Är du en superhjälte?

Haha, jag gör vågen för alla som är lika tuff som du. :hihi:hihi

Jag kan förstå att du tror det, men jag gör det inte för att verka tuff.

Jag är bara trött på folk som fokuserar på fel saker och tror att dom är duktiga för att dom sitter i mörkret i en timma.

Efter mitt senaste inlägg igår drog jag hem till en polare.
Trodde först att han inte var hemma, för det var mörkt i hela huset.
Men han satt där och kollade på körslaget i skenet av en massa stearinljus och hade Earth hour.

Oj va duktig han är tänker ni nu, och stor kuk har han säkert också eller?

Detta är samma kille som jag skäller mest på, han är otrolig på att grisa ner naturen/miljön, han kan slänga skit lite varstans speciellt i havet för det mesta sjunker ju ändå.

Jag är trött på att miljödebatten handlar om koldioxid enbart.

Jag köper el som bara kommer från vindkraft. Lite dyrare men det känns bra. En pyttelite uppoffring som förhoppningsvis gör en pytteliten nytta.

Här hemma är det mörkt och mysigt :D

En pytteliten uppoffring???
Dom är ju förfan bortåt 150 meter höga, med en proppeller på bortåt 100 meter i vingspann.
sen skall det byggas ett helvetiskt stort fundament som den skall stå på.
Och glöm inte att du även behöver en väg som skall vara dimensionerad för 120 ton.
Fint inslag i naturen.

Och ström ger dom ju knappt heller.
Läste i Vi i villa tidningen att snurrorna i sverige räcker tydligen för att driva våra hemelektronik prylar när dom är avstängda på standby :rolleyes:

tur att vi har lite kärnkraft om du faktiskt vill titta på tvn påslagen.

/Dan

Last edited:
Jag satt med barna i stearinljusens sken och vi hade det ovanligt mysigt och talade om miljöförstöring, elförbrukning...

:lol Jo, för stearinljus framställs ju helt utan el eller annan energi som förstör miljön. Måste säga att dom raderna gav mig dagens skratt...

Sen ger jag dig en tumme upp för att du tog dig tid för barnen. :tummenupp

:lol Jo, för stearinljus framställs ju helt utan el eller annan energi som förstör miljön. Måste säga att dom raderna gav mig dagens skratt...

Sen ger jag dig en tumme upp för att du tog dig tid för barnen. :tummenupp

Therefore, for every candle that is burned to replace electric lighting during Earth Hour, greenhouse gas emissions over the course of the one hour are increased by 9.6 g of carbon dioxide.
If the light output from a 40 W light bulb was to be completely replaced by candles, this will lead to the emission of an extra 295 grams of carbon dioxide per over simply using the electric lights - if the equivalent of one thousand 40 W bulbs are replaced by candles, that’s an extra 295 kilograms of emitted.

In places where a greater proportion of the electricity supply is generated by nuclear energy or hydroelectricity, this increase in greenhouse gas emissions is even larger.

http://enochthered.wordpress.com/2008/03/31/earth-hour-candles-and-carbon/

Last edited:
Jag kan förstå att du tror det, men jag gör det inte för att verka tuff.

Jag är bara trött på folk som fokuserar på fel saker och tror att dom är duktiga för att dom sitter i mörkret i en timma.

Efter mitt senaste inlägg igår drog jag hem till en polare.
Trodde först att han inte var hemma, för det var mörkt i hela huset.
Men han satt där och kollade på körslaget i skenet av en massa stearinljus och hade Earth hour.

Oj va duktig han är tänker ni nu, och stor kuk har han säkert också eller?

Detta är samma kille som jag skäller mest på, han är otrolig på att grisa ner naturen/miljön, han kan slänga skit lite varstans speciellt i havet för det mesta sjunker ju ändå.

Jag är trött på att miljödebatten handlar om koldioxid enbart.

Det handlar om evolution och att vi förbrukar mer än jorden kan producera och då havererar systemet. Men många tycker ju som du och även jag i mellanåt, men sanningen finns där ute vare säg vi vill det eller inte.
Jordens undergång börjar med ett krig i Afrika säger domedagsprofeterna. :)

Det handlar om evolution och att vi förbrukar mer än jorden kan producera och då havererar systemet. Men många tycker ju som du och även jag i mellanåt, men sanningen finns där ute vare säg vi vill det eller inte.
Jordens undergång börjar med ett krig i Afrika säger domedagsprofeterna. :)

Så vi skall börja vara oroliga på riktigt när dom börjar kriga i afrika.:D

.

/Dan

håller med.

Och tittar man på FB t.ex. så de som släckte och kände sig duktiga är samma pantade döda fiskar som skickar vidare spam, kopierar statusar om utsatta barn/stackars mammor/u name it.

:hejokunskap

Såna här kampanjer betyder mycket. Inte i antal insparade kilowatt men i den bemärkelsen att miljöorganisationer får utrymme i media för att tala om viktiga frågor. Det är ett sätt att informera och skapa opinion, hitta nya sätt att engagera folk i miljöfrågor och få oss att tänka till lite över hur vi slösar med energin.
Ett exempel: om earth hour genom kampanjen väcker människors intresse och lyckas få hundratusen personer att anmäla sig med en mailadress på hemsidan så har man helt plötsligt en enorm "kunddatabas" som man i flera år framöver kan bearbeta i opinionsfrågor eller i hur man bäst sparar el. Det är en enorm tillgång.

Varje gång en sån här fråga dyker upp så kommer också motvalsarna; jag tänker inte bara skita i att släcka, jag tänker minsann vara tuffelituffast och TÄNDA mina lampor. WOW liksom, vilket oerhört mod! Ni måste ha jeTtemycke hår på bröstet!

Faktiskt inte så konstigt, det finns galor för ta mig fan allt möjligt!
Snart kommer väl galan för de bortglömda galorna. :död

Missförstå mig rätt, om detta kan få folk att tänka på miljön mer än en dag så är ju det kanon... Men för mig så är det som kanelbulledagen/semmeldagen/wienerbrödsdagen/pannkaksdagen/våffeldagen/jordtimmesdagen/avsugningsdagen/mcdagen/... Ja, du kanske förstår vad jag menar. ;)

Nee. Jag sket blankt i det.

Gottade mig i tv soffan med taklampa OCH bordslampan tänd!!!11:halshuggaihelvete

Schysst att en hockeymatch kan påverka mer än en miljömanifestation :hihi

Jag såg en dokumentär från England, när slutsignalen i fotbollen blåses, då klickar miljontals thékokare igång samtidigt och stängs av relativt samtidigt några minuter senare, det orsakar enorma strömsprång i nätet och kräver extrabemanning på alla reglerstationer...

Jag såg en dokumentär från England, när slutsignalen i fotbollen blåses, då klickar miljontals thékokare igång samtidigt och stängs av relativt samtidigt några minuter senare, det orsakar enorma strömsprång i nätet och kräver extrabemanning på alla reglerstationer...
Men det är england det, har dom samma koll på el som på rörkrökerierna blir man ju inte förvånad :gnissla
Fast slutsatsen måste ju bli att det är fotbollen som ställer till det och slutligen måste förbjudas :D

En pytteliten uppoffring???
Dom är ju förfan bortåt 150 meter höga, med en proppeller på bortåt 100 meter i vingspann.
sen skall det byggas ett helvetiskt stort fundament som den skall stå på.
Och glöm inte att du även behöver en väg som skall vara dimensionerad för 120 ton.
Fint inslag i naturen.

Och ström ger dom ju knappt heller.
Läste i Vi i villa tidningen att snurrorna i sverige räcker tydligen för att driva våra hemelektronik prylar när dom är avstängda på standby :rolleyes:

tur att vi har lite kärnkraft om du faktiskt vill titta på tvn påslagen.

/Dan

Och kärnkraftverk behöver inga fundament? Vägar? Byggnader? Och strålning är ett fint inslag i naturen?

Äh, om jag nu skall vara lite seriös så förstår jag inte varför man blir så upprörd. Självklart kommer Earth Hour inte förändra världen, men om en liten positiv effekt kan uppnås, vad är då felet? Och det är väl diskussioner likt den som förs i den här tråden som är motivet till att stänga av en timme, att få folk att börja prata om det. Oavsett inställning.

Jag är på inget sätt guds bästa barn, nöjesåker upp massa bensin varje år. Men om jag kan göra något litet som minskar miljöpåverkan, vad är det hemska med det? Är det bättre att ge upp, luta sig tillbaka och säga att alla åtgärder den lilla människan kan göra bara är verklingslösa? Och visst, vindkraftverk är inte vackra, men något skit måste vi hitta på som ersättare för de kraftproducenter vi har idag.

jag försöker dra mitt strå till stacken i alla fall. jag har dragit ut nätkabeln ur bärbara och kör på batterierna nu, å i ljusväg kör jag på ficklampor. känns bra att man gör nåt för miljön.
:angel

Själv drog jag igång bensinkraftverket och körde mina lampor på det.

Skönt att kunna visa världen att man bryr sig :tummenupp

Och kärnkraftverk behöver inga fundament? Vägar? Byggnader? Och strålning är ett fint inslag i naturen?

Jo givetvis kräver även kärnkraftverk byggnationer men du kan väl försöka räkna ut själv hur många tusen vindkraftsverk som behövs för att ersätta t.ex. Ringhals med sina 4 reaktorer. (3 550 MW enligt Wikipedia)
Glöm inte att den genomsnittliga effekten på ett vindkraftverk är Kanske 20-30 procent av max möjliga. Du kan ju forska själv på det om du vill men säg att ett stort verk ger runt 3 MW vid 100 procent.

Tillsist så är jag personligen mycket mer rädd för att få ett rotorblad i skallen än strålning från svenska kärnkraftverk.

:hejokunskap

Såna här kampanjer betyder mycket. Inte i antal insparade kilowatt men i den bemärkelsen att miljöorganisationer får utrymme i media för att tala om viktiga frågor. Det är ett sätt att informera och skapa opinion, hitta nya sätt att engagera folk i miljöfrågor och få oss att tänka till lite över hur vi slösar med energin.
Ett exempel: om earth hour genom kampanjen väcker människors intresse och lyckas få hundratusen personer att anmäla sig med en mailadress på hemsidan så har man helt plötsligt en enorm "kunddatabas" som man i flera år framöver kan bearbeta i opinionsfrågor eller i hur man bäst sparar el. Det är en enorm tillgång.

Varje gång en sån här fråga dyker upp så kommer också motvalsarna; jag tänker inte bara skita i att släcka, jag tänker minsann vara tuffelituffast och TÄNDA mina lampor. WOW liksom, vilket oerhört mod! Ni måste ha jeTtemycke hår på bröstet!
Du har alltså inte märkt vilka propagandaspridande imbeciller sådana organissationer drar till sig?
Jag blir sugen på att start en ordentlig däckbrand bara för att motverka deras idiotispridande till lättlurade görgottare.
Men det skulle nog vara kontraproduktivt.
Rökmolnet skulle förmodligen sporra folk till att stödja kottplockarmaffian.
Bättre med en meningslös, ineffektiv lampsläckning, så att folk tycker att de dragit sitt strå till stacken och kan ignorera problemet ett år till.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt