Nita kedjan eller köra med lås?

MrH

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2011
Ort
Vika
Hoj
Suzuki GSR, KTM 640, Honda CBR Stunt...
Halloj!

Har sökt utan att hitta något matnyttigt...

Vad har ni för erfarenheter?
Varför det ena och inte de andra?

De ja kan komma på själv är:
- på nitat: måste köpa ett dyrt verktyg och sen få till det rätt, problem att få av den gamla kedjan vid varje byte.

- på kedjelås vet jag inte riktigt utan tror bara:
Kan lossna vid lite hårdare körning(?)
 
Ja sökte me?! gick igenom några sidor utan att hitta något :va
Men tack, ska kolla igenom å se ifall man får några svar :tummenupp

Jag har råkat ut för att ett kedjelås släppte i slutet på rakan på Anderstorp. Som tur var hände inget utan kedjan rullade av utan att skada varken mig eller hojen. Då var ändå detta låset nästan helt nytt, rätt monterat och dessutom vaxat för att det inte skulle kunna hända :gnissla

Sen dess kör jag nitat oavsett banhoj eller gathoj.
Man brukar alltid kunna låna ett verktyg och att nita en kedja är inget svårt, bara man tänker först och nitar sen :tummenupp
 
Jag har råkat ut för att ett kedjelås släppte i slutet på rakan på Anderstorp. Som tur var hände inget utan kedjan rullade av utan att skada varken mig eller hojen. Då var ändå detta låset nästan helt nytt, rätt monterat och dessutom vaxat för att det inte skulle kunna hända :gnissla

Sen dess kör jag nitat oavsett banhoj eller gathoj.
Man brukar alltid kunna låna ett verktyg och att nita en kedja är inget svårt, bara man tänker först och nitar sen :tummenupp

Ja de låter ju som något man inte vill vara me om... :död
Ja har nu lås på hojen å de funkat många hundra mil men funderar på att byta till nitat. :va
Ville bara höra lite ris å ros innan....
 
Kör bara med nitat pga. säkerhetsskäl,
har inte provat lås och skulle inte vilja det heller
på en hoj över 400 cc
Jag åkte till en lokal mc handlare där han nitade den,
han var sjysst o tog inget betalt, tog bara 2-3min max.
 
Nitverktyg = 6-800:- ifall man letar lite.
Håller i princip livet ut då man inte byter kedja allt för ofta på vanliga gathojar.

Kan vara en vettig investering även om nu kostnaden är hög.
 
Nitat alla dagar i veckan! Tycker det är snudd på dumsnålt och köra med cliplås. Inte så roligt när kedjan ryker av och slår sönder antingen motorblocket eller underbenet. Givetvis kan det hända med nitlås med men den risken anser jag är mindre.

/A
 
Håller du hastighetsbegränsningen på motorväg 120km/h inga problem med kedjelås. Som jag ser det. Men vid hastigheter över 200km/h så blir centrifugalkraften när kedjelåset passerar drevet på växellådan så stor att låset kan öppna sig. Antag 216km/h dvs 60m/s. Bakdrevet har ungefär 1/3 diameter jämfört med hjulet. Kedjehastighet 60/3=20m/s. Drevet på växellådan har 17 kuggar. Kedjan är 5/8" dvs varje länk är ~16mm lång. Omkrets drev blir 17*16=272mm Radien 272/2/3,14=43,3mm Accelerationen för kedjan när kedjan går runt drevet blir V*V/R allt i m/s och m dvs 20*20/0,0433=9235m/s2
eller 9235/9,81= 940g dvs kraften på kedjelåset blir drygt 900 gånger kedjelåsets vikt.
Jag får en obehaglig känsla av att utsidan på kedjelåset vid passage av drevet kan lätta från spåret i stiftet på grund av centrifugalkraften. På t.ex. Anderstorp. Så jag nitar.
Hade det varit en enduro eller trialhoj, kedjelås funkar utan problem. Pga lägre kedjehastighet. Vid 108km/h blir det i exemplet ovan bara ungefär 235g.
 
Nita!! Kedjeverktyg på Biltema 799:-. Funkar kanon:tummenupp
 
Det är ju bättre med nitat MEN hade det varit mycket farligare med kedjelås så hade det funnits något kedjetillverkare som vågat sälja kedjor med lås.
 
Kört med lås i 25 år och aldrig haft problem så jag förstår inte problemet. Iofs inga effektstarka hojar men i alla fall. Finns det bara kedja med nit så får det bli en sådan vid nästa byte annars fortsätter jag gärna med lås.
 
Köp både och.
Sätt dit med clips, åk till lokala mc-meken o be dem nita kedjan (kostar typ en kanellängd eller så).
Du får det rätt gjort (om det inte är de lokala klåparna...) och du slipper fixa verktyg själv.

Alternativt beroende på hojmodell kanske du kan köpa en färdignitad kedja? (Så gör jag :) )
 
Jag har fått erbjudande från min verkstad att låna hem verktyg om jag behöver.
Jag har inga speciella kontakter eller så på verkstaden heller men
är dom tillräkligt serviceminded på verkstan så går det nog bra att låna verktyg.
 
Tack alla, ja de låter som man ska nita nästa kedja för att vara på den säkra sidan...
 
Dags att byta kedja på R6an nu,har snart gått 3000mil.........

Nita du,det sker inte så ofta.

Henrik
 
Har kört i nästan 20 år.
En gång gick kedjan isär och spräckte kåpan innanför drevet. Jag VET att cllipset satt åt rätt håll.
De sista ca 14 åren har jag nitat kedjan och den har hållit, gissa vilket jag föredrar?
 
Jag nitar. Så långt mellan gångerna jag behöver klyva kedjan så jag ser ingen anledning att inte nita. Har eget verktyg.
 
Har lås nu och har kört några 1000 mil på nuvarande o förra hojen med lås, men kommer att nita vid nästa byte. Har köpt ett verktyg på biltema. Lånas ut om nån i Linköping (Vreta Kloster) skulle behöva...
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top