Pulserande bromsar

FuzzFuzz

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2010
Hoj
suzuki sv650s -04 Vespa Sprint 150cc -73
Nu så har bromsningarna blivit väldigt pulserande....men jag känner det bara ibland(oftast då skivorna blivit varma/hojen gått länge och långt).
Vänster skiva fram blir mycket varmare än de andra så antar att den är skev, eller är jag ute och cyklar? :va
Om det är det, är det okej att bara byta ena den skivan som är skev eller bör jag byta båda då jag endas kan skrapa ihop pengar till en skiva?

Eller är det antagligen något helt annat?

Tacksam för svar

ps. jag är rätt dum inom mekning :D

Kolvarna går nog inte tillbaka riktigt i vänster ok så beläggen ligger på, då blir skivan varm och slår sig lite.

Ta av båda oken och snurra hjulet och se om du kan se någon ojämnhet. Rengör sedan oken ordentligt.

Byt båda :tummenupp smörj upp bromsoken samt glidbultar så allt går lätt :)

Hej! Du kan lätt bara byta ena skivan om det behövs. Men som sagt kolla upp att inga kolvar kärvar. Ibland kan även nitarna bli fulla med avlagringar och skit om du nu har fullflytande skivor och då kan det pulsera ordentligt. Lycka till.
Per:squid

tackar för all kanonhjälp :tummenupp
låter som det blir dags att skaffa depåstöd :näsblod

Har byttat mina belägg, rengjorde o smörjde kolvar och glidbultar när allt var av.
Har dock lite pulserande när jag bromsar, känns inget i handtaget utan känns mest som att framgaffeln dippar och går upp hela tiden när jag bromsar. Känns nästan bara i hastigheter under 50kmh. Kollat styrlager, hjullager och allt verkar ok där, packboxarna läcker inte och känns inte överdrivet mjuk i gaffeln. Tänkte ge mig på det imorgon igen o kolla över allt ytterligare en gång, några förslag på nått mer jag kan kolla.

Var skivorna som var kassa, fick bytat till WRP skivor och smort upp och rengjort allt igen.
Vet inte om det varit så innan men när jag "försöker" lägga hojen ner i en kurva eller liknande så låter det som att beläggen ligger emot.
Är det normalt att det låter lite mer eller vad man ska säga när man svänger ?

Var skivorna som var kassa, fick bytat till WRP skivor och smort upp och rengjort allt igen.
Vet inte om det varit så innan men när jag "försöker" lägga hojen ner i en kurva eller liknande så låter det som att beläggen ligger emot.

Ska inte låta något speciellt,prova o lufta systemet ordenligt,kan ju finnas lite luft kvar.

Låter så när man har hårdsintrade belägg, ren fysik säger att belägget lägger sig lite lätt mot bromskiva vid hårda sidförflyttningar. Hårdsintrade belägg låter skit så fort dom nuddar skivan.

Nyheter
Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard