Hur bra är JAK (Bank)

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Har hört talas om folk som gått med i denna privatägda bank som jag förstår detta är.

Men hur förmånligt är det egentligen? Det låter på gränsen till för bra. Men jag läste att man var tvungen att efterbetala in lika mycket man tidigare lånat.

"Sveriges första medlemsbank - en rikstäckande bank för räntefri in- och utlåning ."

Jag funderade på det för ett tag sedan. Jag tyckte att det verkade kanon. Men kruxet var att man är tvungen att spara pengar där för att få låna. Dvs du måste spara en hyggligt stor summa pengar för att få ett lån som är stort nog att köpa något för. Kanonide, men inget för mig som inte hade ett sparkapital och behövde låna till lägenhetsköp.

Tror det är ca 2%ränta
Men jag har inte fattat om man ska betala 2% på summan du lånar och på det du ska "betala" eller som sagt bara det du lånar:va

Jag funderade på det för ett tag sedan. Jag tyckte att det verkade kanon. Men kruxet var att man är tvungen att spara pengar där för att få låna. Dvs du måste spara en hyggligt stor summa pengar för att få ett lån som är stort nog att köpa något för. Kanonide, men inget för mig som inte hade ett sparkapital och behövde låna till lägenhetsköp.

kan juh även efterspara..

Last edited:
Den är bra för folk som har svårt att hålla i sina pengar......och alternativa typer.

Förklara gärna vad du menar.

Jo precis. Såhär har jag fattat det.
1. Sparperiod innan lån
2. Lån
3. Avbetalning
4. Efter sparande (samma summa som lånet var på)

Tror det är ca 2%ränta
Men jag har inte fattat om man ska betala 2% på summan du lånar och på det du ska "betala" eller som sagt bara det du lånar:va

kan juh även efterspara..

Jag fattar det såhär.

Om jag har pengar på banken så får jag 2% i ränta.

Lånar jag av banken får jag betala 5% i ränta. Mellanskillnaden är det bankerna lever på.

Dessa tar sedan ut samma inlåningränta som utlåningsränta exkl en administrativ avgift.

Men sen så ska man efterspara så någon annan kan låna dina pengar.

Fattar faktiskt inte riktig.

Om man räknar lite på det så inser man att det inte lönar sig gentemot en vanlig bank om man agerar likadant hos banken, dvs först sparar man och får ränta och sedan lånar man och betalar ränta.

Så var det åtminstone tidigare så jag antar att det fortfarande gäller.

Dessa tar sedan ut samma inlåningränta som utlåningsränta exkl en administrativ avgift.

Men sen så ska man efterspara så någon annan kan låna dina pengar.

Fattar faktiskt inte riktig.

Vid en första anblick ser konstruktionen ut såhär: du blir medlem i en ekonomisk förening. En sådan har till syfte att främja medlemmarnas ekonomiska intressen. Till följd av det finns inga avkastningskrav när föreningen lånar ut till sina egna medlemmar, till skillnad från en vanlig bank. Föreningen behöver emellertid en kapitalbas för att kunna låna ut pengar, och det är därför ni måste bidra med insatser.

Själv skulle jag aldrig befatta mig med detta, primärt på grund av att jag får betydligt bättre avkastning på mitt sparkapital när jag investerar det än om jag skulle ha det inlåst i en kooperativ vänsterutopi.

JAK-banken styrs av en terroristisk ideologi som är ett hot mot vårt civiliserade samhälle.
Man motarbetar den viktigaste av mänskliga rättigheter, rätten att stjäla.
Det som driver vårt samhälle är ju rätten för rika människor att stjäla från fattiga.

Vårt samhälle fungerar ju så att den som är rik går till en (riktig) bank och anmäler
detta och lämnar del av sin förmögenhet där.
Den som är fattig går också till banken och anmäler detta, får använda lite av den rika
människans pengar och ge till en annan (eller samma) rik människa.
När detta är klart får den första rika människan ta av den fattiga människans pengar, så kallad "ränta".

JAK-banken däremot låter den fattiga människan använda den rika människans
pengar utan att den rika får ta av den fattigas, dvs utan ränta.
Detta utgör ett allvarligt mot vårt samhälle då gränsen mellan fattig och rik förstörs.

Naturligtvis är detta något som faller kommunister och islamistiska terrorister i
smaken då Koranen säger:

الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لاَ يَقُومُونَ إِلاَّ كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا فَمَن جَاءهُ مَوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّهِ فَانتَهَىَ فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُوْلَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ

Föga förvånande används JAK-banken flitigt av dessa kommunister och islamistiska terrorister.

Så sparar du i JAK-banken kommer dina pengar att användas i kommunistisk
och terroristisk verksamhet.
Lånar du av JAK-banken låter du dig sponsras av kommunister och terrorister.

Säg att jag om ett halvår vill låna två miljoner i JAK. Kan jag låna pengarna efter ett halvårs sparande? Om 15 år när jag betalat av mitt lån, måste jag då spara upp 2 miljoner i JAK banken?

Du måste inte spara innan du lånar.

Läs om sparpoäng och eftersparande: http://jak.se/sites/default/files/spara_och_lana/dokument/fa_ut_efterspar.pdf

(Skandiabanken)
Jag lånar 2 milj

Min kontantinsats är 300.000 kr

Ränta 5,19%

Jag betalar av på 30 år

Skandiabanken
Bottenlån:
1 700 000 kr

5,19 %
Räntekostnad/månad: 7 353 kr
Amortering: 4 722 kr

Den totala kostnaden för mitt hus efter 30 år är 4.347.000kr alltså har banken tagit lite mer än ett hus i avgift (1,55) utöver det huset faktiskt kostade.

Detta skulle betyda att då jag är 70 år har jag 2,3 milj mer på mitt konto än vad personen som använde Skandiabanken gjorde?

Sen är ju ett lån hos banken avdragsgilt eller hur man säger men inte hos JAK kanske? Detta borde kunna påverka en hel del.

Jag ska till min bank SEB i morgon skall bli intressant att se hur dom räknar sig ur detta.

edit:
I JAK får du ingen ersättning (ränta) på ditt sparande och du betalar ingen ersättning till spararna (ränta) för de lån du tar. Däremot betalar du en lånekostnad som skall täcka JAK:s administrativa kostnader. Lånekostnaden är 3% på aktuell skuld för lån med säkerhet och 4,5% för lån utan säkerhet. Modellen är ny från den 1 januari 2011. Tidigare räknade vi med 1,5% på ursprungsskulden per år

Last edited:
Förklara gärna vad du menar.

Så gott jag kan...

Har bara tittat flyktigt på deras sida men en bekant med trasslig ekonomi begagnade sig av deras "koncept". Personen hade svårt att hålla i sina pengar, impulsiv, alltför hjälpsam och med svårigheter att se ekonomiska konsekvenser i framtiden. På det här viset kunde x sanera sina skulder och få en trygg slant till pensionen, att lånat är villkorat mot ett sparande är bra för tydligheten. Vet att man kan få bättre avkastning på pengarna på annat sätt men här tyckte jag det funkade. Alltså:

-Få stopp på ökande kostnader och skulder,
-bygga en buffert (som går att förhandla om om det kniper),
-som sagts pengar till pensionen, detta med en dräglig levnadsstandard i behåll.

Detta handlade ju dock bara om en eller ett par hundratusingar.

Låna till boende......njae.

Såg i ditt editerade inlägg längre ner att de marknadsanpassat sig och höjt "kostnaden". Inte helt oväntat, men tilläggas bör att den kostnaden är nog avdragsgill enligt samma princip som låneränta om jag inte har helt fel för mig.

Rör ju inte ditt ärende riktigt men det är nog mest denna modell jag tycker funkar. Kommentaren om alternativa typer handlar mer om deras cykelprofil... Sen kan man väl välkomna alternativ till de traditionella bankernas ränte- och kostnadstrixande. Tydligare?

Så sparar du i JAK-banken kommer dina pengar att användas i kommunistisk
och terroristisk verksamhet.
Lånar du av JAK-banken låter du dig sponsras av kommunister och terrorister.

Jag tar för givet att du sparar/lånar här :3freak

"I JAK får du ingen ersättning (ränta) på ditt sparande och du betalar ingen ersättning till spararna (ränta) för de lån du tar. Däremot betalar du en lånekostnad som skall täcka JAK:s administrativa kostnader. Lånekostnaden är 3% på aktuell skuld för lån med säkerhet och 4,5% för lån utan säkerhet. Modellen är ny från den 1 januari 2011. Tidigare räknade vi med 1,5% på ursprungsskulden per år"

De har alltså hittat på en annan formulering för att ta betalt :va
Vore det så jävla bra så skulle fler använda det, och du vet vad man säger? Låter det för bra för att vara sant så är det också det.

Jag tar för givet att du sparar/lånar här :3freak

"I JAK får du ingen ersättning (ränta) på ditt sparande och du betalar ingen ersättning till spararna (ränta) för de lån du tar. Däremot betalar du en lånekostnad som skall täcka JAK:s administrativa kostnader. Lånekostnaden är 3% på aktuell skuld för lån med säkerhet och 4,5% för lån utan säkerhet. Modellen är ny från den 1 januari 2011. Tidigare räknade vi med 1,5% på ursprungsskulden per år"

De har alltså hittat på en annan formulering för att ta betalt :va
Vore det så jävla bra så skulle fler använda det, och du vet vad man säger? Låter det för bra för att vara sant så är det också det.

Du borde ta färre saker för givet.
JAK är en kooperativ medlemsbank.
På deras websida står det hur det fungerar.

Min fråga till JAK:
Om jag lånar 1000kr av er för att köpa ett hus
Så betalar jag ca 3%"avgift" på dessa 1000kr
När jag betalat av ca 1,03*1000= 1030kr så behöver jag inte betala "avgiften" längre
Utan behöver bara betala in 1000kr så de står lika länge som de jag lånade

Med andra ord ser slutkalkylen ut såhär

Jag lånar 1000kr
Återbetalar 2030kr
Och får sen tillbaka 1000kr?

Svaret från JAK
Hej!
Jag ska försöka att förklara våra lån för dig. Om jag tar ditt exempel med 1 000 kr.
Du betalar 3% på aktuell skuld i lånekostnad och har du inte sparat tidigare sparar du också i lånet.
Första inbetalningen kan bli så här: 100 kr i amortering, 100 kr eftersparandet och 2:50 kr i lånekostnad= 202:50 kr
Nästa månad betalar du 100 kr i amortering, 100 kr i eftersparande och 2:25 kr i lånekostnad= 202:25 kr
När du betalt färdigt lånet kan du ta ut det du sparat, 1 000 kr.
Har du fler frågor hör gärna av dig.
Vänliga hälsningar
JAK Medlemsbank

Och fördelen med denna bank är exakt vadå?

Det som kan upplevas som en fördel av kommunister (och kanske också av de
muslimska terroristerna) är att när den "vanliga" räntan är 500% (för att rika
människor rättmätigen ska kunna stjäla från fattiga)
carl-bildt4.jpg

så kan de sabotera vårt samhälle genom att låta JAK-banken ha samma
lånekostnader som nu.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back