Ny bil-GPS eller smartphone?

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag ska kränga min gamla Garmin Nuvi som jag haft i 3 år och kanske köpa en 3790T som är flaggskepp just nu för 2700 spänn. Jag är GPS-nörd och använder den mycket då jag bor i Stockholm och kör långstyrningar med bil i speciellt Norrbotten och Västerbotten.

Fråga:
Finns det någon smartphone som matchar en riktig GPS i användarvänlighet eller ska jag köra på med en GPS som alltid ligger i bilen?

Jag har nu en Sony Ericsson X1, gammal värstinglur, med Garmins GPS-programvara. Det har hänt att det ringt i dåliga lägen och telefonen har hängt sig osv. Dessutom är skärmen för liten och högupplöst så det är lite knixigt att "spaka" medan man kör, det går men är lite trafikfarligt ibland när man ska försöka pricka rätt med nageln när man skriver adresser.

Jag har själv provat en salig blandning GPSer, och den lösning jag varit mest nöjd med är Navigon via iPhone. Fungerar precis som en vanlig GPS och du har den alltid med dig. Behövs inga speciella tillbehör, förutom valfri bilhållare (50kr på ebay).

Hmm, jag är ju sugen på en ny privat telefon men var inne på en liten smidig istället för X1:an. Funkar det verkligen lika bra som på en vanlig GPS? På X1 blir knappar och annat i minsta laget och med den upplösningen som X1 har blir det mesta ganska smått. Man landar på runt 7000 för en iPhone 4 men får en X10 mini + 3790T för ca 5000 men då är det två mackapärer.

Just GPS tycker jag är smidigt att ha i en egen pryl. Det är rätt skönt att den sitter där i rutan och alltid gör sitt jobb, oavsett om man ringer, skickar sms eller vad man nu kan tänkas göra med mobilen.

GPS i mobilen är bara ett halvdant substitut för en riktig GPS, det är precis som med kamera i mobilen.
Bra att ha och funkar hjälpligt.

Det är väl lite det jag tvekar inför en smartphone också. Nu har jag ju bara dålig erfarenhet av X1 som kan hänga sig eller visar telefonen pga att det ringer just när man behöver hjälp. Kul när en polare ringde och hela telefonen hängde så jag fick plocka ur batteriet. Någon minut att starta telefonen, slå två koder (jobbets säkerhetsprylar), starta Garmin-prog, få ny fix och göra ny sökning osv. Då var telefonjäkeln billig kan jag säga :)

Just GPS tycker jag är smidigt att ha i en egen pryl. Det är rätt skönt att den sitter där i rutan och alltid gör sitt jobb, oavsett om man ringer, skickar sms eller vad man nu kan tänkas göra med mobilen.

Lutar åt att jag köper en 3790T och kanske en X10 mini, eller efterföljaren, som man ska kunna köra nån halvpinkig GPS-programvara i. Någon som vet om Android har några bra GPS-program?

Last edited:
Lutar åt att jag köper en 3790T och kanske en X10 mini, eller efterföljaren, som man ska kunna köra nån halvpinkig GPS-programvara i. Någon som vet om Android har några bra GPS-program?

X10 MINI är för liten för ätt vara användbar, men det finns massor av GPS program till Android.

Jag kör Ndrive, det kan man tanka hem och testa gratis ett par dagar, funkar lika bra som dom billiga GPSerna.

Men du ska ha en separat GPS helt klart.

Ang. telefon så är jag ute efter en pluttig telefon som man i nödfall kan göra annat än att ringa och SMS:a med. X10 mini känns OK, förutom batteritiden, men kommer ju att ersättas snart.

Kör en IPhone 3G med TomToms CarKit och Navigon samt TomToms programvara (föredrar Navigon). Tycker kombinationen ersätter en GPS eller Inbyggd GPS fullt ut om man tänkt sig använda den privat. I tjänsten är nog en extern GPS att föredra. Där använder man antagligen telefonen oftare vilket utesluter att man kan använda en GPS samtidigt. Åtminstone om man har en 3G/3GS. IPhone 4 kan jag inte svara på hur den fungerar med sin multitask funktionen.

Blir man uppringd startar navigationsprogrammet om efter att samtalet är avslutat eller avvisat, men under tiden missar man vägledning. Tar ett antal sekunder innan det startar om. Kan vara lite frustrerande om någon ringer upp en vid fel tillfälle minst sagt.

En fördel med TomTom hållaren förutom det inbyggda GPS chipet som förstärker signalen är att den innehåller en inbyggd högtalare vilket kan vara smidigt om man ligger i hög fart vill höra rösten. Dessutom laddas telefonen under tiden, vilket innebär att telefonen alltid är fullt laddad när man kliver ur bilen. IPhone har inte världens bästa batteritid direkt.

En grym grej man kan göra med en IPhone så länge man har datatjänsten aktiverad är att man kan söka efter adresser på nätet via t ex Google. I vissa situationer har det visat sig vara väldigt användbart.

Jag gillar också "stand alone" GPS´n just för attt den är dedikerad för det den gör och man slipper tjafsa runt med telefonen. Min är en Garmin Nüvi fast en 1300 (ganska basic).
Liten och behändig utan en massa krusiduller som inte behövs. Det enda jag köpt tilll är kartuppdateringar och fartkameravarningen.

Annars har jag också kört Wisepilot på X10 mini och det funkar, men inte är det bra.. Man får köra på ljudet, för det blir för litet på skärmen. Mobilhållare till bilen krävs liksom laddkabel.. Dessutom är det inte alls lika smidigt att uppdatera

Jag skulle hellre ta en 1000 kr:ers GPS navigator mot den bästa mjukvaran i en smartphone.

Min urgamla Mio 720 bilGPS spöar lätt Nokia E52:s inbyggda, mycket större processorkraft och mer intelligenta navigeringsfunktioner.

E52 är annars en hyggligt bra och framför allt LITEN telefon.

Jag kör inte i tjänsten men det är förjäkligt irriterande om man inte kan se vart man ska samtidigt som man snackar i telefon. Känns som att man tappar vitsen med GPS och tel. i ett då. Tack för info om iPhone där.

Jag köper nog en GPS så fort jag hinner och får fixa telefon senare. Jag fick ett grymt ha-begär när jag testade garmin 3790T. Den känns grymt rapp och skärm och zoom är nåt helt annat jämfört med gamla kassa skärmar.

http://www.youtube.com/watch?v=bDrcO6vg4oM&feature=related

Faktum är att Garmin XT ser jävligt bra ut på min X1:a, synd bara att telefonen är så långsam och inte alltid klarar både GPS och samtal utan att hänga sig.

Köp en Nokia E7 eller E8 (om du klarar dig utan tangentbord) Nokias Symbiantelefoner har ett mycket fint GPS program! Kostar gratis, alltid uppdaterade kartor, fina tjänster etc.
Nackdelen är ju att du måste använda HF när du pratar i telefon...men det är ju det man borde göra om man kör bil!:rolleyes:

Använder du GPS:en massor så är det ju nog en vanlig GPS säkert bättre!

X10an skulle jag inte rekommendera, skulle istället ta en XTE..

Jag är rookie på detta men även ute efter en gps till bilen. Har htc desire men insett att en extern gps är att föredra.

Vad är det som gör garmins 3790 som flaggskepp?
Vad är "live traffic" funktionen för något som denna verkar sakna men som tex navigon 70 live har?

Kör med Navigon i min HTC Desire och ser ingen som helst anledning till att använda en dedikerad GPS i bilen.

Bilade i Italien, Slovenien och Kroatien i somras och den svek mig inte en enda gång. När vi gick vilse i Venedig så var det bara att på slå på promenad-läget och vips så guidade den oss tillbaka till parkeringen :tummenupp

Nackdelen att ha telefonen som bil-GPS måste väl vara skärmstorleken då, tycker att det funkar kanon med HTC Desire men mindre skärm skulle jag inte vilja ha. Visserligen har Navigon bra och tydliga bild/pil-anvisningar i korsningar mm.

Kan ju tillägga att Navigon-mjukvaran i Android ser likadan ut och har samma funktioner som i dom fasta Navigon-GPSerna. I och med multitasking i lurarna så kan man numera även ta emot samtal samtidigt som man navigerar, till och med på en Ajfåån :tungan

Har en TomTom-GPS av någon sort i firmabilen med senaste kartorna och jag tycker att den är skit. Får ofta ta hjälp av min telefon när inte TomTomen hittar...

Mina 2 cent.

Last edited:
En polare som har en X10 mini sa idag att Navigon funkar kalas i den men att skärmen såklart är i minsta laget. Det får bli en X10 mini som backup-GPS som man alltid har i fickan men en 3790T som alltid ligger i bilen. Skärmen är helt super och jag vill komma åt att mer ha en bra digital kartbild än en ren "kör höger, sväng vänster"-mackapär. Kul att veta var man varit och kört utan att behöva kolla på bilkartan i efterhand.

På förekommen anledning... :D (inspelat i din bil?)

Jag är GPS-nörd och använder den mycket då jag bor i Stockholm och kör långstyrningar med bil i speciellt Norrbotten och Västerbotten.

Fråga:
Finns det någon smartphone som matchar en riktig GPS i användarvänlighet eller ska jag köra på med en GPS som alltid ligger i bilen?

http://www.youtube.com/watch?v=T_JjL27GKww

Last edited:
*/ ?>
Back