Flatslide-förgasare?

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Någon som har koll på ifall där finns några serietillverkade hojar med flatslide förgasare, åtminstone i 39mm? Mindre kanske kan funka. Funderar på att snälla på nya, men är inte så sugen att lägga 15-17000 kr på en ny rigg. :död

Insprut är ju annars ett ganska kul alternativ. Har en i V-Max klubben som hade konstruerat ett par egna, med hjälp av delar från en gammal hoj för under 3000 spänn. Och han fick en effektökning på 10-12 hästar. Kan man då få det ordentligt inställt, så tror jag man kan få ut mer:yoparty

Sitter ju med original förgasarna, dock har jag fått på DJ 7 nu. Men man vill ha meeer, bara att samla på sig så mycket som möjligt nu så har man och göra tills nästa höst :tummenupp

Last edited:
Då ska du ha fallförgasare också va? Vacuumförgasare går nog att få tag på billigt. Och är man tålmodig så bevakar man blocket med jämna mellanrum och hittar på ett par FCR fallförgasare 39-41:or 5-6000kr
Men det krävs lite pyssel att bygga om bryggan så det passar en V-max. Men fullt möjligt.

Jag skulle nog ta steget på ett MS-sprut och ett par rejäla spjällhus.
Men hur mycket det ger??? schaaa. Krävs nog kammar och sådant pyssel också för att komma över 150hk på bakhjulet.

Mats

V-maxen är ju lite krånglig i sin motorutformning så att hitta några direkt passande Keihin FCR, Mikuni RS eller TMR blir nog besvärligt, men som Mats sa går ju allt att modifiera fast det skulle innebära en del jobb.

Hade nog också lagt pengarna på ett sprut, även om ljudet flattisar gör är värt mycket pengar. :D

V-maxen är ju lite krånglig i sin motorutformning så att hitta några direkt passande Keihin FCR, Mikuni RS eller TMR blir nog besvärligt, men som Mats sa går ju allt att modifiera fast det skulle innebära en del jobb.

Hade nog också lagt pengarna på ett sprut, även om ljudet flattisar gör är värt mycket pengar. :D

Jag är nog också inne på att bygga insprut. En kille i klubben använde ju sig av delar från en gammal 80-talare. Kommer inte på va det heter nu, men sen finns det också nya kitt att köpa från tyskland, och de går på 25 000, och det lägger jag fan inte för de hästarna. Hellre så kan man ju pyssla med det under hösten. Har ju ett par racing kammar som sitter på nu, DJ 7, och ett übermanligt blås.

http://www.youtube.com/watch?v=jELNMQS7GaE

Andra alternativet är ju http://planetvmax.com/85-07vmax/carburetion/ufo-vgas-carburetion

Fast de går som sagt på 15 000 kr drygt för hela systemet. Och de flesta som konverterat kör ju på ett par keihin 39 flatslide.

Men jag tror jag har ganska bra potential i hojen som den är nu. Meckat runder en del nu förra helgen och fick på allt. Innan vi monterade så bänka vi 113 hjulhästar på 108 Nm. Och efter så märker man ju en klar skillnad i hela registert, så det ska bli kul att få den ordentligt inställd och bänkad hos Aspenryd.

För det är ju mer vridet och hästarna jag vill ha. Man vill ju ha möjligheten att bocka lite plastraketer på 200 m, innan de fått upp varvet ;) :yoparty

15000kr för ovanstående kitt får ju ändå anses som hyggligt. En bygga med fyra gasare kostar kring 10000kr sen att nån ska plocka ihop kittet och få det att passa hojen kostar lite pengar det också.

Fast det är klart, det är mycket pengar som man kan köpa annat skoj för.

15000kr för ovanstående kitt får ju ändå anses som hyggligt. En bygga med fyra gasare kostar kring 10000kr sen att nån ska plocka ihop kittet och få det att passa hojen kostar lite pengar det också.

Fast det är klart, det är mycket pengar som man kan köpa annat skoj för.

Jojo, priset är helt rätt. Aboslut. Köpt alla mina prylar från han och fått super priser, bara genom att köpa DJ7 kittet och K&N filterna så sparade jag 3 papp jämfört med här i Sverige.

Men kan man få tag på insprut, så vore det aningen sexigare. Inte så många som kör med det, också inbillar jag mig att man kan plocka mer hästar också ;)

Men kan man få tag på insprut, så vore det aningen sexigare. Inte så många som kör med det, också inbillar jag mig att man kan plocka mer hästar också ;)

Inte nödvändigtvis. Förgasare som är fixade till perfektion ger oerhört bra effekt, i många fall bättre än sprut. :)

mjo, plastfarsan har ett par lectron 48 mm med turbojet som ska på hans kawa 900 hoj med 1470 block till sommaren, det kommer bli manligt ;) Men med tanke på att jag har en lite tightare budget så försöker jag få loss så mycket hästar som det går för schyssta pengar. V-maxen är ju inte den billigaste/trimmvänligaste hojen direkt i heller :/

Finns det överhuvudtaget fallförgasare av RS:modellen?
FCR finns både horisontal och vertikal.

Som någon sa. Sprut i sig ger ingen effektökning. En Modern MC förgasare är så pass bra att bränsleblandningen duger.
MEN men sprut kan man överdimensionera spjällhuset lite utan att det slutar fungera. Samt att när man ska "Bestycka om" sprutet så räcker det med några tryck på datorn. Gratis, utan att behöver byta dyra munstycken.

Med lite support från en mekanisk verkstad så kan man göra "Egna" spjällhus väldigt billigt. Köp spjäll från någon modern hoj 40-42mm och bygg om.
Appropå ljudet, öppna spjällhus låter precis lika bra som ett par trattisar.

Mats

Fast det ser ut som du snott det från en custommodell av en Kinesisk EU-Moppe, sorry:fakta

Hahaha jaså? Du får gärna komma o lyssna på de någon dag ;) :tuttar

Finns det överhuvudtaget fallförgasare av RS:modellen?
FCR finns både horisontal och vertikal.

Som någon sa. Sprut i sig ger ingen effektökning. En Modern MC förgasare är så pass bra att bränsleblandningen duger.
MEN men sprut kan man överdimensionera spjällhuset lite utan att det slutar fungera. Samt att när man ska "Bestycka om" sprutet så räcker det med några tryck på datorn. Gratis, utan att behöver byta dyra munstycken.

Med lite support från en mekanisk verkstad så kan man göra "Egna" spjällhus väldigt billigt. Köp spjäll från någon modern hoj 40-42mm och bygg om.
Appropå ljudet, öppna spjällhus låter precis lika bra som ett par trattisar.

Mats

Mm.. Som sagt ligger ja ju på en begränsad budget, annars hade jag ju köpt de från planetvmax som ja länka innan utan att tveka. Det blir att se ifall man kan hitta något begagnat och bygga om. Bytade ju huvudmunstycket på mina org förgasare nu med Dj kittet. gick från 90 till 160 :yoparty

Men jag har ju tid, och kunniga personer som kan hjälpa mig. Så det hade ju varit faktiskt ganska kul att pyssla ihop något eget. Än att bara köpa och plugga på :D

Jojo, priset är helt rätt. Aboslut. Köpt alla mina prylar från han och fått super priser, bara genom att köpa DJ7 kittet och K&N filterna så sparade jag 3 papp jämfört med här i Sverige.

Det jag syftade på innan, var så många hästar som möjligt för så lite pengar som möjligt, haha. och kan man få ihop ett insprutsystem för under 5 papp med lite tid o kärlek så lär man ju lätt göra det =)

Last edited:
Hahaha jaså? Du får gärna komma o lyssna på de någon dag ;)
Mm.. Som sagt ligger ja ju på en begränsad budget, annars hade jag ju köpt de från planetvmax som ja länka innan utan att tveka. Det blir att se ifall man kan hitta något begagnat och bygga om. Bytade ju huvudmunstycket på mina org förgasare nu med Dj kittet. gick från 90 till 160 :yoparty

Från 90 till 160.... Nääää det tror jag inte på. MEN, det kan vara så att man mäter munstyckena på ett annat sätt. Vilket kan vara bra att tänka på. Så man inte tar några andra munstycken med storlek 160 på.

http://www.schwabenmax.de/Navigation/Hauptnavigation Yamaha VMax English.htm

Ser ju inte så svårt ut att bygga om en brygga. !"Bara" dela den på mitten och montera ihop den med några plåtar :-):tummenupp

Mats

Last edited:
Från 90 till 160.... Nääää det tror jag inte på. MEN, det kan vara så att man mäter munstyckena på ett annat sätt. Vilket kan vara bra att tänka på. Så man inte tar några andra munstycken med storlek 160 på.

http://www.schwabenmax.de/Navigation/Hauptnavigation Yamaha VMax English.htm

Ser ju inte så svårt ut att bygga om en brygga. !"Bara" dela den på mitten och montera ihop den med några plåtar :-):tummenupp

Mats

"Depending on your elevation, if you have a little stumble under full throttle acceleration, leave the stock slide springs in place and don’t use the dynojet springs.

Also DO NOT remove the v-boost and put the elimination tubes in place. If you do , you will not be able to isolate the vacuum on each cylinder to synchronize the carbs.

Use the 175 main if you are 1500 ‘ or below. Needle on the 4th groove. Fuel mixture screw out 2.5 turns.

Set the v-boost to be open all the time as well. This will get the Max that nice pissed-off sounding, lumpy-cammed-up idle .
The Max likes the additional fuel on the bottom as well and if makes for better throttle response.

Keep me informed. Jon"

Så med andra ord så smackade vi till och med på 175, haha
Så fan vilket kräm där är i det steg 7 kittet. Väldigt värt pengarna kan jag ju säga :) Men visst du har rätt, allt går ju att montera ihop om man bara hittar något nice :D

Saken med Dynojet kitten är att dom har helt andra graderingar på munstycken jämfört med original (Mikuni gissar jag då Keihin i regel är Honda och Kawa).

Ett 175 DJ munstycke behöver inte vara större än ett 120 eller 130 från Mikuni.

Saken med Dynojet kitten är att dom har helt andra graderingar på munstycken jämfört med original (Mikuni gissar jag då Keihin i regel är Honda och Kawa).

Ett 175 DJ munstycke behöver inte vara större än ett 120 eller 130 från Mikuni.

Okaj, ganska logiskt egentligen. Finns ju inget som säger att munstyckena ska vara samma beroende på olika märken. För det kändes lite overkill med 175 på originalförgasare :)

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!