rycker inte vid detta fel menar du?
Soppafilter är bytt, luftmassemätare bytt, mapsensor bytt (allt av mig)

VAG verkstan hävdar alltså att de beror på oringar/tätningarna.

Det är den sk. PD motorn i denna. alltså inte en "vanlig" dieselpump, utan en spridare som bygger upp en eget (mkt högt) tryck med hjälp av en "kamaxel" alltså mekaniskt för att sedan öppna eletroniskt (ungefär som en commonrail diesel)

Verkstan påstar att toppen kan ha tagit skada av att ha kört för länge med detta fel och att även fast man byter tätningar förblir det otätt..

Edit: Jag tycker den beter sig som om den får för lite soppa.
om de beror på att spridaren är glapp eller liknande (pga. oringen) eller något annat vet jag inte.. låter konstigt att oringarna är otäta. då borde den "kompa" ut under ventilkåpan väl?

Är dom otäta får du avgaser under ventilkåpan, ja. Får du inga felkoder om du läser av en diagnos?

ja den enda bränslepump som finns.. sitter på toppen, drivs av kamaxeln.

Har du nåt annat förslag?

Ja det är matarpumpen, men har du inte en i tanken oxå? Men att den som sitter ihop med vacuum-pumpen skulle fela är nog liten, om du inte har diesel i motoroljan.

Pumpe Düse. http://personbilar.volkswagen.se/sv...uese_pump-injektorhoegtrycks-insprutning.html

Är det samma som sitter i 1,9 TDI 130hk från tidigt 00-tal? I så fall så har det väl krånglat redan sedan systemet introducerades. Farsan hade en A4 -01 med den motorn. Där fick det där systemet bytas en gång medan han hade den, och den som köpte den efter honom fick också problem med det. Då har jag för mig att det kostade 15000-16000kr att åtgärda det. Som lök på laxen så vart den bilen något halvår försenad eftersom de hade problem med att få till dieselmotorn innan de började leverera de första.

Så toppen kan ha tagit skada. Men de vet inte. Så de rekommenderar ett byte för säkerhetsskull. Som ska gå loss på 60 lakan. Det låter ju toppen. Hur mycket är bilen värd i dagsläget?

Pumpe Düse. http://personbilar.volkswagen.se/sv...uese_pump-injektorhoegtrycks-insprutning.html

Är det samma som sitter i 1,9 TDI 130hk från tidigt 00-tal? I så fall så har det väl krånglat redan sedan systemet introducerades. Farsan hade en A4 -01 med den motorn. Där fick det där systemet bytas en gång medan han hade den, och den som köpte den efter honom fick också problem med det. Då har jag för mig att det kostade 15000-16000kr att åtgärda det. Som lök på laxen så vart den bilen något halvår försenad eftersom de hade problem med att få till dieselmotorn innan de började leverera de första.

Så toppen kan ha tagit skada. Men de vet inte. Så de rekommenderar ett byte för säkerhetsskull. Som ska gå loss på 60 lakan. Det låter ju toppen. Hur mycket är bilen värd i dagsläget?

Det är den motorn ja.. Vad är det som kronglar menar du? Bränsle systemet?
Det finns ingen pump i tanken bara den som sitter på toppen.

Dom rekomenderade inte att byta topp, jag undrade bara vad en ny skulle kosta eftersom dom sa att de kan vara den som är felande

Bilen köptes för 26000:- för c.a 2veckor sen

Last edited:
har nu även konstaterat olja i inugsrören (turborören)
även i inloppet till turbon. kan knappast vara bra...
det intressanta är även att det blir mer olja ju närmare insuget man kommer, vart kommer oljan ifrån? turbon eller från ventilkåpan?

har nu även konstaterat olja i inugsrören (turborören)
även i inloppet till turbon. kan knappast vara bra...
det intressanta är även att det blir mer olja ju närmare insuget man kommer, vart kommer oljan ifrån? turbon eller från ventilkåpan?

Det är en diesel, du lär hitta oljeklägg i alla dieselmotorers insugsrör.

Men var det kommer ifrån är jag osäker på, men jag gissar att det kommer från förbränningsrummen.

Det är en diesel, du lär hitta oljeklägg i alla dieselmotorers insugsrör.

Men var det kommer ifrån är jag osäker på, men jag gissar att det kommer från förbränningsrummen.

de verkar konsigt måste jag säga.. det är "svartolja" (motorolja troligtvis) och jag menar inte att de finns lite här o lite där utan överallt och det mer eller mindre dräper.. från turbon till insug inkl intercooler

Hur lätt snurrar turbon när den är monterad på plats?
den snurrar nog inte ett varv om man ger den en snäpp, men de beror kanske på det motstånd som finns?

de verkar konsigt måste jag säga.. det är "svartolja" (motorolja troligtvis) och jag menar inte att de finns lite här o lite där utan överallt och det mer eller mindre dräper.. från turbon till insug inkl intercooler

Hur lätt snurrar turbon när den är monterad på plats?
den snurrar nog inte ett varv om man ger den en snäpp, men de beror kanske på det motstånd som finns?

Den geggan finns på normalaspirerade motorer oxå, så det kommer inte från turbon.

Turbon är glidlagrad så utan oljetryck så snurrar den rätt trögt. Kolla bara så att glappet inte är så stort att turbinhjulen når väggarna i turbinhusen, då kan den gå trögt som fasen.

Men oavsett det så skall den inte rycka bara för att du har bösiga oljerester i insug och trögrullad turbo.

Eftersom du inte har felkoder så har du ett mek. fel. (troligtvis)! Om dom har rätt så har pumpinsprutarna börjat röra sig och "bankat" upp toppen som spridarna sitter i. Jag skulle demontera spridarna och se efter hur det ser ut i loppen till spridarna, det är ju inget speciellt svårt.

Eftersom du inte har felkoder så har du ett mek. fel. (troligtvis)! Om dom har rätt så har pumpinsprutarna börjat röra sig och "bankat" upp toppen som spridarna sitter i. Jag skulle demontera spridarna och se efter hur det ser ut i loppen till spridarna, det är ju inget speciellt svårt.

Ja, jag får väl göra de då :tungan

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...