Trådlös dimmer?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Har behov av trådlös dimmer där man kan direkt bestämma vilken dim-grad som ska gälla.

Ex vill jag att mottagare ett, tre och fyra ska med en knappryckning gå på med intensitet tre (1-10) utan att gå via styrkan tio först.

Nexa verkar inte klara detta. Någon som vet mer?

Mina waveman klarar detta om jag nu inte missförstår dig. Om jag har dimmat ner dessa och släcker och nästa gång jag tänder så är de i exakt samma läge, är det vad du vill åstadkomma? De peakar inte fullt först för att sen gå ner i minnesläge, det vore ju jäkligt dumt.

Går att köpa på Claes Ohlson i någon/några veckor till sen kommer de enbart köra med skit-Nexa som suger pung.

..jag håller på med en variant av detta just nu, med nexadimmers och en tellstick - skall fippla lite med switch king i servern ikväll eventuellt. :)

Rykten gör gällande att just programmet switch king skall göra att man kan schemalägga uppstart av dimmade lampor på en absolut procent av dimmern s.a.s.

Jag har en vision om att styra mycket belysning i kåken på automatik, och hittills får jag säga att det är fan så balla grejer. :yoparty :itgeek

Nog så smutt att ha en app i iphonen att styra belysningen med hemma, gav pluspoäng hos frugan om inte annat...här skall skruvas in nexaprylar lite varstans. :hihi

Och om du skippar Nexa så finns det lösningar som är bättre direkt från grunden. Jag gillar dock Nexas externa styrning av mottagarna, där har waveman en del att lära.
Jag håller också på med switchking efter Zeb's tråd men jag har inte fått det att lira i den minilaptop jag har till ändamålet :mad:
Den vägrar installera det pga nån jävla skitfil som inte tillhandahålles av Switchking, så felet ligger i min laptop :(

..jag håller på med en variant av detta just nu, med nexadimmers och en tellstick - skall fippla lite med switch king i servern ikväll eventuellt. :)

Rykten gör gällande att just programmet switch king skall göra att man kan schemalägga uppstart av dimmade lampor på en absolut procent av dimmern s.a.s.

Jag har en vision om att styra mycket belysning i kåken på automatik, och hittills får jag säga att det är fan så balla grejer. :yoparty :itgeek

Nog så smutt att ha en app i iphonen att styra belysningen med hemma, gav pluspoäng hos frugan om inte annat...här skall skruvas in nexaprylar lite varstans. :hihi

hoppas du satt sensorer i dörrposter osv :fakta

och självklart röda lampor i sovrummet som kör på torsdagar 21.30 sharp

Och om du skippar Nexa så finns det lösningar som är bättre direkt från grunden. Jag gillar dock Nexas externa styrning av mottagarna, där har waveman en del att lära.
Jag håller också på med switchking efter Zeb's tråd men jag har inte fått det att lira i den minilaptop jag har till ändamålet :mad:
Den vägrar installera det pga nån jävla skitfil som inte tillhandahålles av Switchking, så felet ligger i min laptop :(

Kan meddela att det rockar benhårt. :yoparty Nu är det uppsatt så att lite stämningslyse i sovrummet går på när solen går ned (det håller switch king reda på), och slås av lite lagomt sent, vardagsrummets mysbelysning kickar in 18:00 och går på 40% dimmat 21:00, för att slås av vid midnatt.

Vad krävdes, en tellstick, gratismjukvaran "switch king", ett par nexadimmers och ett par uråldriga upm on/off som man hade liggandes (båda av vanlig pluginmodell).

Av bara farten ramlade switchking-appen till iphonen in med, och det är 100%, man styr allt via den med, och kan bestämma absolut nivå på dimmers - vad kommer k*ka ur först? :hihi

Last edited:
Mina waveman klarar detta om jag nu inte missförstår dig. Om jag har dimmat ner dessa och släcker och nästa gång jag tänder så är de i exakt samma läge, är det vad du vill åstadkomma? De peakar inte fullt först för att sen gå ner i minnesläge, det vore ju jäkligt dumt.

Går att köpa på Claes Ohlson i någon/några veckor till sen kommer de enbart köra med skit-Nexa som suger pung.

Tyvärr finns det inga waweman att få tag på längre.

Det jag vill ha är ett system där jag ex kan trycka "kanal 3, styrka 2" utan att behöva dimma upp med pilknappar. Jag vill inte heller att det ska tändas till max först för att sedan kunna dimmas ned.

IKEA hade en grym sådan som hette Koppla, men den har utgått och jag kan inte hitta de begagnade någonstans. Har hittat samma prylar men under annat namn på nätet men de klarar bara 110V... http://www.smarthome.com/11252/Prog...-Lighting-and-Appliance-Kit-IKT201-KIT/p.aspx

Jag har redan en fjärrkontroll och två dimmrar till det systemet, så det vore ju det enklaste att få tag på flera mottagare av samma fabrikat!

Tyvärr finns det inga waweman att få tag på längre.

Det jag vill ha är ett system där jag ex kan trycka "kanal 3, styrka 2" utan att behöva dimma upp med pilknappar. Jag vill inte heller att det ska tändas till max först för att sedan kunna dimmas ned.

IKEA hade en grym sådan som hette Koppla, men den har utgått och jag kan inte hitta de begagnade någonstans. Har hittat samma prylar men under annat namn på nätet men de klarar bara 110V... http://www.smarthome.com/11252/Prog...-Lighting-and-Appliance-Kit-IKT201-KIT/p.aspx

Jag har redan en fjärrkontroll och två dimmrar till det systemet, så det vore ju det enklaste att få tag på flera mottagare av samma fabrikat!

1. Tellstick

2. Nexas dimmer med autogenererande kod (de man ställer "kanal" med brytare går inte att dimma till ett absolut värde).

3. Switch King

Rock'n'roll, har inte rört belysningen i vardagsrummet sedan det infördes, det går på schema (slår på vid ett klockslag, dimmar lite lagomt lite senare, dimmar ordentligt ännu senare, och slås av helt efter det), och andra lampor styrs av solnedgång, en del av soluppgång - och det enda som strular är en gammal UPM-dimmer som körs som brytare för ett par lampor i sovrummet. :yoparty

Kräver dock en pc som står på, men det är väl det minsta problemet, alla har väl behov av fillagring på nätverket...

Nästa steg är att få med lite av ytterbelysningen och helt låta solens upp/nedgång styra dessa, och shoppa en nexadimmer till sovrummet och greja en poor-mans-philips-wakeuplight. :hihi

/J

Last edited:
wakeuplight finns som byggsats för 200 spänn på kjell sgm

Nått jag skulle vilja ha e klapp dimmer bara för ostigheten

Tellstick verkar smidigt om man har rutiner och jobbar 8-16. Däremot är det bökigt när man inte har några som helst rutiner och vill tända och släcka hipp som haver. Lägg därtill barn som vaknar mitt i nätterna där man måste gå upp och mata dem så är Tellstick uteslutet.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år