Ninjan dör

joolo

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2011
Hoj
-02 Kawasaki zx6r
Hej!
Jag har precis fått min Kawasaki ninja zx6-r den är begagnad och strypt till 25 kw. Jätte rolig att köra!
Men när jag drar full gas så dör den jämt, ibland inte ens full gas. Det brukar vara när man kommer över ca 6000 varv.

Spelar ingen roll om jag ligger i 20 eller 120, den dör alltid!!! Skit jobbigt när man är på motorvägen, på att inte tala om hur farligt det är!
Firman som jag köpte mc:n av (och som strypte den) säger att det ska vara så? Stämmer? Jag vet inte särskilt mycket om motorcyklar, men på detta viset ska det väl inte vara?

Antar att det inte är ett aprilskämt :D

Men nej. Det ska inte vara så.

Åk till firman och kräv att de ska lösa problemet, alt betala för att du får det fixat av en annan firma.

Min strypta drar fint hela vägen upp till varvstopp.

Mhm

Ringde firman idag och de sa att den mc verkligen inte vill ha stryp brickor det är därför den gör så (dom hade så klart gjort allt rätt), och så säger de hela tiden att den är besiktad, och dom gick absolut inte med på att jag lämnade in den hos någon annan.... Kan dom ha satt brickorna fel? Eftersom man får springa igång den när den gör så ibland, den blir typ "sur"!?

Dom har gjort fel... Den skall inte dö och den skall inte behöva springas igång heller.

Fick du begagnatgaranti på den så skall du utnyttja den snarast tycker jag och kräva att de fixar till det.
Om du inte fick garanti så kan du lämna in den var du vill, det har inte säljaren med att göra. Om du lämnar in den någon annanstans, se till att de fotograferar omd et är något felmonterat. Det skadar inte att ha om man skall försöka kräva den som gjorde jobbet på ersättning...

Är du helt säker på att det har med strypningen att göra.. Jag hade nyligen liknande problem med min (zx10) och då var det den ena lambdasonden (syresensorn) som hade slutat fungera. Efter att jag satt dit en ny så gick den son vanligt igen.

Får du upp några felkoder i instrumenteringen?

Ringde firman idag och de sa att den mc verkligen inte vill ha stryp brickor det är därför den gör så (dom hade så klart gjort allt rätt), och så säger de hela tiden att den är besiktad, och dom gick absolut inte med på att jag lämnade in den hos någon annan.... Kan dom ha satt brickorna fel? Eftersom man får springa igång den när den gör så ibland, den blir typ "sur"!?

Vad är detta för oseriös firma :va

Den ska gå precis som en originalhoj, fast med mindre effekt.
Antingen så löser de feler, eller så löser en annan firma felet på deras bekostnad.

Fast hade det varit jag så hade jag nog tusan krävt återköp, vem vet vad mer de har ställt till med :huvet

http://www.arn.se/praxis_referatiurval/vanligafall/

Liknand fall

http://www.arn.se/praxis_referatiur...n-koparen-later-nagon-annan-avhjalpa-ett-fel/

Var noga med att erbjuda säljaren att återgärda felet innan du lämnar in den på annat ställe. Annars kan de bli krångel om/när du kontaktar ARN.

Last edited:
Är en stor mc firma i Göteborg som sålde den ( firman finns i tagene):rolleyes: 1 månads garanti, har ingen fel indikator lampa, men ska åka dit och säga till dem på skarpen!

Är en stor mc firma i Göteborg som sålde den ( firman finns i tagene):rolleyes: 1 månads garanti, har ingen fel indikator lampa, men ska åka dit och säga till dem på skarpen!

Va lite försiktig. Jag har erfarenhet från en liknande sak för ett par år sedan där en firma som sålt en Aprilia RS125 och gjort vissa modifikationer, nekade ersättning eller åtgärd trots att det var helt uppenbart.

OM firman trilskas o du går till ARN så blir det alltid en bedömning, och om firman säger att du faktiskt har kört massor o de inte vet vad du har gjort med den kan du få problem.

Tips
Dokumentera all korrespondens med dem. Maila gärna o få deras svar i skrift och nämnd gärna de fakta du vill ha med i ditt mail så de "skriver fast sig" i det sanna.

Om du går till en annan verkstad, se till att det är en auktoriserad Kawaverkstad.

Tänk som djävulens advokat - vad kan de hitta på för att lägga över skulden på dig, och vad behöver du göra för att bevisa motsatsen.

Mvh en pessimist.

Var inne idag med "gröna faran" och dom plockade bort strypningen, då var den RIKTIGT roligt att köra, funkade fel fritt!!! Sen tillbaka med strypningen. Det blev samma sak igen, blir att åka hem och plocka bort brickorna! ( om jag hittar dem)

Var inne idag med "gröna faran" och dom plockade bort strypningen, då var den RIKTIGT roligt att köra, funkade fel fritt!!! Sen tillbaka med strypningen. Det blev samma sak igen, blir att åka hem och plocka bort brickorna! ( om jag hittar dem)

Det där låter skitmysko.
Den ska gå som vanligt med strypning bara med mindre effekt.

Verkar som den omtalade firman verklingen levererar olika när det gäller service och kvalite. Jag har köpt där och det har aldrig varit några problem. Sen kan vissa vara tråkigt dryga men det är mer en personlighetsfråga.

//Andreas

Kan det vara något annat som är felställt? För motorn ska definitivt inte dö när man drar på när den är strypt, bara ha sämre effekt.

Det där låter skitmysko.
Den ska gå som vanligt med strypning bara med mindre effekt.

Verkar som den omtalade firman verklingen levererar olika när det gäller service och kvalite. Jag har köpt där och det har aldrig varit några problem. Sen kan vissa vara tråkigt dryga men det är mer en personlighetsfråga.

//Andreas

Det verkar ju vara strypningen som spökar :va

Om de skruvade loss strypningen och sedan skruvade tillbaka den igen :va

Kan det vara något annat som är felställt? För motorn ska definitivt inte dö när man drar på när den är strypt, bara ha sämre effekt.

Ingen aning vad det kan vara, kompisen har en från -98, den gör tydligen likadant. Kanske är så på zx6 or?:va Kan ju som sagt inte mycket mycket om det mekaniska..

Ingen aning vad det kan vara, kompisen har en från -98, den gör tydligen likadant. Kanske är så på zx6 or?:va Kan ju som sagt inte mycket mycket om det mekaniska..

Min 97:a går jättebra med strypning..
Eller ja, den går långsamt, men bra

Jag hade en gsx-r 750 -96 när jag tog mellan-kort. Köpte strypbrickor, monterade och besiktigade.
Den gick som en påse skit med brickorna i. Men det är ju en tillfällig lösning.
Vill du ha den strypt och köra med den så så bör du nog bestycka om förgasarna.
Lufttillförseln stryps grymt mycket. Jämför hålen i brickorna och "trattarna".

Man kan även strypa den genom att sätta skruvar på trottellocken.

Edit: Är det förgasare på 02:an förresten? :)

Last edited:
Antar att det är både brickor i insuget samt trottelstopp (distanser). Om jag var dig skulle jag ta bort insugsbrockorna men behålla trottelstoppen omdu fortfarande vill köra 25 kw. Kommer då fortfarande inte kunna få fullgas men den får mer luft och kommer gå garanterat mkt bättre :) Insugsbrickorna sitter "bakom" förgasarna (är föggar om ja minns rätt??) mot toppen.

// Li_G

strypningar ska man inte ha på en motorcykel. 25kw på pappret räcker. bort med strypningarna och gasa på som vanligt. motorn mår betydligt bättra av de.

inte undra på att den går konstigt/dåligt. skulle du må bra om du andades genom ett sugrör ?

strypningarna är till för besiktningen inget annat. kör man som folk så är de ingen fara. :tummenupp

halleluja moment!!!

ÄNTLIGEN!!! nu funkar den:yoparty

Bytte batteri och nu går den riktigt bra! (hade ingen aning att det var det) , kan fortfarande inte gasa allt för snabbt men det gör ju inget för tillfället.
Fick upp den till ca 8000 varv , 130 km/h, FY FAN VA KUL DET ÄR ATT ÅKA!!!!:banana

Får nog vänta lite med att ta bort brickorna, så jag lär mig köra...:rolleyes:

Edit: ja det är förgasare på -02an:tummenupp

ÄNTLIGEN!!! nu funkar den:yoparty

Bytte batteri och nu går den riktigt bra! (hade ingen aning att det var det) , kan fortfarande inte gasa allt för snabbt men det gör ju inget för tillfället.
Fick upp den till ca 8000 varv , 130 km/h, FY FAN VA KUL DET ÄR ATT ÅKA!!!!:banana

Får nog vänta lite med att ta bort brickorna, så jag lär mig köra...:rolleyes:

Edit: ja det är förgasare på -02an:tummenupp

Fniss :D Toppeffekten ligger ju vid 12500 :D

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...