Sprutspackel

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Håller på och fixar med karossen till Martinen och snart är det dax för lack, och jag funderar på om man ska köra med sprutspackel för att få ett sånt bra resultat som möjligt. Jag har kört med glasfiberspackel och finspackel. men lite smårepor/hål finns ju fortfarande (nu snackar vi sliprepor och hål på max någon tiondels mm).
Vad säger ni?
Vilket spackel ska man köra på?
Den kommer lackas av 2-komponentsfärg sen, men kan man köra enkomponents spackel nu? Är en kompis som ska lacka den, men han hade inte så bra koll på detta.

Jag kör på med Hagmans sprutspackel. (2-komp.)
Har endast bra erfarenheter av det.
Väldigt lätt att putsa det där lilla sista! :tummenupp

För min del är det värt att köra 2-komp. för resultatets skull. Tittar man på t.ex Hagmans 400 1-komp. så tycker jag det blir svårt att få till det, rinner och jävlas! :mad: Har hört liknande om andra 1-kompspackel.

det finns 2 k sprutspackel

Inte så vanligt längre men det går att få tag på

Glöm sprutspackel drar åt sig fukt,så kör med slipgrund istället fan så mkt bättre.
Inga problem med resningar du kan ha vilka grundfärger som helst vilket du inte kan ha till sprutspackel.
Vänd dig till en billackare och fråga om du kan få köpa en skvätt,ta med dig två burkar att ta färgen och härdaren i ev en tredje så du ev kan spä slipgrunden.
Slipgrunden är helt överlägsen sprutspacklet är väl några enstaka i Svedala som använder det och Mexare o Jänkare som älskar snabba prylar och som skiter i slutresultatet.:)

Glöm sprutspackel drar åt sig fukt,så kör med slipgrund istället fan så mkt bättre.
Inga problem med resningar du kan ha vilka grundfärger som helst vilket du inte kan ha till sprutspackel.
Vänd dig till en billackare och fråga om du kan få köpa en skvätt,ta med dig två burkar att ta färgen och härdaren i ev en tredje så du ev kan spä slipgrunden.
Slipgrunden är helt överlägsen sprutspacklet är väl några enstaka i Svedala som använder det och Mexare o Jänkare som älskar snabba prylar och som skiter i slutresultatet.:)

Inte helt ense med ovanstående

Det stämmer i och för sig väldigt bra då man jobbar med bilplåt

Där gillar inte gubbarna sprutspackel pga olika sjunkningar i materialen

( plåt / plast) När man jobbar med glasfiber därimot så är det ett ypperligt material och som faktiskt har en viss styrka i sig själv
vilket inte slipgrunden har

På bilen står ju faktiskt plåten för själva styrkan hos materialet

Det finns även sprutspackel med nån typ av armering , Metallic liknande struktur

Men detta är ju ett ämne som har fler religioner än jesus så du får nog många svar

Peter

Inte helt ense med ovanstående

Det stämmer i och för sig väldigt bra då man jobbar med bilplåt

Där gillar inte gubbarna sprutspackel pga olika sjunkningar i materialen

( plåt / plast) När man jobbar med glasfiber därimot så är det ett ypperligt material och som faktiskt har en viss styrka i sig själv
vilket inte slipgrunden har

På bilen står ju faktiskt plåten för själva styrkan hos materialet

Det finns även sprutspackel med nån typ av armering , Metallic liknande struktur

Men detta är ju ett ämne som har fler religioner än jesus så du får nog många svar

Peter

Jo, det verkar inte bättre. Gjorde ett försök på att googla. Nästan fler träffar än om man skulle söka på "nude teens"...
Efter ett snack med polarn som ska lägga lacken och vad de hade "hemma" och brukade arbeta med så nöjer jag mig nog med slipgrund. De hade det hemma och brukar jobba med det, lackar en del åt en annan polare som kör Camaro Cup. Har ingen möjlighet att joxa själv med tvåkomponents så hade det funnits ett bra alternativ på sprayburk så hade sitsen varit en annan, men nu får det bli slipgrund. Och jag får lägga lite extra krut på att få till bra underlag med de medel jag har tillgängliga.

Skrev en hel sida om sprutspackel kontra slipgrund och räknar man upp olika egenskaper så vinner slipgrunden lätt.
Var säcker på att jag var inloggad men var ej så nu skriver jag inte om inlägget.

Lackerat bilar/mc och gud vet allt i över 30 år.
Utbildad plasttekniker och reparerat/tillverkat plast både glasfiber,kolfiber termoplast,tillverkat spackel åt mig själv och andra.
Tillverkade delar mm till rallyeliten på 90 talet men slutade eftersom vissa inte ville betala.
Skulle tillverkat kolfibertankar åt road racing eliten i början av 90 talet både i Sverige/Finland mm men det vart förbjudet tack vare att klåpare fanns inom branschen och ej begrep vad dom höll på med.
Så nog vet jag vilka grejjer som funkar och inte funkar.:tummenupp

Skrev en hel sida om sprutspackel kontra slipgrund och räknar man upp olika egenskaper så vinner slipgrunden lätt.
Var säcker på att jag var inloggad men var ej så nu skriver jag inte om inlägget.

Lackerat bilar/mc och gud vet allt i över 30 år.
Utbildad plasttekniker och reparerat/tillverkat plast både glasfiber,kolfiber termoplast,tillverkat spackel åt mig själv och andra.
Tillverkade delar mm till rallyeliten på 90 talet men slutade eftersom vissa inte ville betala.
Skulle tillverkat kolfibertankar åt road racing eliten i början av 90 talet både i Sverige/Finland mm men det vart förbjudet tack vare att klåpare fanns inom branschen och ej begrep vad dom höll på med.
Så nog vet jag vilka grejjer som funkar och inte funkar.:tummenupp

Vad tror du om mitt senast uppkomna problem, http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=196750&page=4
Vore trevligt att få en gissning av en inom området erfaren person.

Hej coolt bygge.
Det du bör göra är att slipa spår runt röret gör några stycken så att plasten sitter fast ordentligt.
Gods tjocklek på röret som skall ned 2-3 mm ?
Om det är ca 3mm så kan du göra skårorna ca 2 mm för du täcker spåren med plast.
Vilken polyester använder du.
Rekommenderar kemisk resistent polyester som tål bensin och vanlig glasfibermatta ,har lagat åtskilliga bensintankar på bilar med att först blästra använda kemisk metall och täta hålen med så att inte polyestern rinner ned i tanken på med polyestern och matta några lager,tassa av glasfibret och på med svart färg.

En fråga har du skurit upp tanken så du kommer åt att plasta.

Hej coolt bygge.
Det du bör göra är att slipa spår runt röret gör några stycken så att plasten sitter fast ordentligt.
Gods tjocklek på röret som skall ned 2-3 mm ?
Om det är ca 3mm så kan du göra skårorna ca 2 mm för du täcker spåren med plast.
Vilken polyester använder du.
Rekommenderar kemisk resistent polyester som tål bensin och vanlig glasfibermatta ,har lagat åtskilliga bensintankar på bilar med att först blästra använda kemisk metall och täta hålen med så att inte polyestern rinner ned i tanken på med polyestern och matta några lager,tassa av glasfibret och på med svart färg.

En fråga har du skurit upp tanken så du kommer åt att plasta.

Jag fegade ur och gjorde som den tidigare lösningen, att fläka ut det.
Jag använder epoxi, just för att den ska tåla bensin bättre. Sedan ska jag köra ett par lager Kreem-tanktätning/motsv.

Den gamla tanken hade ruttnat från insidan så det blev till att göra en ny tank. Botten delen var ok, men ovandelen var rätt dålig. Har gjort allt i polyester från Biltema (AkzoNobel som levererar, iaf härdaren så helt skit kan det inte vara). Ska täcka allt med epoxi, bensintåligare som sagt.
Så det är ovandelen du ser på bilderna. Och sedan ska underdel fogas ihop med ovandelen. Det ska bli spännande...

Helt klart spännande objekt.Finns inga problem med Biltema polyester men dom har bara en sort och för att på kemisk resistent polyester får du vända dig till en leverantör av all sorts polyester och dom är många.

Helt klart spännande objekt.Finns inga problem med Biltema polyester men dom har bara en sort och för att på kemisk resistent polyester får du vända dig till en leverantör av all sorts polyester och dom är många.

Jag ser fram emot när det börjar bli klart. Eller iaf när karossen börjar bli klar... Som glad amatör har det tagit ett tag...

Vad tror du om epoxi?
Hade tänkt armera ett lager med väv och epoxi på hela insidan av tanken, men är det onödigt att köra med väv och helt enkelt nöja sig med två lager epoxi? Har inte tillgång till vakumsug/kunskap om det så får det inte att bli hundra bra med väven, och då har jag bara kört över rätt enkla ytor, inte några jobbiga vinklar och så.

Hej du behöver ingen vakumsug utan låt bli att ha på så mkt epoxi/polyester och va noga med att du får ur all luft och naturligtvis blir tanken starkare med ett lager matta/väv,vilket jag skulle gjort.
Får du inte tag i polyester vilket är billigare än epoxin men det är ju inga stora mängder det rör sig om men alla bäckar små.

Hej du behöver ingen vakumsug utan låt bli att ha på så mkt epoxi/polyester och va noga med att du får ur all luft och naturligtvis blir tanken starkare med ett lager matta/väv,vilket jag skulle gjort.
Får du inte tag i polyester vilket är billigare än epoxin men det är ju inga stora mängder det rör sig om men alla bäckar små.

Det är det jag har problem med, när jag kör med väv (ej matta) och epoxi blir det väldigt lätt luftbubblor. Uppstår ofta när det är ytan går i 3 dimensioner. Matta och polyester är bra mycket följsammare, där har jag inte haft problem med luftbubblor.
Tror det är tillräckligt starkt utan att köra med väv längst in, har nog minst 10 lager med matta/polyester.
Och att polyester är billigare är anledningen till att jag gjorde det mesta av polyester.

Hej har du inga aluverktyg att pressa ur luften med,med dom inga problem att pressa ur luften.Sedan är det viktigt att inte lägga för många lager på en gång utan lägg två åt gången beroende om du har väv eller matta och vikten på mattan/väven.

Hej har du inga aluverktyg att pressa ur luften med,med dom inga problem att pressa ur luften.Sedan är det viktigt att inte lägga för många lager på en gång utan lägg två åt gången beroende om du har väv eller matta och vikten på mattan/väven.

Jodå, men jag får ur luften, men sen reser sig väven igen. Men skippar det där med väv, och kör bara epoxi som skydd. I helgen kan det bli ihopfogning av delarna.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025