Detta såg ju inte så lovande ut :(

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Vi får se.
Sitter och funderar på om jag i framtiden skulle kunna uppdatera mitt KK den dagen jag fixar mitt fulla mc-kort i Irland.

http://www.korkortsportalen.se/jag-har-korkort/fornyelse/nytt-korkort-fran-utlandet/

Om du är permanent bosatt* i en annan stat än Sverige, inom EES** – Europeiska ekonomiska samarbetsområdet – får du inte förnya ditt svenska körkort i Sverige. Det ska istället ersättas av ett körkort i det land du är permanent bosatt.

:mad:

Detta innebär att jag då har ett Irländskt mc-kort och ett Svenskt bilkörkort. :död

Den där länken muppade ur. Och jag vill inte byta mitt Svenska till irländskt.

Dom har poäng-system i det här landet. Min förhoppning var att byta ut ev. mckort till Svenskt KK och på så sätt slippa undan poängsystemet. :hihi

Poäng systemet funkar som så att t ex köra utan bälte är 2 poäng. Samlar man på sig (tror det är) 12 poäng på ett år så ryker kortet.

Mer här.

Kan enskild fortkörning ge 12+ poäng?

Nu är detta något jag enbart hört ryktes-mässigt, så sanningshalten kan variera.

Men att inte stoppa för polismans tecken ger 2 poäng (stannar du inte så blir det automatiskt 4)

Vilket som. Killen blåser förbi en poliskontroll på motorvägen. han hävdade att han inte såg polisen, :rolleyes:

När han upptäcker att nåt inte är rätt och närmar sig nästa tillkallade patrull, så kör an en rövare och försöker smita.

Totalt passerar han 3 poliskontroller i hastighet långt över den tillåtna hastigheten 120km/h innan han lyckas fippla till det och klota lagom i höjd med patrull nr 4.

Enligt utlåtande så var det inte hans vårdslösa beteende som var orsaken till att han blev av med kortet, utan den ackumulerade poäng-samlingen han lyckades dra på sig.

Så låt säga att det är 4 poäng och 80 euro böter, så var det 3*4 poäng samt 3*80 euro i böter.

Edit: Fel av mig
Failure to stop when required by a member of the Gards Siochana,
Penalty Points on Conviction: 5

Last edited:
Failure to stop when required by a member of the Gards Siochana,
Penalty Points on Conviction: 5
Hur är det med en enskild fortkörning då?

Och kan man inte jobba bort ett par poäng genom att gå extra kurser i trafiksäkerhet eller något sånt?

Enskild fortkörning (med erkännande på plats) är 2 poäng och 80 euro böter tror jag. Sen beror det garanterat på hur många förseelser dom kan baka in i det.

Tror inte Irland har samma system som UK, med att gå kurs istället för fixed penalty fine.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt