Vårda ditt språk

Har nu läst igenom artikeln och orkar knappt höja ögonbrynen. Visst är jag starkt emot denna odrägliga stilnivå på språket här på Internet, men den där artikeln kommer inte förändra ett dugg. De som orkar läsa igenom den tillhör skaran personer som vårdar språket, mig inräknat. De som behöver högre stilnivå kommer aldrig att läsa hela den texten! :huvet

Dessutom har jag i princip endast stött på en person på ett vardagligt internetforum som skriver så städat och grannlaga som skribenten; MBY på www.sweclockers.com

Å andra sidan så skiljer sig skribentens åsikter stundvis något mot min svensklärare som faktiskt redan vid talspråket har högre stilnivå än skribenten på IDG. Min uppskattning dock, men det fanns några irritande meningsbyggnader och ordbruk jag störde mig på.

Å andra sidan så skiljer sig skribentens åsikter stundvis något mot min svensklärare som faktiskt redan vid talspråket har högre stilnivå än skribenten på IDG. Min uppskattning dock, men det fanns några irritande meningsbyggnader och ordbruk jag störde mig på.

Du glömde stavfel, syftningsfel, dålig meningsuppbyggnad och en skollärarattityd som förhindrar förbättring.

Snubben som skrev på IDG var nog mindre bekymmrad över meningsbyggnader/stavfel och mera bekymmrad över rena tekniska felaktigheter, enhetsfel och felaktiga benämningar.

Ungefär som när ni ser ett motorcykelprogram och någon säger att den här hojen har en motor på en kubikdecimeter, vilket är fullständigt rätt, men ni hade föredragit att dom hade sagt "en liter" eller "tusen kubikcentimeter" eftersom det är dom vedertagna uttrycken.

Eller när ni ser repriserna på Boyd's hotrodprogram där dom bygger "Aluminiumfatet", en felöversättning som skulle ha översatts till Aluminiumbaljan.

Lite förbryllad blev jag när jag tittade på sophögsutmaningen för ett tag sedan, och
man vid ett fordonsbygge, enl textremsan, skulle koppla ihop motor och bakaxel
mha en transistor...

Du glömde stavfel, syftningsfel, dålig meningsuppbyggnad och en skollärarattityd som förhindrar förbättring.

Hehe, korrekturläsandet fungerar inte ordentligt så sent på kvällen. Men visst är hans attityd dålig, tror att han har helt fel approach för att kunna få någon att vilja förändra sitt språkbruk. För mig är han bara ännu än språkpolis :5sure

Städje är en kul och kunnig prick med lite åsikter. Något som jag iaf saknar ganska råhårt i media idag. Han har tom börjat få lite av en fanclub, och har en egen artikelserie på teknik360.idg.se ;)

Han gillar inte foliehattar och strålningstanter (elallergiker) heller för den delen. ;)

Klart artikeln inte kommer förändra något. Minsta antydan om att någon på internet stavar illa eller väljer fel ord har alltid bemötts med aggression, dyslexiursäkter eller "Men du skriver ju inte heller rätt!".

Varför är det här ämnet så oerhört känsligt, när det är helt ok att posera på bilder med duckface, dissa allt och alla och bete sig som ett svin i största allmänhet?

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt