Balansering! Auktoriserad verkstad eller biltemas verktyg?

aligator_111

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2011
Ort
Hahammar
Hoj
Något eget
Imorse lämnade jag mitt bakhjul till en auktoriserad värkstad här i stan, för att de skulle byta ut gamla däck och balansera efter.

Sedan när jag hämtade hjulet så ville jag testa balans med biltemas balansverktyg: http://www.youtube.com/watch?v=T2AuivYzaBs&feature=related

Enligt biltemas verktyget så fattades det 30g vikt. Så vem ska jag tro? Auktoriserad däckvärkstad eller biltemas balanseringsverktyg?
 
Vet ej om mitt svar är vettigt nog, men jag hade väll tagit med verktyget, gått till verkstaden och ställt frågan till dom.
Då hade dom nog konstaterat som dig troligtvis och gjort om och gjort rätt?

Såååå dåligt är inte biltema :rolleyes:
 
jag vet att dem brukar fuska inom skalan 10 men 30 känns lite sådär. att lita på biltema är inte heller det bästa du kan göra. Du får nog leta upp en annan däckverkstad och be o få vara med när dem balanserar åt dig
 
går väl testa om biltemagrejenn är ok genom att vrida stången i hjulet .Kommer alltid samma del på hjulet ner borde den väl vara ok
 
går väl testa om biltemagrejenn är ok genom att vrida stången i hjulet .Kommer alltid samma del på hjulet ner borde den väl vara ok

Håller med här.

Finns 2 saker som kan ge dåligt resultat med manuell "Biltema-balansering":

- Friktion
- Skev axel

Friktion kommer ge olika resultat varje gång vilket du lätt märker om du sätter "lite" rull på hjulet.

Skev axel kan du kolla genom att som ovan sagt vrida axeln till olika lägen och kolla om det påverkar jhulets position efter rullning.

Jag har bara testat nån gång, men de som använder det menar att det funkar fina fisken.
 
ja det har jag provat med, det kommer samma del ner hela tiden, och sättter jag 30g extra vikter bredvid de 20g som värksatn satt så blir hjulet still oavset vart du stanar det.
 
Exakt. Sätt en markering på hjulet och vrid biltema-axeln 3-4 gånger. Markeringen ska alltid visa tyngsta läget. Då stämmer din balanserade.

EDIT: Många som skrev samma nu...jag blev lite sen.
 
Helt ärligt så är jag också lite skeptisk till balansering med maskin. Har bytt en jävla massa däck hos en firma som har liknade biltemagrejer fast modell dyr och proffsig. Han har alltid behövt slänga på en jävla massa vikter på min fälg och jag har väll bytt närmare närmare tio däck i alla fall med typ samma resultat.

Men så i norge balansera dom med maskin på en hondaverkstad och då la han inte alls på mycket vikter och jag ifrågasatte det men ha sa bara att det han gjorde var rätt.

Vet inte om jag kan lita på det då jag fick jävla vobbel på bakhjulet sist och höll på att köra åt helvete.

Vet inte om det berodde på obalans men brukar inte få det annars och har väll rätt skaplig koll normalt på min hoj på ett hjul
 
jag vet att dem brukar fuska inom skalan 10 men 30 känns lite sådär. att lita på biltema är inte heller det bästa du kan göra. Du får nog leta upp en annan däckverkstad och be o få vara med när dem balanserar åt dig

kommer med överflödig OT snack här.

betvivlar att du känner 30 på bakan eller någonsin kommer märka skillnaden. Kanske fram...
Finns fullt med folk som inte balanserar alls. Inte för att jag förespråkar det. De som påstår sig känna av något brukar klaga på framhjulet...

OT mode off.

Vill du vara säker gå till en 3dje däcksnasare och se vad dem får för resultat. Jag tror nasare 1 har gjort något galet spontant så det vore ju kul om du ifrågasatte för all del. Undra om när maskinen var servad eller kalibrerad senast?
 
Last edited:
ja jag gjorde exakt så som han visar där i videon "i mitt första inlägg" och jag har provat vrida på axeln.
Så du menar att det jag har gjort efter värkstan är korekt?
 
ja jag gjorde exakt så som han visar där i videon "i mitt första inlägg" och jag har provat vrida på axeln.
Så du menar att det jag har gjort efter värkstan är korekt?

Om du vrider axeln ett par gånger inne i hjulet så bekräftar du att din axel inte är skev. Markeringen ska då alltid hamna på samma ställe.
 
Gå aldrig mer till en värkstad.

nä urs det gör så ont.

Verkstad kan man gå till dock.

(var bara tvungen)

enligt biltemas balans borde ju sitta 50g, är inte lite för mycket?

50-60 torde väl vara "OK" men det hade varit intressant att kana runt däcket ett halvvarv på den fälgen och se om all felvikt förskjuts. Vet inte vad som är acceptabelt på ett nytt mc däck men eventuellt kan du ha rätt till ett nytt/garanti.

Jag har sett däck/fälg ha 150gram på sig från firma. Jag hoppas att dem tog ett snack med killen då jag personligen hade varit tveksam till detta.

Lite google på det oxo... Inte för att allt är sant men det här stämmer överens till stor del med den bilden jag fått:
Duger manuell balansering till MotoGP, WSB, STCC, Pro Superbike, AMA, osv..
så duger det till mig oxå :)

Manuell balansering ger ett fel på ca ~1g om man är noga och har bra grejer, medans balanseringsmaskiner ligger runt 5-20 g i fel om man kollar mot manuell, har testat 10 tal däck från olika vekstäder och alla ligger fel

ca 10g fel fram känns inte när man kör (30g bak)
så då fukar balanseringsmaskin bra :D

Ny kallibrerad maskin kan nog komma ner 5g i fel, men det kostar pengar och tid att utför, så det kanske hoppas över ibland :rolleyes:
 
Last edited:
Biltemas hjulbalanserare är alldeles utmärkt, så länge man ställer upp den korrekt, så att bockarna står mitt för varandra, i samma höjd och helt parallellt så gör den sitt jobb! Däremot så bör man tvätta ur lagren eftersom dom är fyllda med ganska segt fett, och sen duschar man dom med en tunn olja, tex 5-56.
 
n

Lite google på det oxo... Inte för att allt är sant men det här stämmer överens till stor del med den bilden jag fått:
Duger manuell balansering till MotoGP, WSB, STCC, Pro Superbike, AMA, osv..
så duger det till mig oxå :)

Manuell balansering ger ett fel på ca ~1g om man är noga och har bra grejer, medans balanseringsmaskiner ligger runt 5-20 g i fel om man kollar mot manuell, har testat 10 tal däck från olika vekstäder och alla ligger fel

ca 10g fel fram känns inte när man kör (30g bak)
så då fukar balanseringsmaskin bra :D

Ny kallibrerad maskin kan nog komma ner 5g i fel, men det kostar pengar och tid att utför, så det kanske hoppas över ibland :rolleyes:

Jaså du kopierade mitt inlägg från SMC :D

http://forum.svmc.se/showpost.php?p=38913&postcount=18
 
Manuell balanserare till hojfälgar där man endast balanserar i centrum på fälgen, funkar utmäkt :tummenupp Har inte provat biltemas men med tanke på att det är relativt svårt att misslyckas med en sådan konstruktion tror jag även att de lyckats :)
 
Jag vet bara hur man sätter vikter på offroad ekrade fälgar. Hur gör man på de andra :va Såna som oftast sitter på sporthojar.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top