Tips om digitalkamera

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Jag måste snabbt som attan köpa en digitalkamera till en jobbresa. Den ska vara idiotsäker och ha bra batteritid och ta hyfsade bilder på rörliga objekt.
En snabb googling verkar peka ut Lumix eller Powershot som bästa i test. Nån som har testat dessa och kan komma med åsikter? Eller har en annan favorit?

Lägg lite extra och köp en färgkamera, det är värt det!

Pocket kamerorna är väldigt sällan kända för sin snabbhet och tar dessutom väldigt dåliga bilder under sämre ljusförhållanden. Är det viktigt med snabbhet skulle jag köpa en digitalkamera som är något större (läs otympligare) i fickan. Gå in på en välsorterad fotoaffär och testa några modeller själv.

www.dpreview.com heter en sida som skriver recensioner på kameror. Läs på lite där.

Systemkameror tar bättre bilder och har stora möjligheter till manuella inställningar, men brukar ofta vara lite overkill. Dessutom är det generellt jobbigt att bära med sig en sådan. Ska du ändå bara köra point-and-shoot rekommenderar jag en Ixus av senare modell: idiotsäker och bra. Tekniken för att fotografera rörliga objekt är densamma: följ objektet och tryck av.

Last edited:
Med tanke på hur teknisk du är så kanske det är bäst med färgkritor och papper :D

En Ixus är lätt att hantera och tar bra bilder. Jag fixar att fota med en sådan utan att ha läst en lunta manualer innan :)

Jag köpte en Lumix DMC-TZ10 för några månader sedan och är sjukt nöjd. Den feta zoomen har räddat många situationer och kvaliteten på inspelad video är sjukt bra, behövs ingen separat filmkamera mer till vanlig filmning, kameran räcker utmärkt.
Enda bristen är att kameran är lite ljuskänslig, men det är inget jag haft problem med.

Det finns ju en uppföljare nu också, Lumix DMC-TZ20. Kolla på den om du inte bryr dig om priset. Den filmar i ännu högre upplösning osv.

Jag köpte en Lumix DMC-TZ10 för några månader sedan och är sjukt nöjd.

Jag köpte samma, tack för hjälpen alla. Utom Maud och Jonte som nog bör sitta med ryggen mot väggen på rosen i sommar. :mad:

Tveklöst en CANON IXUS har aldrig ägt en bättre kompaktkamera!!

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt