Bluff-faktura

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Frugan har fått påringning från erkända apbolaget 121.nu och de har nu skickat en faktura på något hon inte beställt. Kommer bestrida den, men då de har överlåtit fordran till ett finansbolag undrar jag vart bestridan ska skickas? Till finansbolaget eller 121.nu?

Till finansbolaget.

Mina svärföräldrar (85 och 90 bast) råkade ut för en liknande episod.
Hotfulla brev som väl är ämnade att skrämma folk till att betala.

Inkassoföretaget som tagit över fordran visade sig dock vara ganska civiliserade.
Det material dom hade för att styrka något slags ingånget avtal visade
sig vara rent nonsens så skulden avskrevs tämligen omgående,

Last edited:
Om du bestrider fakturan kan den inte gå vidare till inkasso utan prövning!
Förmodligen avskrivs det direkt.

Jag har råkat ut för liknande och efter några samtal till fakturaköparna så skickade jag bara in fakturan med en bestridan och en vecka senare fick jag brev om att det var avskrivet.

Har dock ett annat ärende av liknande art som jag har bråkat om i över 10 år och från början var "skulden" 500:-, den är nu uppe i en bit över 5000:- sist jag orkade kolla :D
Dock inget de kan skicka till Kronofogden så den lär fortsätta ticka på tills någon tröttnar, och det blir inte jag.

Jag hade samma problem för ett par veckor sedan, och det löste väldigt enkelt. Jag ringde helt enkelt "min" kontaktperson på inkassoföretaget och berättade att detta var bluff. De tog det på största allvar eftersom de trots allt försöker (förhoppningsvis) driva en seriös verksamhet.

Fick ett samtal ett par timmar senare där de berättade att de inte kommer att driva in skulden, eftersom min historia stämde.

Ringde sedan bluffarna och berättade att deras inkassoföretag inte kommer att ta i detta med tång (bara för att det var kul:D). Klart!

Ibland behöver man alltså inte ens bestrida fakturan.

Senaste nytt:

Vi bestred fakturan skriftligen i november, till finansbolaget och hörde inget mer. Förrän idag! När en betalningspåminnelse från 121 dimper ner i brevlådan, där de hävdar att de upprepade gånger har skickat påminnelser (lögn) och kommer skicka ärendet till inkasso om betalning inte sker inom 10 dagar.

Vi ringer finansbolaget som meddelar att de fått bestridan i november och att ärendet stoppats hos dem redan då.

Nu kommer vi faxa in en kopia på betalningspåminnelsen till finansbolaget, som erkände att det "började bli några nu" som råkat ut för 121.

Ring 121 och be om namn på affärsansvarig så du vet vem du skall Polisanmäla angående falska fakturan. Borde få dem att öppna ögonen iallafall.. :D

Skriv en egen faktura där du specar vad mycket tid och vilka kostnader du haft i detta ärende och skicka till dom,betalning inom 8dagar annars går det vidare till inkasso.

Har gjort detta mot ett bolag som sålde tvättmedel på liknande sätt med mycket gott resultat,alla krav avskrevs mot att jag makulerade min faktura. :)

Henrik

Senaste nytt:

Vi bestred fakturan skriftligen i november, till finansbolaget och hörde inget mer. Förrän idag! När en betalningspåminnelse från 121 dimper ner i brevlådan, där de hävdar att de upprepade gånger har skickat påminnelser (lögn) och kommer skicka ärendet till inkasso om betalning inte sker inom 10 dagar.

Vi ringer finansbolaget som meddelar att de fått bestridan i november och att ärendet stoppats hos dem redan då.

Nu kommer vi faxa in en kopia på betalningspåminnelsen till finansbolaget, som erkände att det "började bli några nu" som råkat ut för 121.

Lite ovanligt förfarande att överlämna till finansbolaget för att sen själv skicka påminnelsen på fakturan.

Ring 121 och be om namn på affärsansvarig så du vet vem du skall Polisanmäla angående falska fakturan. Borde få dem att öppna ögonen iallafall.. :D

..och får Polisen in ett x antal anmälningar att 121 skickar luftfakturor är chansen stor att ärendet får prioritet.

Vi har ingen som helst lust att tala med någon på 121, då vi inte vill riskera att bli inspelade. Så all ev korrespondens med dom kommer ske skriftligt.

Jag fick ett samtal ifrån en av deras säljare förra veckan.
Helt plötsigt så skulle det kosta 2900kr/år att fortsätta.
Fortsätta vad?? frågade jag.
Ditt avtal med oss!
Dom påstår att jag för 1 eller 2 år'sedan har ingått ett GRATIS prov abonemang hos dem och nu ska detta förlängas, jag bad henne att dra åt HE----E.

Skriv en egen faktura där du specar vad mycket tid och vilka kostnader du haft i detta ärende och skicka till dom,betalning inom 8dagar annars går det vidare till inkasso.

Har gjort detta mot ett bolag som sålde tvättmedel på liknande sätt med mycket gott resultat,alla krav avskrevs mot att jag makulerade min faktura. :)

Henrik

Driver du ett företag eller har du gjort det som privatperson?

Coolt gjort hur som helst. :)

Vi har ingen som helst lust att tala med någon på 121, då vi inte vill riskera att bli inspelade. Så all ev korrespondens med dom kommer ske skriftligt.

Man kan ju alltid själv också spela in. Sänker ju trovärdigheten ordentligt hos motparten ifall vissa delar av två inspelningar stämmer, men den du kan uppvisa är ett antal minuter längre utan mystiska klippningar.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back