Balansering! Auktoriserad verkstad eller biltemas verktyg?

Enda anledningen till att manuell balansering med biltema eller annan axel skulle vara sämre är skit bakom spakarna hos hemmapularen som gör jobbet.....

• Gilla
Reaktioner: BJN
Enda anledningen till att manuell balansering med biltema eller annan axel skulle vara sämre är skit bakom spakarna hos hemmapularen som gör jobbet.....

Nu börjar vi närma oss sanningen! Här kommer en felkälla som inte nämnts tidigare: En känd svensk racingprofil (nämner inga namn:)) hade ett slag en hoj som slog ut plomberna ur tänderna på de som körde. Efter ett slag lärde han sig att:

Ta bort dammskydden/distanserna när du balanserar!!! Konorna på balanseringsaxeln ska ligga mot lagren!!!

Nu börjar vi närma oss sanningen! Här kommer en felkälla som inte nämnts tidigare: En känd svensk racingprofil (nämner inga namn:)) hade ett slag en hoj som slog ut plomberna ur tänderna på de som körde. Efter ett slag lärde han sig att:

Ta bort dammskydden/distanserna när du balanserar!!! Konorna på balanseringsaxeln ska ligga mot lagren!!!
Nu vill jag nog lägga mig i lite! Det ska ju inte ha någon som helst betydelse, eftersom det är lagren i bockarna som axeln ligger på som ska stå för snurrandet, inte hjullagren! Det är därför, som jag skrev i ett inlägg en bit upp, man bör tvätta bort det tjocka fettet i lagren och ha något mer lättflytande istället.

Nu vill jag nog lägga mig i lite! Det ska ju inte ha någon som helst betydelse, eftersom det är lagren i bockarna som axeln ligger på som ska stå för snurrandet, inte hjullagren! Det är därför, som jag skrev i ett inlägg en bit upp, man bör tvätta bort det tjocka fettet i lagren och ha något mer lättflytande istället.

Funkar inte för mig men så ligger inte mina distanser dikt an mot fälgen utan mot packboxen istället,trodde det satt så på alla.....

Henrik

Jo. Tänk till en gång till.
Jag kan ju iofs köpa att distanserna inte nödvändigtvis sitter helt centrerade med konorna som bara klämmer på dom, och inte styr via lagren, skyller på lågt blodsocker efter träningen :) Men jag vidhåller att snurrandet vid balanseringen ska ske i lagren på bockarna som axeln ligger i, inte hjullagren! :)

Last edited:
Helt ärligt så är jag också lite skeptisk till balansering med maskin. Har bytt en jävla massa däck hos en firma som har liknade biltemagrejer fast modell dyr och proffsig. Han har alltid behövt slänga på en jävla massa vikter på min fälg och jag har väll bytt närmare närmare tio däck i alla fall med typ samma resultat.

Men så i norge balansera dom med maskin på en hondaverkstad och då la han inte alls på mycket vikter och jag ifrågasatte det men ha sa bara att det han gjorde var rätt.

Vet inte om jag kan lita på det då jag fick jävla vobbel på bakhjulet sist och höll på att köra åt helvete.

Vet inte om det berodde på obalans men brukar inte få det annars och har väll rätt skaplig koll normalt på min hoj på ett hjul

Jag balanserar ingenting och har inte kännt av nånting på nån av mina cyklar trots att jag kollat toppfarten flera gånger...

Balansering är överskattat! (om nu inte fälg eller däck verkligen är skadat och man får kompensera av den anledningen)

Kan inte påminna mej att jag sett en rent ny mc i butik med vikter på hjulen

Jag balanserar ingenting och har inte kännt av nånting på nån av mina cyklar trots att jag kollat toppfarten flera gånger...

Balansering är överskattat! (om nu inte fälg eller däck verkligen är skadat och man får kompensera av den anledningen)

Japp jag vet att balansering kan verka lite överskattat men det gör ändå en jävla skillnad vissa fall beroende på hur illa det är innan balansering och beroende på hastighet mm.

Men eftersom jag får lägga på väldigt mycket vikt på varje däck jag byter så är jag rätt säker på att fälgen är knas och det har jag varit medveten om längre tid.
Det är just därför som jag reagera när jag lämna in på norska Honda här på Stord som hade en maskin till hjälp och då kom fram till att det knappt behövdes balanseras. Olles däck i Falun litar jag på och han säger det är bättre med manuell balansering.

Last edited:
Japp jag vet att balansering kan verka lite överskattat men det gör ändå skillnad vet jag också i vissa fall.

Men eftersom jag får lägga på väldigt mycket vikt på varje däck jag byter så är jag rätt säker på att fälgen är knas och det har jag varit medveten om längre tid.
Det är just därför som jag reagera när jag lämna in på norska Honda här på Stord som hade en maskin till hjälp och då kom fram till att det knappt behövdes balanseras. Olles däck i Falun litar jag på och han säger det är bättre med manuell balansering.

Aja, då är det en annan femma!

Mina hjul till RR hojen har ju det skiftats slicks på säket 3000 gånger så dom är inte vackra. Balanserar som sagt ingenting och det skakar då ingenting i 302 (Mätarfart!!!)

Men som sagt, det är upp till var och en hur man vill göra! Jag skulle nog lita på manuell viktning i slutändan. Känns som ett däcksmaskinerna egentligen är gjorda för tyngre bilhjul?

Jag kan ju iofs köpa att distanserna inte nödvändigtvis sitter helt centrerade med konorna som bara klämmer på dom, och inte styr via lagren, skyller på lågt blodsocker efter träningen :) Men jag vidhåller att snurrandet vid balanseringen ska ske i lagren på bockarna som axeln ligger i, inte hjullagren! :)

Precis! Anade att du skulle se ljuset. Var snurrandet sker har jag aldrig haft en åsikt om. Men visst ska det ske i lagren på bocken.:tummenupp

Aja, då är det en annan femma!

Mina hjul till RR hojen har ju det skiftats slicks på säket 3000 gånger så dom är inte vackra. Balanserar som sagt ingenting och det skakar då ingenting i 302 (Mätarfart!!!)

Men som sagt, det är upp till var och en hur man vill göra! Jag skulle nog lita på manuell viktning i slutändan. Känns som ett däcksmaskinerna egentligen är gjorda för tyngre bilhjul?

Då är vi överens. Dock när man körde närmare 100 blås på bakhjulet så blir det lite känsligare har jag en kännsla av.
Men som sagt kan vara jag som bara letar bortförklaring till vobblet. Det var trots allt i premiärturerna nu med sommardäck och jag var lite ringrostig

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti