Knepig skruv/bult!

Andersson

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Hoj
Suzuki GSX-R 600-05
Tänkte montera på mitt nya system på hojjen nu, allt går bra tills jag ska plocka bort en brygga, där det sitter 2 extremt knepiga skruvar eller ja huvudet på dom. Hur ska jag få bort dessa?. Chansar på något special verktyg för har försökt med alla tänger jag hittar och den sitter som berget! Så vad heter den förbaskade skruven?

Bifogat

• DSC02402.jpg
    DSC02402.jpg
    224.4 KB · Visningar: 135
  • DSC02403.jpg
    DSC02403.jpg
    219.2 KB · Visningar: 128
Det är säkerhetsskruvar du hittat...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skruvmejsel#S.C3.A4kerhetsskruvar

Du kan försöka knacka bort dem med en vanlig mejsel mot en av klackarna, alternativt slipa ett spår i dem med en dremmel med liten kapskiva eller borra ett hål i mitten av dem och försöka dra ur dem med en skruvutdragare. tex Biltema Skruvutdragare

Det sistnämda kan vara svårt om skruven är härdad... försök först att knacka ut dem med en mindra huggmejsel (eller vanlig mejsel) mot en av klackarna så att dom skruvas ut.

Lycka till.

Jag har tagit någon liknande skruv genom att knacka loss den med huggmejsel i skåran.. men sen e ju frågon om du tänkte montera tillbaka samma skruv.. då är det ju inget altenativ.

Jaha okej ska prova att försöka få bort den, den sitter med 2 vanliga insektsskruvar sen dessa 2 så dom behövs inte. Så får gå ut och prova hugga bort dom :D tack för hjälpen återkommer med resultat

Så då var det fixat :D Åkte till biltema och köpte en sats med skruvutdragare. Så tog jag ett borr och borrade i mitten sen satte på utdragaren och fick ut skruvarna till slut. Dom satt med loctite så tog en stund men blev bra gängorna klarade sig, så satte dit 2 andra skruvar :) Tack för hjälpen :) Bifogar en bild på resultatet bakkåpan är bara provmonterad så är en liten glipa.

Bifogat

• DSC02404.jpg
    DSC02404.jpg
    238.8 KB · Visningar: 195
Bättre med insekter på Mc'n, än i mun och öga! :tungan
Japp håller med dig, Svedberg verkar fått ett par som åkt in i hjärnan :) kanske en tvesjärt som krupit in i örat på han :yoparty

Jaja insexskruv då, världen går under för ett stavfel tur att vi har så duktiga farbröder på detta forum som kan hjälpa till med språket :)

Japp håller med dig, Svedberg verkar fått ett par som åkt in i hjärnan :) kanske en tvesjärt som krupit in i örat på han :yoparty

Jaja insexskruv då, världen går under för ett stavfel tur att vi har så duktiga farbröder på detta forum som kan hjälpa till med språket :)

Detta är nog inget stavfel, utan snarare ett tecken på att uppskattningsvis 75% av alla som vill benämna invändig sexkantsskalle
med sitt vardagliga namn "insex" faktiskt på allvar tror att det har något med fjärilar och skalbaggar att göra :tungan

Jag står hellre ut med "insektsskalle" än nån sär skriv ning av någon sort...:gnissla

läs mer böcker för helvete!
Svenska språket förfaller och folk bara skiter i det..
jävla internetgeneration.

läs mer böcker för helvete!
Svenska språket förfaller och folk bara skiter i det..
jävla internetgeneration.

Om det ändå räckte med att läsa böcker, är ju tyvärr mer än språket som förfaller i Sverige :tungan :D

Att folk kan bli så upprörda för att man stavar ett ord fel... Ut och åka hoj istället för att sitta här och lipa ;)

Nyheter
Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard