Bakdäck, hur vet jag att det spårar?

hobogolen

Glad och galen
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Honda CBR 600F -93, planer på en enduro åxå
Ska nu sätta dit mitt bakdäck igen efter att ha bytt drivpaket. Min undran lyder;

Hur ser jag till att däcken spårar? Kan jag lita på urholkningarna i svingen och därför mäta hur långt från botten det är till hjulbulten på varje sida (glömde kolla hur det såg ut innan jag tog loss däcket :huvet)? Eller måste jag krabba med en planka/ett snöre för att se så det stämmer?

Tacksam för råd :)

Ställ du båda sidor så att det är samma mått. Ta en tumstock eller ett skjutmått som hjälpmedel om du inte litar på graderingarna på svingen.

Mät avståndet mellan svingaxel och hjulaxel och se till att dessa blir likvärdiga på ömse sida.

Fan, det låter ju riktigt smidigt:yoparty Att jag inte tänkt på det...

Det säger ju bara att hjulet är i samma vinkel som svingen, inte att hjulet spårar framhjulet.
Eller tänker jag helt fel nu?

Själv föredrar jag ett snöre runt bakhjulet som dras till framhjulet jämns med yttersidorna på bakhjulet, är avståndet sedan lika på båda sidorna om framdäcket så spårar den

Bifogat

• Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    17.6 KB · Visningar: 46
Last edited:
Hur skulle bakhjulet ha flyttat på sig i sidled (så att den inte spårar med framhjulet) bara genom att byta drev? Måste ha kastat om distanserna isåfall och det är väl i regel omöjligt.

Däremot kan bakhjulet stå lite snett om justerskruvarna för kedjesträckningen inte är lika justerade.

Om du inte får plats med måttband/tumstock, ta ett snöre och märk ut längden. Mät sedan snöret :tummenupp :)

Edit: Doh :näsblod Hade inte uppdaterat sidan på ett tag så jag såg inte att Hedgehog hade samma förslag. GMTA :D

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard