Montering av oringskedja?

AmonAmarth

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2010
Ort
Linköping
Hoj
1994, Honda CBR 900 Fireblade RR
Hej!

Eftersom jag inte hittat något på forumet här så passar jag på att starta en tråd, om det visar sig att jag letat lite för "lätt" så skulle jag uppskatta en länk!

Jag har följande frågor gällande fastsättning av kedja:

1: Vilka verktyg behövs?
2: Hur gör man om kedjan är för lång?
3: Hur går själva monteringsförfarandet till?
4: Vilka kontroller ska man genomföra innan man börjar rulla?

Uppskattar svar!
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
steg
1. Fråga butiken där du köpte kedjan om de kan nita den åt dig om du kommer dit med hojen.

2. Kapa kedjan till rätt längd, slipa bort "hullingarna"på niten som går igenom kedjan med tex bänkslip eller vinkelkap, sen knacka ut den med ett don och kedjan är i rätt längd :D

3. Lägg på kedjan och montera clips-låset.

4. Packa med nit-låset (brukar få ett av varje typ med en ny kedja) och åk till din mc butik och låt dem byta ut ditt clips-lås mot nit.låset.

vissa hävdar clips lås funkar lika bra och man kan skippa steg 1 och 4, men personligen skulle jag inte chansa när man riskerar kapa av sitt eget ben om kedjelåset släpper :p
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vilka verktyg behövs?

Det beror lite på vad du tänkt sätta ihop den med. Kedjelås eller nita den. För kedjelåset behöver du i regel bara en polygrip (eller nån annan form av tång). Ska du däremot nita ihop kedjan så behöver du rätta verktyget för det. Biltema säljer ett kitt som fungerar, enda problemet med det är att själva nitverktygen är väldigt känsliga och böjer sig lätt.

Hur gör man om kedjan är för lång?

Tar vinkelslipen och slipar av nitskallen där du vill ta bort en länk eller två och slå ut niten / länken med dorn och hammare.

Hur går själva monteringsförfarandet till?

Ta bort den gamla kedjan, i regel med hjälp av vinkelslip. Kedjan är ändå skrot när den ska bytas så då behöver du inte vara rädd om den, kapa kedjan på enklast möjliga ställe. Sen är det bara att montera nya drev (bör du alltid göra när du byter kedja) och dra på den nya kedjan och nita ihop den (eller använda kedjelåset som följer med).

Vilka kontroller ska man genomföra innan man börjar rulla?

Att muttrarna som håller dreven är ordentligt åtdragna och till korrekt moment. Att eventuella låsbrickor till dreven sitter som dom ska. Att kedjan är korrekt spänd (20-30mm slack i regel). Att kedjelåset / huvudlänken är sitter ordentligt.

Sen är det bara tuta och köra. :)
 

AmonAmarth

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2010
Ort
Linköping
Hoj
1994, Honda CBR 900 Fireblade RR
Kanon grabbar! Tack för hjälpen!

Tänkte också kolla hur det ligger till med kedjelåset, samt hur kedjan ska vara orienterad relaterat till cykeln. Spelar det någon roll i besiktningen på vilken sida de "runda" nithuvuden sitter?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kanon grabbar! Tack för hjälpen!

Tänkte också kolla hur det ligger till med kedjelåset, samt hur kedjan ska vara orienterad relaterat till cykeln. Spelar det någon roll i besiktningen på vilken sida de "runda" nithuvuden sitter?

Om du ska köra med clipslås så tänk på två saker som är viktiga för att minimera risken att clipset släpper

*Att montera clipset så att den öppna änden på clipset pekar bakåt i förhållande till kedjans rörelseriktning.

*Clipsen är ofta stansade, då har de vassa kanter på ena sidan och mer rundade på den andra sidan. Montera sidan med de vassa kanterna utåt.

Nitad kedja är säkrare, om den är korrekt nitad. Men det finns många som använder clipslås utan problem.
 

AmonAmarth

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2010
Ort
Linköping
Hoj
1994, Honda CBR 900 Fireblade RR
Om du ska köra med clipslås så tänk på två saker som är viktiga för att minimera risken att clipset släpper

*Att montera clipset så att den öppna änden på clipset pekar bakåt i förhållande till kedjans rörelseriktning.

*Clipsen är ofta stansade, då har de vassa kanter på ena sidan och mer rundade på den andra sidan. Montera sidan med de vassa kanterna utåt.

Nitad kedja är säkrare, om den är korrekt nitad. Men det finns många som använder clipslås utan problem.

Check! Jag kommer nog att nita den, så då borde alltså det inte spela någon roll vilken sida som är vänd "utåt"?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Check! Jag kommer nog att nita den, så då borde alltså det inte spela någon roll vilken sida som är vänd "utåt"?

Om du bara ska köra till verkstaden så är det ju inte så noga.

Men det tar inte längre tid att sätta clipset rätt. Vilket kan vara bra om det glöms bort att åka till verkstaden.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Vilka verktyg behövs?

Ta bort den gamla kedjan, i regel med hjälp av vinkelslip. Kedjan är ändå skrot när den ska bytas så då behöver du inte vara rädd om den, kapa kedjan på enklast möjliga ställe.



Snyft, gråt.

Inte vinkelkap i närheten av hojar... Om man inte täckt in hela hojen i tex handdukar och även skyddar svingen etc.

Slipresterna (sten etc från skivan och metall från kedjan) kan skada lackerade ytor som tex sving. Olackerad eloxerad sving kan få små bitar fastbrända.
Backspeglar och kåpglas kan få saker fastbränt.

Återigen ett verktyg som det borde behövas licens för att få använda :mad:
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Lånar denna tråden.

Ska precis till att montera min nyinköpta RK-kedja, medelst nitning. Dock undrar jag om jag ska 1) använda den "lösa" länken (som även används för clipslåset), eller 2) om jag ska nita ihop kedjan endast med de befintliga länkarna (dvs "trä på" den yttre länken på den inre)?

Alternativ 1 är utan tvekan enklast, men kanske är inte inte "clips-lås" länken avsedd att nitas? Alternativ 2 skulle isf vara bättre, men det är ett mindre helvete att hålla o-ringarna på plats samtidigt som man trär på den yttre länken, och jag har inte lyckats med detta förutom på några lösa länkar som jag övade på.

Gissar att alternativ 1 är det rätta, och det är det jag tänker göra om ingen säger något annat, men jag frågar hellre en extra gång här först!
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Lånar denna tråden.

Ska precis till att montera min nyinköpta RK-kedja, medelst nitning. Dock undrar jag om jag ska 1) använda den "lösa" länken (som även används för clipslåset), eller 2) om jag ska nita ihop kedjan endast med de befintliga länkarna (dvs "trä på" den yttre länken på den inre)?

Alternativ 1 är utan tvekan enklast, men kanske är inte inte "clips-lås" länken avsedd att nitas? Alternativ 2 skulle isf vara bättre, men det är ett mindre helvete att hålla o-ringarna på plats samtidigt som man trär på den yttre länken, och jag har inte lyckats med detta förutom på några lösa länkar som jag övade på.

Gissar att alternativ 1 är det rätta, och det är det jag tänker göra om ingen säger något annat, men jag frågar hellre en extra gång här först!


Köp ett komplett nitlås, det går att nita en clipslänk hjälpligt med en kulhammare men fan du måste ju känna dig säker och bekväm när du kör..

Ett par muttrar en polygrip och ett tjockt bladmått fixar att trycka plattan på plats, jag köper bara nitlås med distansplattor nu för tiden.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Köp ett komplett nitlås, det går att nita en clipslänk hjälpligt med en kulhammare men fan du måste ju känna dig säker och bekväm när du kör..

Ett par muttrar en polygrip och ett tjockt bladmått fixar att trycka plattan på plats, jag köper bara nitlås med distansplattor nu för tiden.

Jag har ju ett nitverktyg (från Biltema, visserligen), så det blir ju ordentligt gjort på det sättet. Är mest osäker på om clipslänken är annorlunda/svagare på något sätt. I guiden från S-Racing som DesmoHellman länkar till så ser det iaf på bilderna ut som att de nitar clipslänken.

Hur skiljer sig nitlåset från clipslänken annars? Om det bara är att man måste pressa på den lösa länkbiten, istället för att bara trycka fast den med händerna, kan jag ju ta en länk från en överbliven (ny) kedjebit jag har, och pressa dit den.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top