Grafikkortsproblem GTX 570 oc

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tjing!

Köpade ett nytt grafikkort, men tycker det nästan blivit sämre än innan.

Gamla var ett 4890 1GB & nya ett GTX 570 oc, kan det vara minnen och processor som inte hinner med? :va

Har en Amd Athlon x4 630 på 2.8ghz, men mammaplanket (med uråldriga DDR2) stödjer bara 800mhz på minnena?

Det är nog tyvärr så att resten av din burk också behöver sig en uppgradering för att kunna utnyttja det nya grafikkortet.

En stor fördel är ju dock att du kan njuta av DX11 med det nya kortet :)

Kan va så att grafik kort behöver lite styrka från datan för o unyttjas fullt?
jag köpte processor tillsammans med grafik kort och den tog 1 g RAM minne för o fungera perfekt :)

(gissning kan inte alls mycket om datorer)

Kan tillägga, 6GB ram & win7 64bitars om det spelar Roland :)

Vad är det exakt du gör när du tycker det går långsammare nu, mot med gamla kortet?

Mja, kör tex Battlefield BC2 med lägsta nivån på allt krimskrams, körde förut på medium utan problem, tycker jag borde kunna maxa allt? :va

Edit:
Fått allt från 3100-4100p på 3D Mark 11, enligt tester jag sett på nätet så borde den siffran vara runt 5700p.

Mja, kör tex Battlefield BC2 med lägsta nivån på allt krimskrams, körde förut på medium utan problem, tycker jag borde kunna maxa allt? :va

Edit:
Fått allt från 3100-4100p på 3D Mark 11, enligt tester jag sett på nätet så borde den siffran vara runt 5700p.

Vad händer ifall du ställer upp det på medium då? Jag kör BC2 med allt på högsta och har konstant 60fps. Jag har ett vanligt GTX 570 och en 2500K i 4,5ghz samt 16gb ram dock.

Ska prova och köra 3dmark11 och se vad jag får för att jämföra.

Vad händer ifall du ställer upp det på medium då? Jag kör BC2 med allt på högsta och har konstant 60fps. Jag har ett vanligt GTX 570 och en 2500K i 4,5ghz samt 16gb ram dock.

Ska prova och köra 3dmark11 och se vad jag får för att jämföra.

Vilken driver kör du? Kör själv på senaste betan, kanske dumt? :va

Sen hade jag ett jävelusiskt problem med att få spelet att funka med Directx över 9, så tvingar den att köra 9an, kanske har med saken att göra?

Installerade battlefield med ATI-kortet, tror du det är vettigt att installera om spelet? :va

Jag tror det är vettigt att köra någon form utav "driver sweeper" på din dator för att få bort allt vad äldre drivrutiner heter då du gått över från det röda till det gröna laget.
Nog för att din mediokra processor samt mammaplanka flaskar ditt grafikkort en aning men bättre resultat än vad du har fått borde du få.
Sen att köra med en BETA istället för en stabil utprovad drivrutin kanske inte är det bästa i början.

Men öppna börsen och handla en i5 2500K med lämplig mammaplanka som pallar CF eller SLI och 1600 minnen till det!!!

Jag tror det är vettigt att köra någon form utav "driver sweeper" på din dator för att få bort allt vad äldre drivrutiner heter då du gått över från det röda till det gröna laget.
Nog för att din mediokra processor samt mammaplanka flaskar ditt grafikkort en aning men bättre resultat än vad du har fått borde du få.
Sen att köra med en BETA istället för en stabil utprovad drivrutin kanske inte är det bästa i början.

Men öppna börsen och handla en i5 2500K med lämplig mammaplanka som pallar CF eller SLI och 1600 minnen till det!!!

Mjo, provade Gigabytes orginaldrivisar först, sen senaste vanliga, sist beta.

Men nått är skumt, 3D Mark påstår titt som tätt att jag inte har Directx 11 utan 10_1. Driver sweeper har jag kört, men kanske skulle prova senaste ok-drivisarna efter istället för beta.

Vill inte lägga mer slant på burken innan hojsäsongen är över, blir en i7a i höst :)

Men öppna börsen och handla en i5 2500K med lämplig mammaplanka som pallar CF eller SLI och 1600 minnen till det!!![/QUOTE]

Risk att det behövs ett kraftigare nätaggregat också.

Mjo, provade Gigabytes orginaldrivisar först, sen senaste vanliga, sist beta.

Men nått är skumt, 3D Mark påstår titt som tätt att jag inte har Directx 11 utan 10_1. Driver sweeper har jag kört, men kanske skulle prova senaste ok-drivisarna efter istället för beta.

Vill inte lägga mer slant på burken innan hojsäsongen är över, blir en i7a i höst :)

Körde Driver Sweeper (2.9) igen, och installerade sista godkända versionen (WQL?), men 3D Mark 11 påstår återigen att jag bara har Direktx 10_1 ?

Börjar bli lite frustrerad :)

Körde Driver Sweeper (2.9) igen, och installerade sista godkända versionen (WQL?), men 3D Mark 11 påstår återigen att jag bara har Direktx 10_1 ?

Börjar bli lite frustrerad :)

När jag nyligen bytte från ATI-kort till Nvidia så gjorde jag följande:
(ATI 4870 ==> Geforce GTX 560 TI)

1 Startade dator i felsäkert läge.
2 Körde Driver Sweeper.
3 Startade om dator och hämtade senaste version av drivrutiner och installerade detta.

Dator fungerade perfekt.

Men även efter detta hittade jag några processer från ATI men dom tog jag bort manuellt. Märkte ingen skillnad efter denna åtgärd.

Svågern gjorde ett liknande byte och fick lite problem.

För hans del var det att nätagget inte orkade med. Ett 570 använder ju nästan 400W vid max belastning.

När jag nyligen bytte från ATI-kort till Nvidia så gjorde jag följande:
(ATI 4870 ==> Geforce GTX 560 TI)

1 Startade dator i felsäkert läge.
2 Körde Driver Sweeper.
3 Startade om dator och hämtade senaste version av drivrutiner och installerade detta.

Dator fungerade perfekt.

Men även efter detta hittade jag några processer från ATI men dom tog jag bort manuellt. Märkte ingen skillnad efter denna åtgärd.

Körde som dig nu, nu funkar Directx 11 iaf, men resultaten är rätt kassa.

Får nog ge upp tills det sitter ny processor i den.

Svågern gjorde ett liknande byte och fick lite problem.

För hans del var det att nätagget inte orkade med. Ett 570 använder ju nästan 400W vid max belastning.

Har ett 650w Corsair, borde räcka tycker jag? :va

Last edited:
Ett 570 använder ju nästan 400W vid max belastning.
Nog för att Nvidia är kända för att vara törstiga, men riktigt så illa är det inte.
Ett komplett system med Intel Core i7 975 @ 3,8 GHz drar ca. 320W vid full last. Kan förstås variera en del beroende på nivån av överklockning etc. men kortet i sig kommer inte ens nära 400W.

xibalba
Städa bort gamla ATI drivisar med t.ex driversweper, gör sedan en ominstallation av nvidia drivisar och ev. spelet.

xibalba
Städa bort gamla ATI drivisar med t.ex driversweper, gör sedan en ominstallation av nvidia drivisar och ev. spelet.

Gjort allt utom att installera om spelet, men lade märke till en grejj nu.

Steamhelvetet har ju AMD driver update installerat, så skiten tankar ju in nya ATI drivisar hela tiden, hur fan blir jag av med det? :va

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt