Nybörjartips?!

jaded2

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Yamaha r6 2006
Hejsan.
Min kille har rätt nyligen köpt en sporthoj år mig, Yamaha r6 2006. Grejen är att jag tidigare endast kört cross och är helt grön vad gäller sporthojar. Någon som har bra tips att dela med sig av och vad man ska tänka på om man är ny och ska ut på vägarna =P

/Jaded2

Se upp med:

1. Andra trafikanter
2. Grus på vägen
3. Kalla däck
4. Övertro på dig själv
5. Kompistryck vid gruppkörningar. Håll ditt eget tempo.

Fyll på....

kalla däck är det som folk underskattar minst på sporthoj. Däck som behöver ganska höga arbetstemperaturer för att fungera som de ska, och som är hala när det e kallt. Man får lätt släpp vid gasavslag under lutning, släpp vid gaspådrag. en sak till, MX-folk brukar använda bakbromsen, på sporthoj använder man det bara som stöd, 90% av bromsverkan ska läggas på frambromsen

kör aldrig om en bil som kan svänga vänster, du kommer förr eller senare garanterat uppleva nån som varken tittar eller blinkar men helt plötsligt ska svänga av om det så bara är in på en skogväg.

räkna med att alla bilister har noll respekt för dig och inte sett dig, gå en
smc kurs på bana och ta det easy över brunnslock, vita linjer och överallt precis i början på ett regn, mkt halt.

Last edited:
försiktighet och bromsberedskap när mötande bilar kan svänga vänster framför dig.
Håll till höger när du kör över ett krön. Mötande bil kan tänkas komma in på din vägbana.
Tror du inte att du klarar kurvan, luta hojen mer och gasa. Jag gjorde inte det, och körde in i ett träd. Läxa lärd.

Man får vara lite mer uppmärksam på påfarter.. ofta kan bilar tro att man är en moppe och kör ut framför en.

Var även uppmärksam i rondeller.
Även här tror bilisterna att du är en moppe och visar därmed 0 hänsyn och dundrar rätt in i rondellen framför en eller nästan så de kör på en från sidan.

Man får vara lite mer uppmärksam på påfarter.. ofta kan bilar tro att man är en moppe och kör ut framför en.

Även här tror bilisterna att du är en moppe och visar därmed 0 hänsyn och dundrar rätt in i rondellen framför en eller nästan så de kör på en från sidan.
Det där gäller inte bara påfarter och rondeller, det där gäller alltid! Bilister förutsätter alltid att alla tvåhjulingar dom möter är mopeder så att dom kan göra just det dom vill. Ofta hinner dom iofs krocka med mopederna också, eftersom dom förutsatte att mopeden står still :huvet

Till TS, går det för fort i en kurva, bromsa inte, gasa, då undviker du att få för mycket vikt på framhjulet och gå omkull, och titta inte på det farliga diket utan dit du ska, man hamnar alltid där man tittar!

instämmer. Framförallt äldre kvinnor har en tendens att köra ut framför en i rondeller, eller tränga in en mot rondellens mitt då de glider in på den inre körbanan utan att titta vad som finns där.

Var även uppmärksam i villakvarter, där folk kör på "känn" för att det e "deras" gata, och inget kommer från höger "någonsin".

Om du inte kan stegra eller gå upp på framhjulet, använd inte din R6:a som övningshoj till detta, det blir kostsamt i längden :gnissla

Ta bankurser! Nu! Förutom att det är skitkul så kommer du att lära känna dig själv och din hoj på ett sätt som du inte kommer i närheten av på gatan.:tummenupp

Se upp med:

1. Andra trafikanter
2. Grus på vägen
3. Kalla däck
4. Övertro på dig själv
5. Kompistryck vid gruppkörningar. Håll ditt eget tempo.

Fyll på....

Tackar för tipsen ska ta med dom i bakhuvudet när jag ska köra :)

Tackar för tipsen ska ta med dom i bakhuvudet när jag ska köra :)

Och ta det med folk ser dig som moped riktigt seriöst, körde på en huvudled idag och en bil körde ut halvägs på vägen (skulle över på andra sidan) och såg inte mig så ja var ända inne på vita linjen med däcken och bilen bromsade in en meter halvmeter från sidan av mig, (han prata även i telefon) kom precis undan med höjd puls

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back