Belastningsregistret.

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
På sporthoj så brukar man hitta sitt svar.
Fick idag beskedet att jag har fått ett nytt jobb och det enda jag behöver göra är att lämna in detta magiska kuvär till arbetsgivaren :gnissla .

Låt säga att jag gjorde några brott för 11år (år 2000 17 år gammal) sedan som ledde till att jag i domstol fick böter och vård inom socialtjänsten tror jag det var.

Har även vid 20 års ålder legat i fyllekammaren ett dygn och sen någon fortkörningsböter några år senare.
Är 28år nu, finns det någon chans att mitt förflutna kommer stå på pappret?.

Skickade in ansökan idag till polisen och det ska ta ca 2 veckor för det att levereras därför sitter jag nu här med ont i magen av oro.

Någon som har varit med om något liknande?.

Och snälla ingen moralpredikan jag är ingen brottsling idag och att bara skriva ut mitt privatliv här på sporthoj är svårt men jobbet är verkligen ett jobb som jag vill arbeta på.

Så jag vill veta om det är kört eller inte. :näsblod

Om det peddosar får täcker 10år bakåt så lär det inte va värre för dig. (var mycket på nyheterna om det igår)

Fyllecell och fortkörning tror jag inte spelar roll, men så vet jag inte vad det är för jobb du söker.

Om det nu skulle komma information om ditt tidigare liv som inte direkt ligger dig i fatet, säg helt enkelt så här till din nya arbetsgivare: -Jag har sonat mina brott och gått vidare som en förståndigare människa, mitt förflutna kan jag inte ändra på idag.
Det gjorde jag och det uppskattades.
Lycka till :)

Information om registerutdrag
Här hittar du information om hur länge en person är registrerad i belastningsregistret. Det är påföljden, alltså straffet, som avgör hur länge en belastning ligger kvar.

Bestämmelserna om gallring, det vill säga borttagning, ur belastningsregistret finns i Lagen om belastningsregister (1998:620) i 16, 17 och 18 §§.

Uppgifter tas bort 3 år efter beslut
När inget åtal har väcks och personen är under 18 år (SFS 2008:47)

Uppgifter tas bort 5 år efter dom, beslut eller godkännande
Penningböter, exempelvis fortkörningsböter
Dagsböter
Tillträdesförbud
Uppgifter tas bort 5 år efter det att straffet fallit bort, preskriberats
Förvandlingsstraff, omvandling till fängelse för böter (18 § eller 21 § (1979:189) bötesverkställighetslagen)
Bortfallande av fängelsestraff (35 kap 8 eller 9 § brottsbalken)
Villkorlig dom, 5 år om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet
Skyddstillsyn, 5 år om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet
Ungdomstjänst, 5 år om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet
Ungdomsvård eller överlämnande till vård enligt lagen (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall, 5 år om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet.

Uppgifter tas bort 10 år efter dom eller beslut
Villkorlig dom
När inget åtal har väckts om personen var 18 år och äldre vid tidpunkten för brottet (SFS 2008:47)
Skyddstillsyn
Sluten ungdomsvård
Ungdomstjänst
Ungdomsvård eller överlämnande till vård enligt lagen (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall
Fri från påföljd
Besöksförbud

Uppgifter tas bort 10 år efter det att straffet har avtjänats
Fängelse
Sluten ungdomsvård
Rättspsykiatrisk vård

http://www.polisen.se/sv/Service/Registerutdrag/Gallring-ur-belastningsregistret/

Vill bara säga att det brukar INTE ta två veckor att få det där pappret, snarare inom en vecka max....

Hoppas det går bra o att du FÅR jobbet! :)

Om det nu skulle komma information om ditt tidigare liv som inte direkt ligger dig i fatet, säg helt enkelt så här till din nya arbetsgivare: -Jag har sonat mina brott och gått vidare som en förståndigare människa, mitt förflutna kan jag inte ändra på idag.
Det gjorde jag och det uppskattades.
Lycka till :)

Synd att inte alla arbetsgivare har samma förnuft som dig.
Men det är ungefär så jag kommer säga det tråkiga är att jag vet ju inte vad som kommer stå i kuväret så jag vet inte om jag ska berätta om mitt förflutna när jag lämnar kuväret.
Det kan ju vara blankt och fint.

Information om registerutdrag
Här hittar du information om hur länge en person är registrerad i belastningsregistret. Det är påföljden, alltså straffet, som avgör hur länge en belastning ligger kvar.

Bestämmelserna om gallring, det vill säga borttagning, ur belastningsregistret finns i Lagen om belastningsregister (1998:620) i 16, 17 och 18 §§.

Uppgifter tas bort 3 år efter beslut
När inget åtal har väcks och personen är under 18 år (SFS 2008:47)

Uppgifter tas bort 5 år efter dom, beslut eller godkännande
Penningböter, exempelvis fortkörningsböter
Dagsböter
Tillträdesförbud
Uppgifter tas bort 5 år efter det att straffet fallit bort, preskriberats
Förvandlingsstraff, omvandling till fängelse för böter (18 § eller 21 § (1979:189) bötesverkställighetslagen)
Bortfallande av fängelsestraff (35 kap 8 eller 9 § brottsbalken)
Villkorlig dom, 5 år om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet
Skyddstillsyn, 5 år om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet
Ungdomstjänst, 5 år om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet
Ungdomsvård eller överlämnande till vård enligt lagen (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall, 5 år om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet.

Uppgifter tas bort 10 år efter dom eller beslut
Villkorlig dom
När inget åtal har väckts om personen var 18 år och äldre vid tidpunkten för brottet (SFS 2008:47)
Skyddstillsyn
Sluten ungdomsvård
Ungdomstjänst
Ungdomsvård eller överlämnande till vård enligt lagen (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall
Fri från påföljd
Besöksförbud

Uppgifter tas bort 10 år efter det att straffet har avtjänats
Fängelse
Sluten ungdomsvård
Rättspsykiatrisk vård

http://www.polisen.se/sv/Service/Registerutdrag/Gallring-ur-belastningsregistret/

Tack för infon! har iof redan läst det där men det verkar nästan vara individuellt om man står kvar eller inte.

Vill bara säga att det brukar INTE ta två veckor att få det där pappret, snarare inom en vecka max....

Hoppas det går bra o att du FÅR jobbet! :)

Bra då slipper jag ha ont i magen i 2veckor. :näsblod
Tack så mycket för stödet!. :)

Om det peddosar får täcker 10år bakåt så lär det inte va värre för dig. (var mycket på nyheterna om det igår)

Fyllecell och fortkörning tror jag inte spelar roll, men så vet jag inte vad det är för jobb du söker.

Som montör på ett större företag i sverige.

Last edited:
Snarare är det ju arbetsgivaren som ska hoppas på det bästa, de har ingen rätt att kräva dig på utdrag ur belastningsregistret.

Jag skulle gissa på att det enda som står är dina fortkörningar och att arbetsgivaren inte bryr sig om dessa.

Lycka till :tummenupp

10 år på fängelsestraff alltså, innebär det att någon t-ex kan söka till polishögskolan som suttit inlåst / fotboja för mer än 10 år sedan?

11år sen..... vad tror du egentligen?

Fortkörning kvittar om du inte har flera stycken. Andra trafikbrott eller liknande klantiga domar kvittar också om du har en bra förklaring.
Ekonomiska brott kan ju vara svåra att förklara bort.

Har du inte gjort nånting eller blivit tagen av en fartkamera de senaste 5 åren så kommer dina papper vara blanka.

Man kan inte vara stämplad livet ut för vad man gjorde som nördig teen....

10 år på fängelsestraff alltså, innebär det att någon t-ex kan söka till polishögskolan som suttit inlåst / fotboja för mer än 10 år sedan?

Kan söka kan man ju alltid, men det kan ju vara svårt att förklara varför man hyrde en helikopter och rånade Securitas för 12 år sen.

Sådana brott ser de även om 10år passerat men det har försvunnit från belastningsregistret.
Du kan söka jobb på Securitas iaf utan att de ser dina gamla domar.
Se till att ha bytt namn bara :D

Last edited:
Synd att inte alla arbetsgivare har samma förnuft som dig.
Men det är ungefär så jag kommer säga det tråkiga är att jag vet ju inte vad som kommer stå i kuväret så jag vet inte om jag ska berätta om mitt förflutna när jag lämnar kuväret.
Det kan ju vara blankt och fint.

Förmodligen självklart men tänk på att INTE öppna kuvertet och tjuvkika... det blir liksom ogiltligt om det är öppnat när du ger det till arbetsgivaren.

Om du är så nyfiken på vad som står, gar drt ju att beställa hem ett extra utdrag till dig själv.
Vad jag har läst, vet inte om det stämmer, så är det endast ett papper om man är prickfri och annars flera.

Snarare är det ju arbetsgivaren som ska hoppas på det bästa, de har ingen rätt att kräva dig på utdrag ur belastningsregistret.

Kräva och kräva, de kan åtminstone neka honom anställning om inte ett utdrag uppvisas. Det är inte samma sak som att kräva men utgången är ju fortfarande densamma.

Till TS; Nej, det ligger inte kvar.

Kräva och kräva, de kan åtminstone neka honom anställning om inte ett utdrag uppvisas. Det är inte samma sak som att kräva men utgången är ju fortfarande densamma.

Till TS; Nej, det ligger inte kvar.

Jag vet, har själv varit i samma läge. Men jag tycker ändå det ska poängteras att arbetsgivaren inte har någon rätt att kräva det. Utöver myndigheter så är det bara inom barnomsorgen de får kolla, och de har ju möjligheten att kolla själva.

Jag vet, har själv varit i samma läge. Men jag tycker ändå det ska poängteras att arbetsgivaren inte har någon rätt att kräva det. Utöver myndigheter så är det bara inom barnomsorgen de får kolla, och de har ju möjligheten att kolla själva.

Hade du poängterat det för din framtida arbetsgivare?

Vad spelar det för roll hur jag hade gjort? Det viktiga är att människor känner till att arbetsgivare inte har någon rätt att kräva det.

Nej, och en arbetsgivare är inte skyldig att ge dig jobbet heller.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back