Bila bort betong

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Ska bygga ut kåken inom kort & har en HEL del gammal jävla betong som ska bort....en stödmur, en trappa från helvetet samt delar av en frihängande balkong.
Allt är i härlig armerad betong från 50-talet..dom sparade inte på krutet på den tiden.....:gnissla

Vad är det enklaste om man ska ge sig på detta helvetesarbete själv? hyra en hilti? eller finns det typ minigrävare med pneumatiska slaghammare?

Vid Ektorp centrum ligger det väl en hyrmaskinsfirma?? Annars har Cramo det mesta.
Gå in o beskriv ditt problem, så har de nog rätt maskin för dig. Ta gärna bilder.

Tack Lasse, helt rätt, det ligger en firma i Ektorp som jag tänkte besöka! :)
Ska dokumentera det hela....det blir ju en del....

Bifogat

• Foto0259.jpg
    Foto0259.jpg
    86.1 KB · Visningar: 714
Last edited:
Där larvar man ju in en Åkerman H12'a

Det ska ju ändå grävas för utbyggnaden antar jag.

Prata med din lokala lastbilscentral om det finns någon.
Min far kör bobcat med hydraulisk bilhammare, och är det inte rena småjobb så är det värt varenda krona att få dit en riktig maskin (med tillhörande expertis) som slår sönder, skopar upp och kör bort skiten.

Jag håller med GuW grävmaskin eller traktorgrävare med hydraulhammare plockar ner det där på ett litet kick.

Muren fixar du nog rätt fort,men trappan....

Jag hade bilmaskin modell "större" och slägga,det tog 4 långa dagar att få ner 8 trappsteg och en avsats på ca 1m2.

Ta dit en grävare ( ingen mini) så plockar han både trappa och mur på ett par timmar.

Kika efter ett närliggande bygg/vägbygge med passande grävmaskin och knata dit och fråga om dom har tid någon kväll,så slipper du kanske undan lite billigare då dom ändå är i närheten.

En normal grävare kostar runt 1500-2000 i timmen.

Där larvar man ju in en Åkerman H12'a

Det ska ju ändå grävas för utbyggnaden antar jag.

Fjolla!

Jag såg en EC700 live i veckan (4,2M3 i skopvolym)

Bifogat

• ce700.jpg
    ce700.jpg
    62.4 KB · Visningar: 413
Last edited:
Äsch, en 905:a, en back öl och en stor vinkelkap så har du grejat det där på en förmiddag. Ok då, kanske två...
Det jobbigaste momentet är att köra bort skiten :(

haha vanligt misstag att säga "störst är bäst".. jag håller själv på med grävare och det är nog inga problem för dig att bila ner det där med en 5tons maskin (aka minigrävare). Smidigare och det förstör mindre, samt är billigare att köra, transportera samt hyra eller vad man nu vill göra. :)

Om du nu (vilket vore jefligt korkat) får för dig att handjaga bort allt det där så hyr ett par handskar ämnade för ändamålet också, nej, inget skämt.

haha vanligt misstag att säga "störst är bäst".. jag håller själv på med grävare och det är nog inga problem för dig att bila ner det där med en 5tons maskin (aka minigrävare). Smidigare och det förstör mindre, samt är billigare att köra, transportera samt hyra eller vad man nu vill göra. :)

Större är manligare, jag menar hur manlig känner man sig i en liten Tohatsu när man kan köra en gammal Bröyt?

Om du nu (vilket vore jefligt korkat) får för dig att handjaga bort allt det där så hyr ett par handskar ämnade för ändamålet också, nej, inget skämt.

Eller så kan man hyra ett par nya händer aka polacker :hihi Men du får isf stå vakt vid dit hus annars är väll alltihopa en krater efter ett par timmar. :näsblod

Större är manligare, jag menar hur manlig känner man sig i en liten Tohatsu när man kan köra en gammal Bröyt?

Vet vad du menar, men i dom förhållandena vi har är det rätt kul att ha mindre maskiner och skit och lyckas med jobb inga andra gör för dom inte har kunskap eller material för att utföra jobbet! :yoparty

Sen har vi en H16 på våran tipp som lurvar runt :) Den har faktiskt en liten björk växandes på motvikten bak... helt sinnesjukt hur den kan växa där :D Förra sommaren och våren hade den löv, och nu under den här våren har den små skott :) Ska ta en bild å lägga upp så ni tror mig :hihi

Jag bilade bort 50x60 cm och lite över 1dmtjockt lager armerad betong i helgen med en Hilti 706 (tror jag den hette). Bara den lilla plätten tog närmare två timmar och svetten lackade som om jag varit ute och sprungit. Nämnas bör väl att det var första gången jag bilade och att någon mer erfaren säkert hade gjort det snabbare. Men efter den erfarenheten skulle jag inte ge mig på den trappen med något handjagat!

Jag håller med GuW grävmaskin eller traktorgrävare med hydraulhammare plockar ner det där på ett litet kick.

Det går att göra ganska stor skada utan hydraulhammare också.
Har själv grävt bort betongkonstruktioner med en vanlig liten H9a.
Men skall man ge sig på grejor som sitter fast i en byggnad, så är det bättre att slå sönder dem först.
Man kan få med sig lite för mycket annars.
Inte jag, en kompis kompis...

Ska du hyra en bilmaskin fråga efter Hiltis nya stormaskin som ersatte 905:an den heter 1000 nånting. Bilade med den flera timmar och kände ingenting och så är den ganska lätt.
Men det kommer ju ta sin tid det där =)

//Jeppe

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back