Internetdetektiv för nybörjare

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Tydligen ligger det väldigt mycket information om folk ute på nätet. Själv har jag aldrig behövt undersöka någon person närmare så jag har inte lärt mej hur man får fatt denna information.
Nu är det så att jag skulle vilja ha information om en viss person, bl.a. foton på personen. Det skulle vara trevligt att få veta eventuellt belastningsregister men jag är nog för lat för att begära ut sådana dokument officiellt.
Det jag har att gå på är ett namn och en facebook-profil, som tyvärr inte ger särskilt mycket information för utomstående.

Några tips om hur man gör?
Jag har googlat personen utan resultat.

Du är nog inte bara för lat för att begära utdrag ur personens belastningsregister. Jag kan inte tänka mig att du skulle kunna det ens ;)

Du är nog inte bara för lat för att begära utdrag ur personens belastningsregister. Jag kan inte tänka mig att du skulle kunna det ens ;)

Däremot kan han plocka fram personnummer på skatteverket, sen gå till tingsrätterna han bott vid och börja nysta :gnissla

Några tips om hur man gör?
Jag har googlat personen utan resultat.

Det är lite överdrivet det där med hur "lätt" man kan få fram information om folk på nätet och många tror att det är någon sorts "hemlig" information man får fram. Det stämmer inte.

Skillnaden mot förr är väl främst att det går fortare att ta fram en del information, men lik förbannat är det ändå information som man likagärna kunde ha fått fram genom att knata ner till biblioteket och bläddra i lite böcker.

Visst, det går fortare att kartlägga någon. Och är denne någon dålig på att t ex låsa ner sin facebook och har 20 olika bloggar så kan man väl skaffa sig en bild, men i övrigt tycker jag att tron på hur mkt man kan surfa fram via nätet är överdriven.

Många som inte har bra avsikter ringer helt enkelt o frågar. Säger att det är en marknadsundersökning. De flesta svarar på nästan vad som helst inklusive personnr, inkomst, sjukdomshistoria, bank och vilka siter de besöker på Internet mm. Social Engineering rår på vilken säkerhet som helst om folk tror att de inte har något att gömma.

Många som inte har bra avsikter ringer helt enkelt o frågar. Säger att det är en marknadsundersökning. De flesta svarar på nästan vad som helst inklusive personnr, inkomst, sjukdomshistoria, bank och vilka siter de besöker på Internet mm. Social Engineering rår på vilken säkerhet som helst om folk tror att de inte har något att gömma.

Helt klart det absolut lättaste att göra.
Och vill man vara ospårbar så ringer man från en kontantmobil och fejkar sitt nummer när man ringer, eller döljer det.

Oftast riktigt lätt.

annars får man reda på mer om en person genom dumpster diving än genom nätet för det mesta, dvs om det är möjligt att göra det.

Spåra folk på nätet har sina sidor, det lättaste sättet att se någons låsta facebooksida är annars att skapa ett fejk-konto och bli polare med dem.

Gå in på Flashbacks forum så finns en tråd om var du kan hitta information om en person. En stor nyckel är personnummer.

Använda Minjas?

[YOUTUBE-ID]ehQo7s_02sc[/YOUTUBE-ID]

Helt klart det absolut lättaste att göra.
Och vill man vara ospårbar så ringer man från en kontantmobil och fejkar sitt nummer när man ringer, eller döljer det.

Oftast riktigt lätt.

annars får man reda på mer om en person genom dumpster diving än genom nätet för det mesta, dvs om det är möjligt att göra det.

Spåra folk på nätet har sina sidor, det lättaste sättet att se någons låsta facebooksida är annars att skapa ett fejk-konto och bli polare med dem.

Oftast? Du låter berest i ämnet, jag får lite stalkerwibbar :tungan

Enklaste sättet att få information är att ringa faktiskt:
Skatteverket
Kronofogden
Tingsrätten

Hårda fakta och gratis.

Edit: kan kosta pengar om du vill få ut domar.

Historian är som följer:
Har en snöskoter ståendes hos min far i Jämtlands djupa skogar. En dag i november upptäcker en bekant att 2 personer står och pillar på den. Han frågar vilka det är och vad de gör och de svarar då att de hört att jag skall sälja skotern (något jag aldrig sagt) och ville kolla in den. De försvinner därefter från platsen.
Några dagar senare får jag ett förfrågan på facebook ifall jag vill sälja skotern. Jag har ingen brådska med att bli av med den så jag sätter ett pris som passar mej, men som är långt ifrån oskäligt. Samtidigt hör jag mej för via kontakter vem killen är och svaren antyder han är småkriminell. Han accepterar inte utsatt pris.
Sedan faller saken i glömska tills farsan för några dagar sedan skall till att starta skotern varpå han upptäcker att bl.a. förgasare och variatorrem saknas...
Vem fan snor en 30 år gammal membranförgasare liksom?!

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back