Nita kedjan eller köra med lås?

MrH

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2011
Ort
Vika
Hoj
Suzuki GSR, KTM 640, Honda CBR Stunt...
Halloj!

Har sökt utan att hitta något matnyttigt...

Vad har ni för erfarenheter?
Varför det ena och inte de andra?

De ja kan komma på själv är:
- på nitat: måste köpa ett dyrt verktyg och sen få till det rätt, problem att få av den gamla kedjan vid varje byte.

- på kedjelås vet jag inte riktigt utan tror bara:
Kan lossna vid lite hårdare körning(?)
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Ja sökte me?! gick igenom några sidor utan att hitta något :va
Men tack, ska kolla igenom å se ifall man får några svar :tummenupp

Jag har råkat ut för att ett kedjelås släppte i slutet på rakan på Anderstorp. Som tur var hände inget utan kedjan rullade av utan att skada varken mig eller hojen. Då var ändå detta låset nästan helt nytt, rätt monterat och dessutom vaxat för att det inte skulle kunna hända :gnissla

Sen dess kör jag nitat oavsett banhoj eller gathoj.
Man brukar alltid kunna låna ett verktyg och att nita en kedja är inget svårt, bara man tänker först och nitar sen :tummenupp
 

MrH

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2011
Ort
Vika
Hoj
Suzuki GSR, KTM 640, Honda CBR Stunt...
Jag har råkat ut för att ett kedjelås släppte i slutet på rakan på Anderstorp. Som tur var hände inget utan kedjan rullade av utan att skada varken mig eller hojen. Då var ändå detta låset nästan helt nytt, rätt monterat och dessutom vaxat för att det inte skulle kunna hända :gnissla

Sen dess kör jag nitat oavsett banhoj eller gathoj.
Man brukar alltid kunna låna ett verktyg och att nita en kedja är inget svårt, bara man tänker först och nitar sen :tummenupp

Ja de låter ju som något man inte vill vara me om... :död
Ja har nu lås på hojen å de funkat många hundra mil men funderar på att byta till nitat. :va
Ville bara höra lite ris å ros innan....
 

bmwrobban

framhjulsdrivet är oönskat
Gick med
12 Nov 2010
Ort
Kalmar Län
Hoj
-94 Gsxr 750(såld), Gsxr 1000 K5 snabb banhoj (såld), -06 zx10, GsxR 1100 1987
Kör bara med nitat pga. säkerhetsskäl,
har inte provat lås och skulle inte vilja det heller
på en hoj över 400 cc
Jag åkte till en lokal mc handlare där han nitade den,
han var sjysst o tog inget betalt, tog bara 2-3min max.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nitverktyg = 6-800:- ifall man letar lite.
Håller i princip livet ut då man inte byter kedja allt för ofta på vanliga gathojar.

Kan vara en vettig investering även om nu kostnaden är hög.
 

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Värnamo
Hoj
Brutale 1078RR
Nitat alla dagar i veckan! Tycker det är snudd på dumsnålt och köra med cliplås. Inte så roligt när kedjan ryker av och slår sönder antingen motorblocket eller underbenet. Givetvis kan det hända med nitlås med men den risken anser jag är mindre.

/A
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Håller du hastighetsbegränsningen på motorväg 120km/h inga problem med kedjelås. Som jag ser det. Men vid hastigheter över 200km/h så blir centrifugalkraften när kedjelåset passerar drevet på växellådan så stor att låset kan öppna sig. Antag 216km/h dvs 60m/s. Bakdrevet har ungefär 1/3 diameter jämfört med hjulet. Kedjehastighet 60/3=20m/s. Drevet på växellådan har 17 kuggar. Kedjan är 5/8" dvs varje länk är ~16mm lång. Omkrets drev blir 17*16=272mm Radien 272/2/3,14=43,3mm Accelerationen för kedjan när kedjan går runt drevet blir V*V/R allt i m/s och m dvs 20*20/0,0433=9235m/s2
eller 9235/9,81= 940g dvs kraften på kedjelåset blir drygt 900 gånger kedjelåsets vikt.
Jag får en obehaglig känsla av att utsidan på kedjelåset vid passage av drevet kan lätta från spåret i stiftet på grund av centrifugalkraften. På t.ex. Anderstorp. Så jag nitar.
Hade det varit en enduro eller trialhoj, kedjelås funkar utan problem. Pga lägre kedjehastighet. Vid 108km/h blir det i exemplet ovan bara ungefär 235g.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Nita!! Kedjeverktyg på Biltema 799:-. Funkar kanon:tummenupp
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Det är ju bättre med nitat MEN hade det varit mycket farligare med kedjelås så hade det funnits något kedjetillverkare som vågat sälja kedjor med lås.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Kört med lås i 25 år och aldrig haft problem så jag förstår inte problemet. Iofs inga effektstarka hojar men i alla fall. Finns det bara kedja med nit så får det bli en sådan vid nästa byte annars fortsätter jag gärna med lås.
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Köp både och.
Sätt dit med clips, åk till lokala mc-meken o be dem nita kedjan (kostar typ en kanellängd eller så).
Du får det rätt gjort (om det inte är de lokala klåparna...) och du slipper fixa verktyg själv.

Alternativt beroende på hojmodell kanske du kan köpa en färdignitad kedja? (Så gör jag :) )
 

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Suzuki DR650 -97
Jag har fått erbjudande från min verkstad att låna hem verktyg om jag behöver.
Jag har inga speciella kontakter eller så på verkstaden heller men
är dom tillräkligt serviceminded på verkstan så går det nog bra att låna verktyg.
 

MrH

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2011
Ort
Vika
Hoj
Suzuki GSR, KTM 640, Honda CBR Stunt...
Tack alla, ja de låter som man ska nita nästa kedja för att vara på den säkra sidan...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Dags att byta kedja på R6an nu,har snart gått 3000mil.........

Nita du,det sker inte så ofta.

Henrik
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Har kört i nästan 20 år.
En gång gick kedjan isär och spräckte kåpan innanför drevet. Jag VET att cllipset satt åt rätt håll.
De sista ca 14 åren har jag nitat kedjan och den har hållit, gissa vilket jag föredrar?
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Har aldrig haft problem med lås men jag lägger silikon på den så de sitter
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag nitar. Så långt mellan gångerna jag behöver klyva kedjan så jag ser ingen anledning att inte nita. Har eget verktyg.
 

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Har lås nu och har kört några 1000 mil på nuvarande o förra hojen med lås, men kommer att nita vid nästa byte. Har köpt ett verktyg på biltema. Lånas ut om nån i Linköping (Vreta Kloster) skulle behöva...
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top