Dator startar om sig omedelbart vid boot. Vad göra?

Hmm, hur menar du Padde?

Du kan boota med random memorytest program (finns några stycken, googla) och få ut eventuella felkoder från minnena för att fastställa att problemet orsakats av dessa.

Bootar datorn lite när som helst så kan du alltid börja med att kontrollera minnena, det är ganska vanligt att flippade RAM gör att datorn kraschar på det viset utan att lämna några vettiga felmeddelande till operativsystemet.

Köp Corsair är mitt råd. Har själv kört på sådana under den senaste tiden och de har presterat grymt bra i diverse 3d/ritprogram där tidigare minne ofta flippat ur totalt. Vilken typ av minne du ska ha får du läsa dig till via manualen till ditt moderkort.

Okey, det verkar vettigt!

Men nu ruttnar jag snart. Plockade ihop burken med de lånade RAM-minnena eftersom det verkade funka som det skulle och ställde på sin plats.
Men nu är det exakt samma sak igen, fast nu startar den inte om sig utan stannar bara och CPU fläkten går järnet.
Det gör den en stund i början vanligtvis men nu hinner OSet aldrig starta så den går och går. Suck.

Ska forska vidare imorgon vad det kan vara.

Till ordinarie pris, ja. Allt som oftast rear de ut SSDs till bra priser.
När man talar om trollen... Damp ner en 20% rabattkupong på just SSD i mailen idag...

Verkar dock inte som om det är ditt problem. När den fungerade, hade du då burken öppen? Värmeproblem?

När man talar om trollen... Damp ner en 20% rabattkupong på just SSD i mailen idag...

Verkar dock inte som om det är ditt problem. När den fungerade, hade du då burken öppen? Värmeproblem?

Hehe, man blir ju sugen..

Ja burken var öppen då, inget nämnvärt med damm eller dylikt.
Jag routade om lite kablage för att försöka få det lite snyggt i chassit och då tog jag bland annat bort CPU fläkten och satte senare tillbaka den.

Möjligen att den kanske kan vara boven i dramat?

Den låter kriget så den vill jag ändå byta ut, kanske ska börja med att köpa en rejäl fläkt som är TYST till att börja med.

Men vilka gör bra, tysta fläktar till en E6600 Core 2 Duo?

En sån här, kan det vara något?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=587483

Hmm.

Hur monterar man en sån här kylare?
Det framgår dåligt på bilden tycker jag.

Min nuvarande Intel kylare har ett rätt rackligt system med stänger som man vrider fast i moderkortet.

Som beskrivningen säger så verkar man montera den med clips (?).

Katana-3-Cooler-3_01.jpg

http://www.scythe-eu.com/en/products/cpu-cooler/katana-3-cpu-cooler.html

Drygt 7 dB som lägst låter ju lovande iaf.

Kan vara kylpastan på CPUn som gått o blivit bränd eller nåt sånt så att datorn stänger av pga överhettning när den går upp i spinn. Jag skulle ta en titt på damm i kylfläns på CPU och GPU först innan jag monterade loss och kollade kylpastan iofs.
Sedan är det väl inte omöjligt med en suspekt PSU eller HDD heller.

Har demonterat fläkten men såg väl inget direkt superskumt.
Men som sagt, lär ha en ny kylare i vilket fall som helst så nu beställde jag en sådan i länken ovan.

Funkar inte burken efter detta får jag fortsätta felsöka isf.

Bytte kylare till CPU och nu verkar allt funka som det ska.

Har dock ett problem kvar att lösa.
Kylaren till grafikkortet låter alldeles för mycket för att det ska vara acceptabelt.
Nu med Windows 7 så går den ännu oftare och längre än med XP och som jag förstått det så kräver W7 mer grafik än XP och att det förklarar varför den går mycket mer.

Men det funkar inte att ha såhär i längden, den låter helvete!

Mailade Nvidia och frågade om den fanns någon lösning på det här vilket det självklart inte fanns. Han hade aldrig hört talas om det här problemet heller vilket är lite konstigt om man googlar på noisy fx 1500..

Så, då är alternativet kvar att modda dit en annan fläkt helt enkelt.
Den mekaniska biten är ingen större fara, men kommer jag få mjukvaruproblem om jag sätter dit en helt annan fläkt på mitt grafikkort med styrning osv. ?

Det är en Nvidia Quadro FX1500 kort.

Vill hemskt ogärna köpa ett annat graf.kort då det här kostade en hel del. :gnissla

Bytte kylare till CPU och nu verkar allt funka som det ska.

Har dock ett problem kvar att lösa.
Kylaren till grafikkortet låter alldeles för mycket för att det ska vara acceptabelt.
Nu med Windows 7 så går den ännu oftare och längre än med XP och som jag förstått det så kräver W7 mer grafik än XP och att det förklarar varför den går mycket mer.

Men det funkar inte att ha såhär i längden, den låter helvete!

Mailade Nvidia och frågade om den fanns någon lösning på det här vilket det självklart inte fanns. Han hade aldrig hört talas om det här problemet heller vilket är lite konstigt om man googlar på noisy fx 1500..

Så, då är alternativet kvar att modda dit en annan fläkt helt enkelt.
Den mekaniska biten är ingen större fara, men kommer jag få mjukvaruproblem om jag sätter dit en helt annan fläkt på mitt grafikkort med styrning osv. ?

Det är en Nvidia Quadro FX1500 kort.

Vill hemskt ogärna köpa ett annat graf.kort då det här kostade en hel del. :gnissla

Gjorde en sån lösning på en burk för några år sen. Jag valde en fläkt som va riktigt tyst och koppla den direkt till agget. Är fläkten tyst gör det ju inget om den går hela tiden :tummenupp

Gjorde en sån lösning på en burk för några år sen. Jag valde en fläkt som va riktigt tyst och koppla den direkt till agget. Är fläkten tyst gör det ju inget om den går hela tiden :tummenupp

Det är ett alternativ såklart.
Var det en fläkt till ett grafikkort eller något annat?

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back